Gå til innhold

4 år og middag/varm mat - hva er vanlig trass eller autistisk trekk?

Anbefalte innlegg

Vi har en 4-åring som ikke spiser varm mat - hverken hjemme eller i barnehagen. Dvs at alt av middag spiser han ikke. Vi kan KANSKJE få han til å smake på ved å lokke og lure - det gjelder alt fra pannekaker til fisk. En og annen gang kan han "slå til", men kan vel telle det på 1 hånd i måneden.

Sambo mener at det bare er vanlig 4-års trass, og at han nok vokser det av seg.

Gutten har endel spesielle behov og blant annet autistiske trekk, men det er klart at ALT han gjør skyldes jo ikke diagnosen - derfor diskuterer vi nå, hva ER egentlig normalt for 4-åringer. Kan de måned etter måned trasse seg gjennom å ikke ville spise middag?

PS han må sitte ved bordet hver dag uansett om han spiser eller ikke. Brødmåltid går ned på høykant.

Fortsetter under...

Vår 4 åring spiser iallefall middag. Hun spiser vanlig mat - alt det vi har til middag. (vi lager aldri "spesialmat" til ungene)

Selvsagt hender det at det er noe hun ikke liker, men det meste glir ned, om ikke alltid i så store porsjoner som moren skulle ønske.

MVH

Min 4-åring gjør ikke det, men jeg har hatt søskenbarn som har vært rimelig sære i matveien uten at det har vært noe annet som "feilte" dem. Han ene spiste ikke noe annet en brød med svartpølse, pannekaker og puffet ris m/melk hele oppveksten. Da han ble 14 utvidet han menyen med svinekoteletter. Såvidt jeg vet spiser han normalt i dag (voksen nå)

Min 4-åring er mer uforutsigbar, hun kan finne på å ikke spise middag en dag og si hun ikke liker, selvom hun spiste det med god apetitt uka før. Ikke sånn konsekvent nekte å spise varm mat som din... Men hun har alltid likt brødmat bedre enn middag, helt fra hun var baby.

Vanskelig å gi noe klart svar som du skjønner. Hva med søstra hans, spiser hun "vanlig"?

Min 4-åring gjør ikke det, men jeg har hatt søskenbarn som har vært rimelig sære i matveien uten at det har vært noe annet som "feilte" dem. Han ene spiste ikke noe annet en brød med svartpølse, pannekaker og puffet ris m/melk hele oppveksten. Da han ble 14 utvidet han menyen med svinekoteletter. Såvidt jeg vet spiser han normalt i dag (voksen nå)

Min 4-åring er mer uforutsigbar, hun kan finne på å ikke spise middag en dag og si hun ikke liker, selvom hun spiste det med god apetitt uka før. Ikke sånn konsekvent nekte å spise varm mat som din... Men hun har alltid likt brødmat bedre enn middag, helt fra hun var baby.

Vanskelig å gi noe klart svar som du skjønner. Hva med søstra hans, spiser hun "vanlig"?

Hun er "alt-etende". Ungene har aldri fått noe annet enn det vi har. Hun spiser til og med Taco med rømme, rømmegrøt, camembert og ridderost(!)

Hun er "alt-etende". Ungene har aldri fått noe annet enn det vi har. Hun spiser til og med Taco med rømme, rømmegrøt, camembert og ridderost(!)

Det var det rareste taco-tilbehøret jeg noen gang har hørt om!!! ;-)

Hm. Her er 6-åringen faktisk særere og "trassigere" omkring mat enn 4-åringen...

Dere får følge ordtaket som ser "pick your fights" - velg dine kamper med omhu.... mener nå jeg. Sålenge han spiser brød med noenlunde variert pålegg og ikke har mangelsykdommer er det jo ikke tvingende nødvendig med middag?

Han bør jo få tilbudet, men ikke mases på /trues til å spise (det gjør ikke jeg med mine unger heller...)

Annonse

Mrs. Wallace

Vår femåring har aldri vært noen middagsgutt. Bortsett fra pasta og grøt, har middagsmat ikke slått an i det hele tatt - og det er sjelden vi får noe særlig i ham.

Han spiser godt til andre måltider, men middagen er han skikkelig sær på. Vi lokker, lurer og motiverer, får ham til å sitte ved bordet ved oss, prøver å skape en god atmosfære og oppmuntrer til smaking - men det blir sjelden noe mer enn nettopp en smakebit.

Jeg tar det litt med ro. Var ganske sær på middagsmaten selv som barn, og det gikk gradvis over. Nå er jeg alt annet enn kresen, og spiser stort sett alt som serveres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...