Gå til innhold

Mor ser ikke barnets overvekt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne artikkelen passet jo godt til tråden jeg har rett under =)

Ja ikke sant!

Men for å svare på det du skrev i den andre tråden så tror jeg det nok det er porblematisk for bhg å ta opp slike ting som overvekt, kosthold i hjemmet osv.

Helsestasjonen er dem som bør ta opp dette med foreldrene (og det håper jeg at de gjør).

Men i den grad barnets opphold i bhg påvirkes av de samme faktorer som påvirker barnets overvekt, kan man ta opp dette i en foreldresamtale, som f eks barnet får problemer med de vanlige aktivitetene pgs sin overvekt/manglende mosjon.

Gjest M.Angelica

Ja ikke sant!

Men for å svare på det du skrev i den andre tråden så tror jeg det nok det er porblematisk for bhg å ta opp slike ting som overvekt, kosthold i hjemmet osv.

Helsestasjonen er dem som bør ta opp dette med foreldrene (og det håper jeg at de gjør).

Men i den grad barnets opphold i bhg påvirkes av de samme faktorer som påvirker barnets overvekt, kan man ta opp dette i en foreldresamtale, som f eks barnet får problemer med de vanlige aktivitetene pgs sin overvekt/manglende mosjon.

Det var et bra svar. Føler det ga svar på det jeg lurte på =)

Gjest Blondetopp

Ja, det synes jeg også.

Det gjelder visst besteforeldre også. ;o)

Har noen naboer som stadig snakker om barnebarnet; at hun var som en isterklump som baby - og at hun er tynn og fin i dag, som 8-åring. Vel, hun er langt fra tynn. Hun er ikke feit, men kraftig og i godt hold.

Ja, det synes jeg også.

Det gjelder visst besteforeldre også. ;o)

Har noen naboer som stadig snakker om barnebarnet; at hun var som en isterklump som baby - og at hun er tynn og fin i dag, som 8-åring. Vel, hun er langt fra tynn. Hun er ikke feit, men kraftig og i godt hold.

Kanskje slike utsagn kommer som en reaksjon på den massive nedvurderingen av alle som har et gram mer enn nødvendig på kroppen.

mvh

Annonse

Jeg tror at det å si at noen er feit, veier for mye etc. for tiden innebærer en så sterk nedvurdering av dette menneske som person, at en mor rett og slett ikke får seg til å si noe så stygt om sitt eget barn. Mor har tvert imot behov for å vise at hun aksepterer barnet som det er.

Fedmefobien når jo stadig nye høyder. Det er alltid lov å kritisere fedme og ensidig se det som et personlig misslykkende.

For øvrig synes jeg forslaget om å bekjempe overvekt ved flere vektkontroller og mer kritikk (veiledning blir det vel kallt) fra helsestasjonene er fullstendig på jordet. Det som trengs er praktiske tiltak som billigere frukt, grønt og annen sunn mat. Mange har f.eks. rett og slett ikke råd til å spise fisk særlig ofte. Dernest bør det satses mer på fysisk aktivitet og kroppsglede i skolen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...