Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mumitrollet

Jeg vil bli helt fersk skolemamma til høsten. Foreløpig har vi fått et brev med svarslipp (det var innskrivingen) og deretter et brev fra SFO som stort sett fortalte hva som ville skje dersom man ikke betalte...

Ved henvendelse til skolen får jeg vite at det en eller annen gang utpå våren, sannsynligvis i mai, vil bli arrangert omvisning/orienteringsmøte for foreldrene. Umulig å si noe sikkert om dato før utpå våren (er det ikke snart påske, tro?

Før i tiden var det "førskole" i flere dager. Skjønner at det er slutt på de tider, men reagerer litt på hvor lite informasjon som gis, hvor lite "stas" det gjøres på de nye førsteklassingene osv. Er det jeg som er helt på bærtur, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223597-h%C3%B8stens-f%C3%B8rsteklassinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her fikk vi brev i høst, der vi måtte fylle ut et skjema og levere til skolen.

Så for noen mnd siden fikk vi brev fra rektor om at barnet var tildelt plass ved skolen.

Siden fikk vi tilsendt søknadskjema for SFO, og det var det.

Aner ikke noe om førskoledager, omvisning på skolen eller noe...

Husker før, når jeg gikk på barnskolen, var det en stor dag hver vår, da alle de som skulle begynne i 1 klasse kom på innskriving. De fikk møte læreren, se klasserommene osv....

Hos oss er også innskrivningen bare å returnere to skjemaer, som kom uten følgebrev.

I mai skal det være foreldremøte og i juni skal det være førskoledag hvor alle får komme og hilse på lærerne og se på klasserommene. Dette har nok vi også fått litt lite info om, men det står på skolens hjemmesider. Du kan jo se om "din" skole har hjemmesider hvor slikt står.

mumitrollet

Hos oss er også innskrivningen bare å returnere to skjemaer, som kom uten følgebrev.

I mai skal det være foreldremøte og i juni skal det være førskoledag hvor alle får komme og hilse på lærerne og se på klasserommene. Dette har nok vi også fått litt lite info om, men det står på skolens hjemmesider. Du kan jo se om "din" skole har hjemmesider hvor slikt står.

Står ingen ting der (om noe som helst).

Her er det sånn at først svarer man på et brev om hvilken skole man ønsker barnet på. Så får man et brev om du fikk den skolen og en invitasjon til en dag med innskriving. Her treffer de rektor, inspektør og leder for sfo. Det er sang og fortellinger. Litt lenger utpå våren er det besøksdager. De som skal være faddere til høsten får da være sammen med de som snart er 1.klassinger. Det er 2-3 dager fra 8.30-11.00. Elevene er oftest der alene uten foreldre og så ordner barnehagen transport dit etterpå.

Annonse

Tydelig dette varierer fra skole til skole.

Vi fikk først innkallingsbrev og vi kunne velge mellom 2 innskrivelsesdatoer. Det var veldig stas for jenta vår å bli skrevet inn. Nå var det bare assisterende rektor vi møtte, men hun tok seg god tid til å prate. Vi får innkalling til "åpen skole" i mai tror jeg. barnehagen skal besøke skolen i april.

Det ringte på døren her forleden og det var ansatt fra SFO med følge av noen barn. De delte ut informasjonsskriv. Konvolutten hadde fått søte små klistremerker på.

Nå bor vi på et sted der alle barna skal gå på samme skole. Skolen har også en kjempefin hjemmeside man kan titte på, og vi har fått beskjed om at det er bare å ta kontakt hvis det er noe man lurer på.

Slik var det da storesøster begynte på skolen i høst:

Innskrivingen var en telefon til rektor.

Så var vi på et foreldremøte på tidligvåren. Der ble det informert veldig generelt om skolen og at det kom til å bli 2 klasser.

Så var barna med på et lite møte en ettermiddag på skolen. De fikk se klasserommet bl.a. og så fikk de en skolebok de skulle tegne i.

I løpet av mai og juni hadde barna 2 halve dager der de var på skolen uten oss foreldre.

Vi hadde et siste foreldremøte også på senvåren. Da var det info fra ppt, logoped, helsesøster osv.

Jeg mener også at ting var anderledes når vi begynte på skolen, men det har nå gått helt greit. Første skoledag var det gjort stooor stas på barna og det var en merkelig stund for oss som sendte vårt første barn på skolen.

