Gjest Ny@@@ Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er det virkelig slik at det ikke er sikkert at vi ender opp med noen barn fordi : barnevernet forklarte oss at i Kina er det så mange søkere nå at det ikke er sikkert at vi kommer gjennom nåløyet som en av de heldige. Det er for mange søkere og for få barn. Dessuten har vi barn fra før og ada er det ikke sikkert at vi blir prioritert.... Vi skal ha vårt siste hjemmebesøk neste uke, men jeg mistet motet da dem sa dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Om man blir godkjent i Norge er det veldig sjelden man ikke kommer gjennom "nåløyet" i Kina. Det at man har et barn fra før har ikke hatt noen betydning tidligere. Kina har i de senere år stort sett, men få unntak, gitt tildeling til grupper utfra når papirene er sendt og ikke hvor mange barn de har fra før. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Om man blir godkjent i Norge er det veldig sjelden man ikke kommer gjennom "nåløyet" i Kina. Det at man har et barn fra før har ikke hatt noen betydning tidligere. Kina har i de senere år stort sett, men få unntak, gitt tildeling til grupper utfra når papirene er sendt og ikke hvor mange barn de har fra før. Lykke til! Korrigerer meg selv. Ikke etter når papirene er sendt, men etter LID- en man får. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
veps1365380824 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Det er sant at antall søknader som ble sent til Kina har økt enormt det siste halve året og at ventetiden har økt tilsvarende (fra 6 til i øyeblikket 10 mnd) og kanskje ventes å øke ytterligere (til kanskje 14-15 mnd). Men det har så langt ikke kommet noe som helst utsagn fra CCAA at de vurderer å igjeninnføre kvoter e.l. Jeg har fortsatt ikke opplevd at Kina har gjort forskjell på folk etter at de først fikk papirene ned, men det ryktes jo at f.eks. helsen til søkerne skal vurderes mer nøye framover. Jeg ville imidlertid ikke lagt alt for mye i det (enda). Det er fortsatt slik at er du først godkjent i Norge (bufetat vet om kravene Kina har og tar hensyn til dette når de godkjenner), bør det være grei skuring videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Høres ut som om saksbehandleren har uttalt seg litt kjeiket om forholdene. Som de andre skriver så er det riktig at der er utrolig mange søkere på Kina for tiden, og kinesiske myndigheter har mye å henge fingrene i med. Men når det er sakt så regner vi sterke med å komme igjennom nåløyet for barn nr. 3 fra Kina. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Slik det har fungert hittil i Kina takler man ikke økt søkermengde med kraftigere "siling" av søkerne. Ventetiden øker ganske enkelt. Et år innførte Kina kvoter på antall søknader for å få mengden mer under kontroll. Det innebar i praksis at når årskvoten var brukt opp, måtte man vente til neste års kvote. Altså: ingen kraftigere siling, men bare lengre ventetid. Hvordan Kina takler den eksplosive økningen i antall søknader siste tiden, gjenstår å se. Nå er situasjonen blitt slik at det er mangel på barn frigitt for adopsjon i forhold til antall søkere. Hittil har det ikke hatt andre konsekvenser enn at ventetiden øker raskt. Kanskje det kommer kvoteordning igjen? Kanskje de skjerper inn på noen av kravene til å kunne adoptere fra Kina? I så fall er det å forvente at det kunngjøres offentlig fra CCAA (de kinesiske adopsjonsmyndighetene). For meg høres det rart ut at barnevernet sier det de gjør. Det må i så fall være en helt ny praksis i Kina som ikke er offentlig kjent ennå. Lykke til med deres prosess! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Slik det har fungert hittil i Kina takler man ikke økt søkermengde med kraftigere "siling" av søkerne. Ventetiden øker ganske enkelt. Et år innførte Kina kvoter på antall søknader for å få mengden mer under kontroll. Det innebar i praksis at når årskvoten var brukt opp, måtte man vente til neste års kvote. Altså: ingen kraftigere siling, men bare lengre ventetid. Hvordan Kina takler den eksplosive økningen i antall søknader siste tiden, gjenstår å se. Nå er situasjonen blitt slik at det er mangel på barn frigitt for adopsjon i forhold til antall søkere. Hittil har det ikke hatt andre konsekvenser enn at ventetiden øker raskt. Kanskje det kommer kvoteordning igjen? Kanskje de skjerper inn på noen av kravene til å kunne adoptere fra Kina? I så fall er det å forvente at det kunngjøres offentlig fra CCAA (de kinesiske adopsjonsmyndighetene). For meg høres det rart ut at barnevernet sier det de gjør. Det må i så fall være en helt ny praksis i Kina som ikke er offentlig kjent ennå. Lykke til med deres prosess! Tror ikke det er en ny praksis som ikke er offentliggjort enda, for det er vel ikke barnevernet som får vite slikt først. Ingen av foreningene er kommet med informasjon som sier at der er endringer i kravene. Det er heller intet som tyder på at det kommer til å gå ut over de som har barn fra før. Bufetat har iallefall godkjent oss som 3.gangssøkere - heller ikke foreningene har sagt noe annet enn at de har kapasitet. Ventetiden øker ja - det gjør den og vi må muligens forvente enda kraftige økning. Lykke til Ny@@@ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Tror ikke det er en ny praksis som ikke er offentliggjort enda, for det er vel ikke barnevernet som får vite slikt først. Ingen av foreningene er kommet med informasjon som sier at der er endringer i kravene. Det er heller intet som tyder på at det kommer til å gå ut over de som har barn fra før. Bufetat har iallefall godkjent oss som 3.gangssøkere - heller ikke foreningene har sagt noe annet enn at de har kapasitet. Ventetiden øker ja - det gjør den og vi må muligens forvente enda kraftige økning. Lykke til Ny@@@ Det er slik jeg også oppfatter det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KinaKinaKina Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Slik det har fungert hittil i Kina takler man ikke økt søkermengde med kraftigere "siling" av søkerne. Ventetiden øker ganske enkelt. Et år innførte Kina kvoter på antall søknader for å få mengden mer under kontroll. Det innebar i praksis at når årskvoten var brukt opp, måtte man vente til neste års kvote. Altså: ingen kraftigere siling, men bare lengre ventetid. Hvordan Kina takler den eksplosive økningen i antall søknader siste tiden, gjenstår å se. Nå er situasjonen blitt slik at det er mangel på barn frigitt for adopsjon i forhold til antall søkere. Hittil har det ikke hatt andre konsekvenser enn at ventetiden øker raskt. Kanskje det kommer kvoteordning igjen? Kanskje de skjerper inn på noen av kravene til å kunne adoptere fra Kina? I så fall er det å forvente at det kunngjøres offentlig fra CCAA (de kinesiske adopsjonsmyndighetene). For meg høres det rart ut at barnevernet sier det de gjør. Det må i så fall være en helt ny praksis i Kina som ikke er offentlig kjent ennå. Lykke til med deres prosess! Ringte adopsjonsdoreningen.Slik praksis finnes ikke.)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Tja... Jeg er nå ikke heeelt enig med de som sier at Kina ikke har gjort døren smalere i perioder med mange søkere tidligere. Samtidig som de kom med kvoter sist (november -01) innførte de kraftige begrensninger for hvor mange enslige som fikk lov til å sende søknad, og den begrensningen gjelder enda. Mulig det ikke betyr så mye for søkerstrømmen herfra, men i USA, der brorparten av søknadene kommer fra, var over 30% av søknadene fra enslige før denne restriksjonen kom. Det er nok heller ikke sånn at ingen restriksjoner gjelder før de er publisert på CCAA sin hjemmeside. Det synes klart at CCAA virkelig holder på med en innstramming av reglene for hvem som får adoptere, men de nøyaktige kravene er ikke klare. De er i allefall ikke kommunisert ut til organisasjonene enda. Dette mener jeg ut fra det jeg har lest om søkere fra ymse land som har fått vite at de ikke lenger kvalifiserer til å få adoptere fra Kina. (APC - har vært ganske mange i det siste) Det er f.eks en svensk søker med LID i januar som etter å ha lest på amerikanske sider at rullestolbrukere ikke lenger fikk adoptere, fikk sin organisajon til å sjekke med CCAA, sånn at de ikke skulle gå ut hele ventetiden og så ikke få tildeling. Og det stemte dessverre, de kom ikke til å få tildelt noe barn fra Kina fikk de da vite. Merk at den svenske organisasjonen ikke hadde hørt om disse nye restriksjonene før de ble bedt om å sjekke for den konkrete søkeren. Det samme har jeg sett når det gjelder overvekt (ekstrem "amerikansk" overvekt altså) og søkere som har alvorlig sykdom i nær fortid. Så at noe skjer hos CCAA tror iallefall jeg er hevet over enhver tvil. Selv om ingen av organisasjonene har fått vite konkret hva det er som skal gjelde. Kanskje CCAA ikke er ferdige med å bestemme selv enda rett og slett. Når det er sagt, og før panikken stiger rett til himmels: I de alle fleste tilfeller er de norske kravene, både til vandel, helse osv osv strengere enn de kinesiske minstekravene, så sjansen for å bli nektet tildeling fra Kina når man først er godkjent her tror jeg er liten, både før og etter evnt innstramminger hos CCAA. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Tja... Jeg er nå ikke heeelt enig med de som sier at Kina ikke har gjort døren smalere i perioder med mange søkere tidligere. Samtidig som de kom med kvoter sist (november -01) innførte de kraftige begrensninger for hvor mange enslige som fikk lov til å sende søknad, og den begrensningen gjelder enda. Mulig det ikke betyr så mye for søkerstrømmen herfra, men i USA, der brorparten av søknadene kommer fra, var over 30% av søknadene fra enslige før denne restriksjonen kom. Det er nok heller ikke sånn at ingen restriksjoner gjelder før de er publisert på CCAA sin hjemmeside. Det synes klart at CCAA virkelig holder på med en innstramming av reglene for hvem som får adoptere, men de nøyaktige kravene er ikke klare. De er i allefall ikke kommunisert ut til organisasjonene enda. Dette mener jeg ut fra det jeg har