Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Det kan virke som voksesmerter er relativt vanlig hos små barn?

Jeg ser stadige innlegg her inne rundt dette.

Mine unger har aldri klaget over voksesmerter og jeg kan ikke huske å ha hatt det selv heller. Er dette arvelig betinget? Hva er årsaken til at noen barn får voksesmerter og andre ikke?

*lurer fælt*

Videoannonse
Annonse
Gjest inailia
Skrevet

Høyden er grunnen. De som skal bli veldig høye har vokssmerter. Kjente ei lita jente som nå er voksen, nesten 2 meter som hadde slike voksesmerter...

Gjest Diselle
Skrevet
  inailia skrev (På 21.3.2006 den 22.47):

Høyden er grunnen. De som skal bli veldig høye har vokssmerter. Kjente ei lita jente som nå er voksen, nesten 2 meter som hadde slike voksesmerter...

Jeg hadde noen vanvittige voksesmerter da jeg var lita. Er i dag 167 høy. Så det der stemmer nok ikke.

Skrevet

Jeg var veldig plaget med voksesmerter som liten, men kan ikke skryte på meg høyde :)

Skrevet

Jeg vet ikke , men husker godt fra jeg var liten at jeg var plaget med det når jeg hadde vært kald og/eller våt på føttene.

Mine to eldste klager en sjelden gang på voksesmerter, og tror det er oftest om vinteren.

Gjest anabibbi
Skrevet

du skrev dette på tull? jeg var svært plaget av voksesmerter i anklene og jer er 1.59 ;-)))

Gjest togli
Skrevet

Så hvis man blir gjennomsnittlig høy eller litt over så får man ikke voksesmerter? Selv er jeg 172 cm høy og har aldri opplevd det.

Gjest togli
Skrevet
  AveM skrev (På 21.3.2006 den 22.54):

Jeg vet ikke , men husker godt fra jeg var liten at jeg var plaget med det når jeg hadde vært kald og/eller våt på føttene.

Mine to eldste klager en sjelden gang på voksesmerter, og tror det er oftest om vinteren.

Ok... Skulle gjerne visst grunnen til at noen får det og andre ikke. Interessant i grunnen ;-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg var veldig plaget av voksesmerter, er 1,57 nå. Blir neppe noe høyere..

Mrs. Wallace
Skrevet

Det tror jeg ikke noe på. Jeg er høy (177), og hadde aldri noen voksesmerter.

Kusina mi er drøyt 160 høy, og hun slet masse med voksesmerter gjennom oppveksten.

Gjest Nilllli
Skrevet
  anabibbi skrev (På 21.3.2006 den 23.03):

du skrev dette på tull? jeg var svært plaget av voksesmerter i anklene og jer er 1.59 ;-)))

I anklene? Man har ikke voksesmerter i anklene.

Skrevet

Jeg tror jeg fikk en forklaring en gang.

Det dreier seg om at skjelettet vokser såpass fort, at muskulaturen og sener rundt ikke klarer å holde tritt. .

Om det er faglig korrekt er jeg uvitende om.

Husker med gru på mine barneår og hvor vondt jeg hadde i knærne.

Skrevet
  Nilllli skrev (På 22.3.2006 den 8.03):

I anklene? Man har ikke voksesmerter i anklene.

Jo, man kan vel ha det i alle ledd.

Gjest togli
Skrevet
  Torv skrev (På 22.3.2006 den 8.04):

Jeg tror jeg fikk en forklaring en gang.

Det dreier seg om at skjelettet vokser såpass fort, at muskulaturen og sener rundt ikke klarer å holde tritt. .

Om det er faglig korrekt er jeg uvitende om.

Husker med gru på mine barneår og hvor vondt jeg hadde i knærne.

Okei, det kan høres logisk ut.

Eldstedatra mi hadde ei venninne på overnattingsbesøk. Hun fikk voksesmerter før leggetid og da var jeg glad for at mine unger har sluppet slike plager... Hun hadde ganske vondt, stakkars :-(

Skrevet
  togli skrev (På 22.3.2006 den 8.16):

Okei, det kan høres logisk ut.

Eldstedatra mi hadde ei venninne på overnattingsbesøk. Hun fikk voksesmerter før leggetid og da var jeg glad for at mine unger har sluppet slike plager... Hun hadde ganske vondt, stakkars :-(

Ja, det er ganske vondt.

Hva gjorde du da?

Mvh

Gjest togli
Skrevet
  Torv skrev (På 22.3.2006 den 8.21):

Ja, det er ganske vondt.

Hva gjorde du da?

Mvh

Jeg tilbød smertestillende, men hun ville ikke ha når mamma ikke var der og passet på ;-)

Så lurte jeg på om jeg skulle massere beina hennes, men det var helst mamma som måtte gjøre det ;-)

Jeg lurte så på om vi skulle ringe mamma og få henne til å komme, evt at hun kunne hente henne. Nei, hun var tross alt stor jente!

Litt godsnakking og et tøyseeventyr på sengekanten hjalp heldigvis på problemet denne gangen :-)

Eldstedatteren min påstår at det er voksesmerter hver gang hun kjenner _noe_ rart ulike steder på kroppen (under hælen, på tommelen osv). Hun er nemlig en av de laveste i klassen, så jeg tror nok det er ønsketenkning ;-)

Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor noen får det og andre ikke.

Jeg hadde det veldig mye da jeg var mindre. Storesøster har det en sjelden gang, lillesøster har det ganske ofte og vi er spente på hvordan det blir med lillebror.

Pappa'n hadde nesten aldri voksesmerter.

Gjest togli
Skrevet
  jubalong70 skrev (På 22.3.2006 den 9.18):

Jeg aner ikke hvorfor noen får det og andre ikke.

Jeg hadde det veldig mye da jeg var mindre. Storesøster har det en sjelden gang, lillesøster har det ganske ofte og vi er spente på hvordan det blir med lillebror.

Pappa'n hadde nesten aldri voksesmerter.

Mannen min kan heller ikke huske at han hadde det, så våre unger er nok arvelig "belastet"....

Skrevet
  togli skrev (På 22.3.2006 den 9.30):

Mannen min kan heller ikke huske at han hadde det, så våre unger er nok arvelig "belastet"....

Ville heller si arvelig ubelastet :P

Gjest togli
Skrevet
  jubalong70 skrev (På 22.3.2006 den 9.50):

Ville heller si arvelig ubelastet :P

Ja, det høres hakket bedre ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...