Gå til innhold

Mye lekser - 4.klasse

Anbefalte innlegg

den opprinnelige m&m
Skrevet

I dag satt sønnen min i to timer med lekser, og da måtte jeg sitte ved siden av ham og pushe på for å holde tempoet oppe. Han sitter minst en time hver kveld, noen ganger blir han ikke ferdig selv om han sitter i 2-3 timer. Jeg synes det er for mye, Har deres barn like mye lekser?

Skrevet

Datteren min har mye lekser, men hun hadde ikke så mye som din sønn da hun bare gikk i 4. Det økte veldig da de begynte i 6.-7.

Jeg tror ikke det er vanlig at de sitter i timevis hver dag i 4. klasse. Selv på ungdomsskolen er det mange som har / gjør lite lekser, det har jeg både fra venninner og fra DOL. Mens min egen datter altså har massevis, men hun går tross alt i 10.

Skrevet

Tiden et barn bruker på lekser sier egentlig lite om mengden.

Gjest pekka
Skrevet

Hei. Jeg synes du skal snakke med læreren om hvor mye han skal gjøre av leksene. Kanskje for mye for han? På vår skole sier de at ungene ikke skal behøve å sitte med lekser mere enn max en time. Man skal ha tid til å leke og å ha fri, sier de. Læreren kan sikkert justere dette.

Gjest lekser
Skrevet

Overgangen fra 4. til 5. klasse var veldig stor her.

I 4. klasse var det lekser, men ikke så mye som nå i år.

Vi tok det opp med lærerene, men de måtte for å komme gjennom pensumet fikk vi til svar.

De får ukesplan, så vi prøver å bli helt ferdige med alle leksene iløpet av onsdagsettermiddag. Da sitter hun 30 - 40 minutter mand., tirsd, og onsd. Hun jobber veldig selvstendig, det hender at vi må hjelpe henne. Merker at hun blir litt "slappere" hvis vi sitter sammen med henne, sitter hun aleine går det mye fortere og greiere, og hun skjønner mer enn om vi sitter med henne.

Skrevet

Hei !

Har også en gutt i 4.klasse men han sitter aldri i to timer med leksene.

Hos oss har de ukelekser i enkelte fag og da kan han "spre" disse leksene utover uka og passe det inn med faste aktiviteter på fritia.

Her har vi et veldig godt samarbeid med skolen og kan ta opp slike ting hvis det oppstår. Enkelte uker er det mye lekser hvis de har hadd andre aktiviteter på skolen (kulturuker,skiuke osv) men da vet vi det på forhånd og kan "dosere" leksene sammen med han og lærer.

Men gruer til neste år for Da har jeg hørt det blir mye mer lekser.....

Rhea Silvia
Skrevet

Hun sitter max 30 min, gjerne kortere. Da er alt gjort, riktig og skikkelig.

Men hun er kjapp, noe som kan være et problem når hun skal gjøre leser sammen med venninnene...

Jeg synes 2 t høres mye ut, hvordan er det med konsentrasjonen.

Gjest mamma til jente i 4. klasse
Skrevet

Vår datter i 4. klasse gjør også mye lekser. Hun sitter ca 8 timer i uka, altså 1-2 timer hver dag. Hun er en ganske normal-elev i konsentrasjon og innsats. Jeg kan si dette fordi jeg selv er lærer og har har hatt dette trinnet flere ganger.

Ille at så små unger skal sitte ed lekser etter 5 timer på skolen!!!!

Jeg tror det er undervisningsopplegget som må endres! I dag er det jo "IN" å bruke arbeidsplan som går over en til to uker.

Jeg mener at hvis dette skal fungere for så små barn må lærerne være ekstra påpasselige og mye mer kontrollerende på skolen, enn om de skulle gi lekser fra dag til dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...