Gjest chinamom

Har en som er førsteklassing i år og slik var det her:

Et info. møte for foreldrene avholdt før sommerferien. Etter min mening alt for generelt.

En besøksdag på skolen - varighet 2 timer - hvor barna møtte lærerne, sang litt, tegna litt, fikk en matboks og et hefte med sommerlekser. Særlig det siste var populært - og ved skolestart hadde alle stolt med seg leksen fra sommerferien.

Lykke til!

Ser ut til at det er store forskjeller fra sted til sted ja...

Vi fikk brev nå nettopp om innskriving, det blir om to uker, tuppa mi gleder seg kjempemye:) Hun fikk et koselig brev fra rektor der hun blir ønsket velkommen til skolen på innskriving, siden hun nå er blitt så stor at hun skal begynne på skolen. Det var også et ark der vi skal fylle ut opplysninger om tuppa vår og kontaktinfo om oss foreldrene + spørsmål om jenta vår; hva slags type hun er, hva hun kan ++ Her kan vi også "ønske" at hun kommer i samme klasse som nabojenta f.eks.

På innskrivingsdagen møter foreldre og barn på skolen, så får barna skrive navnet sitt i en svær bok, der rektor senere limer inn bilder fra innskrivinga,ingen innskriving uten å skrive, sier rektor:)

Så skal ungene være sammen med fadderene sine i en times tid mens vi foreldre får endel praktisk informasjon.

Etter påske skal de ha 3 "bli-kjent-dager", 2-3 timer hver gang så vidt jeg husker.

Foreldremøte med mer informasjon om lærere og gruppeinndeling blir det på mai-juni.

Syns skolen vår har et veldig bra opplegg på dette, ungene syns det er stas og de blir trygge og litt kjente på skolen før ferien, så blir ikke alt nytt når de begynner på skolen/sfo.

Jeg har førsteklassing nå inneværende skoleår, og det vi fikk var: eleven snakket med inspektør ved innskrivingen. Fikk skrivebok og rød-blå blyant. Han forklarte guttungen når han skulle begynne, og når det var førskoledag.

I mai/juni var det førskoledag med info til barn og voksne. Ungene ble samlet på et rom og fikk møte fadderene sine, og de voksne fikk møte rektor.

Ungene ble spesiellt inviterte til et utearrangement hele skolen hadde + til 17. mai-leiker.

Foreldrene var på et foreldremøte i tillegg en kveld litt seinere.

Så fikk guttungen sommerbrev fra fadderen sin rett før sommerferien.

Innkalling til skolestart kom i august.

Første skoledag kom alle de andre elevene ut og sang to sanger for 1.klassingene, før de marsjerte inn igjen og 1.klassingene ble ropt opp i hver sine grupper. Så var elevene inne litt alene før foreldrene kunne komme inn og se hva de dreiv med.

Jeg synes vi fikk akkurat passe med forberedelse, men kunne nok ønske meg litt mer enn to foreldremøter og 2 konferansetimer pr skoleår sånn som det er nå.

mumitrollet

Ser ut til at det er store forskjeller fra sted til sted ja...

Vi fikk brev nå nettopp om innskriving, det blir om to uker, tuppa mi gleder seg kjempemye:) Hun fikk et koselig brev fra rektor der hun blir ønsket velkommen til skolen på innskriving, siden hun nå er blitt så stor at hun skal begynne på skolen. Det var også et ark der vi skal fylle ut opplysninger om tuppa vår og kontaktinfo om oss foreldrene + spørsmål om jenta vår; hva slags type hun er, hva hun kan ++ Her kan vi også "ønske" at hun kommer i samme klasse som nabojenta f.eks.

På innskrivingsdagen møter foreldre og barn på skolen, så får barna skrive navnet sitt i en svær bok, der rektor senere limer inn bilder fra innskrivinga,ingen innskriving uten å skrive, sier rektor:)

Så skal ungene være sammen med fadderene sine i en times tid mens vi foreldre får endel praktisk informasjon.

Etter påske skal de ha 3 "bli-kjent-dager", 2-3 timer hver gang så vidt jeg husker.

Foreldremøte med mer informasjon om lærere og gruppeinndeling blir det på mai-juni.

Syns skolen vår har et veldig bra opplegg på dette, ungene syns det er stas og de blir trygge og litt kjente på skolen før ferien, så blir ikke alt nytt når de begynner på skolen/sfo.

Akkurat noe sånn skulle jeg ønske det var her! Høres kjempeflott ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...