lest om søkere fra ymse land som har fått vite at de ikke lenger kvalifiserer til å få adoptere fra Kina. (APC - har vært ganske mange i det siste) Det er f.eks en svensk søker med LID i januar som etter å ha lest på amerikanske sider at rullestolbrukere ikke lenger fikk adoptere, fikk sin organisajon til å sjekke med CCAA, sånn at de ikke skulle gå ut hele ventetiden og så ikke få tildeling. Og det stemte dessverre, de kom ikke til å få tildelt noe barn fra Kina fikk de da vite. Merk at den svenske organisasjonen ikke hadde hørt om disse nye restriksjonene før de ble bedt om å sjekke for den konkrete søkeren. Det samme har jeg sett når det gjelder overvekt (ekstrem "amerikansk" overvekt altså) og søkere som har alvorlig sykdom i nær fortid. Så at noe skjer hos CCAA tror iallefall jeg er hevet over enhver tvil. Selv om ingen av organisasjonene har fått vite konkret hva det er som skal gjelde. Kanskje CCAA ikke er ferdige med å bestemme selv enda rett og slett. Når det er sagt, og før panikken stiger rett til himmels: I de alle fleste tilfeller er de norske kravene, både til vandel, helse osv osv strengere enn de kinesiske minstekravene, så sjansen for å bli nektet tildeling fra Kina når man først er godkjent her tror jeg er liten, både før og etter evnt innstramminger hos CCAA. MVH Enig med deg om at der har skjedd endringer på området fra CCAA side, men det betyr ikke at en sakbehandler ved BV bør gå ut til en søker med barn og si at det ikke er sikkert at de blir prioritert siden de har barn fra før. Det er tull, og det har tydelig foreningen nå også sagt heldigvis - tenk slik rykter det kan bli til av å si slikt. Kan ikke skjønne grunnen til å spre slik usikkerthet som i denne saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Det er ikke bare i Kina det er kø av foreldre som ønsker å adoptere. Det gjelder i mange land. Ikke regn med at barnevernet er de som er mest oppdatert her. Kontakt heller adopsjonsforeningen. Det er vel varslet både lenger ventetid og noe innstramming mht helse og adoptivforeldre. Vår barnevernskurator presterte å fortelle at i Kina fikk man mye fortere tildeling ved 2. og 3. gangs adopsjon. Hun hadde forvekslet det med at Bufa skal saksbehandle 2. og 3. gangssøkere fortere. Jeg kontaktet vår forening og ba dem orientere barnevernet om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Enig med deg om at der har skjedd endringer på området fra CCAA side, men det betyr ikke at en sakbehandler ved BV bør gå ut til en søker med barn og si at det ikke er sikkert at de blir prioritert siden de har barn fra før. Det er tull, og det har tydelig foreningen nå også sagt heldigvis - tenk slik rykter det kan bli til av å si slikt. Kan ikke skjønne grunnen til å spre slik usikkerthet som i denne saken. Hei! Det har du selvsagt rett i. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptivforelder Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Dette har alltid vært en "trussel" fra diverse myndigheter for å få søkerne til å opptre som takknemlige og ukritiske naut. Det er en kjennsgjerning at det ikke frigis flere barn enn det er søkere til, så når antall søkere øker vil også takten på antall frigitte barn øke. Selvsagt er det teoretisk mulig at det i ett populært land med relativt få barn vil nå et makspunkt. Dette kan f.eks. gjelde europeiske land med hvite barn - som når landet kommer "på fote" ikke lenger har så mange å adoptere bort. Men Kina - med sin "ettbarnspolitikk" sikkert vil ha adoptivbarn nok i uoverskuelig framtid. Når det også åpnes for adopsjojn i flere land i Afrika etterhvert, vil antallet barn med behov for foreldre være nærmest uendelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontakt heller webmaster Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Dette har alltid vært en "trussel" fra diverse myndigheter for å få søkerne til å opptre som takknemlige og ukritiske naut. Det er en kjennsgjerning at det ikke frigis flere barn enn det er søkere til, så når antall søkere øker vil også takten på antall frigitte barn øke. Selvsagt er det teoretisk mulig at det i ett populært land med relativt få barn vil nå et makspunkt. Dette kan f.eks. gjelde europeiske land med hvite barn - som når landet kommer "på fote" ikke lenger har så mange å adoptere bort. Men Kina - med sin "ettbarnspolitikk" sikkert vil ha adoptivbarn nok i uoverskuelig framtid. Når det også åpnes for adopsjojn i flere land i Afrika etterhvert, vil antallet barn med behov for foreldre være nærmest uendelig. H*n er bare interessert i å provosere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1677979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 H*n er bare interessert i å provosere. Nå tror jeg du var for raskt ute med å annta at du vet hvem som har skrevet innlegget til "adoptivforelder"... Jeg finner ingentig støtende ved det h*n skriver. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223729-ikke-barn-til-alle/#findComment-1679448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.