Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest tallteft?

Min 4-åring teller omtrent til 20 hvis hun har flaks, til 14 går det greit hver gang men over der går det av og til i ball.

Hun kan legge sammen så svaret blir opp til 4 eller 5, men kan ikke begrepene minus og pluss.

Her teller jenta til 100 og kan trekke fra og plusse opp til ca 10. Teller på hånden. Kan navnet på alle kortene i kortstokken og ser med en gang hvem som vinner stikket i feks krig.

Trodde det var helt normalt, jeg. Hmmm, kanskje hun har teft for tall :-)

Brettspill går også så det griner, ser med en gang hva terningen viser og flytter deretter.

Hun blir 5 i okt.

Gjest tallteft?

Her teller jenta til 100 og kan trekke fra og plusse opp til ca 10. Teller på hånden. Kan navnet på alle kortene i kortstokken og ser med en gang hvem som vinner stikket i feks krig.

Brettspill går også så det griner, ser med en gang hva terningen viser og flytter deretter.

Hun blir 5 i okt.

Obs, dette kom feil. Skulle være under hovedinnlegget:-)

Hun blir 5 i okt.

Ja, da ligger hun ganske langt framme på tallfronten :-)

Min 6-åring lærte ikke ordentlig overgangene mellom 29-30, 39-40 etc før i fjor sommer...Til gjengjeld kunne han lese da han var 4,5 år.

Min 4-åring er litt yngre enn din, da også er hun mer opptatt av bokstaver enn tall, akkurat som broren...

Annonse

Gjest tallteft?

Ja, da ligger hun ganske langt framme på tallfronten :-)

Min 6-åring lærte ikke ordentlig overgangene mellom 29-30, 39-40 etc før i fjor sommer...Til gjengjeld kunne han lese da han var 4,5 år.

Min 4-åring er litt yngre enn din, da også er hun mer opptatt av bokstaver enn tall, akkurat som broren...

Bokstaver er ikke så stas her, så de har nok alle sine greier :-)

Jenta vår har ganske nettopp fyllt 4 år. Om hun har forstått minus/pluss tviler jeg på. Vi har rett og slett aldri testet det. :-) Hun teller fint, opp til ca 15 før det begynner å gå i ball.

Hun er ikke så opptatt av tall egentlig, men til gjengjeld veldig opptatt av bokstaver.

MVH

Gjest Mom33

Snuppa har akkurat blitt 5, men hun har lenge kunnet telle - og forstått mengden - opp til 30. Etter det er det bare tull med tall.

Kort spiller vi ikke, vi, og Gud vet hvorfor. Det er jo egentlig veldig gøy, da! Det må prøves!

Ordene pluss og minus aner hun ikke hva er, men mengder under ti kan hun legge sammen og trekke fra som i kategorien: "Hvis æ har 2 og xx (søstra) har 3, har vi 5 slike. Og hvis æ gir xx 2, har æ ingen."

mumitrollet

Hun blir 5 i okt.

Akkurat som min sønn da han var på den alderen.

Gjest Theodoras

Min 4,5 åring har riktignok blitt fem år nå, men da han var 4,5 kunne han telle til hundre og avgjøre i alle settinger hvilke tall som var høyest. (nitti er mer enn åttitre osv). Han kunne trekke fra og legge sammen en del, opp til 24. (Hadde litt med hvor mange dager det var igjen til jul).

Men storebroren talte ikke så langt på same alder. Kan tenke meg an talte omtrent til tyve.

Gjest hellep

Barnet mitt som er 4,5 år kunne spille Olsen allerede som 2,5 åring. Idiot lærte han som 3-3,5 åring, siden man der må vite hva som er større enn andre kort.

Han teller feilfritt til 100, og jeg tror kanskje han kan telle mer hvis han vil. Han kan også telle til 10 på engelsk (overføring fra storebroren i første klasse). Når han var 3 år spilte han mye "den forsvunnende diamant", og skjønte da hvor mange 1000 kr sedler han måtte ha for å veksle inn i en 5000 kr seddel. Så han skjønner godt pluss og minus, og har vært veldig opptatt av dette.

Han er langt framme med tanke på tall, men så er han relativt dårlig motorisk, har f.eks nettopp lært seg å hinke!

Annonse

Storesøster er 4 år og 4 mnd. nå.

Hun teller greit til 100 nå, men roter av og til litt i overgangen 29-30, 39-40, osv. Forskjellen nå er at hun selv hører at det blir feil ... før talte hun "tjueti, tjueelleve" helt ukritisk ... mens hun nå stopper fort når hun hører hun selv sier "tjueti".

Hun kan legge til og trekke fra opptil 10, selv om vi ikke har brukt begrep som pluss og minus.

Ellers er hun opptatt av bokstaver - og hun skriver flere navn uten hjelp.

fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...