Gå til innhold

Hva er normal maxpuls?


lemonbrus

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 30 år mann som har kjøpt meg pulsklokke. Nå som jeg bruker klokka aktivt når jeg trener, så har jeg funnet ut at jeg har en veldig høy makspuls. Ved hard trening(jogging/løping) klarer jeg å få en puls på rundt 200- 207. Dette er etter en halvtimes oppvarming. Ved normalt jogging ligger pulsen på 170 til 190. Normalt skal max puls ligge på 190 i følge manualen til boka. Når jeg da gir meg med å jogge/løpe så drar pulsen seg ned mot 110 etter et minutt eller to. Hvilepuls er på ca 55. Har trent mye av mitt liv som mosjonist, både med vekter og jogging/sykling. Er makspulsen min vel høy? bør jeg sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest staedtler

Kjørt en makspulstest? Altså ikke bare sjekka under en hard økt, men en ordentlig test, slik det skal gjøres?

Den vanlige formelen 220-alder duger ikke. Til det er det for store individuelle forskjeller, og risikoen kan bli at man bedriver feil intensitetsstyring, om man kjører ut i fra denne formelen.

Du vil ikke være den eneste 30-åringen med makspuls over 200. Det er garantert flere som deg. HRmax, makspuls, er medfødt, ikke trenbar, og dertil ingen indikator på treningstilstand. (Merk: det finnes noen som hevder godt trente utholdenhetsutøvere kan oppleve å få *lavere* makspuls enn vanlig, men dette er ikke tilstrekkelig dokumentert til å kunne konkluderes med.)

Men du... Når du har puls mellom 170 og 190, er det IKKE vanlig "jogging"... Det er for deg løping i I-sone 3 og 4. Det vil si rundt og over terskel. Økter i dette pulsområdet må du loggføre som hardøkter.

At pulsen synker innen rimelig tid etter avslutta drag, kan være et godt tegn. Hvilepulsen din er også helt normal.

Tror egentlig ikke du bør engste deg noe særlig. Men har du først kjøpt deg pulsklokke, så dra nytte av den ved å bedrive riktig intensitetsstyring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt en makspulstest? Altså ikke bare sjekka under en hard økt, men en ordentlig test, slik det skal gjøres?

Den vanlige formelen 220-alder duger ikke. Til det er det for store individuelle forskjeller, og risikoen kan bli at man bedriver feil intensitetsstyring, om man kjører ut i fra denne formelen.

Du vil ikke være den eneste 30-åringen med makspuls over 200. Det er garantert flere som deg. HRmax, makspuls, er medfødt, ikke trenbar, og dertil ingen indikator på treningstilstand. (Merk: det finnes noen som hevder godt trente utholdenhetsutøvere kan oppleve å få *lavere* makspuls enn vanlig, men dette er ikke tilstrekkelig dokumentert til å kunne konkluderes med.)

Men du... Når du har puls mellom 170 og 190, er det IKKE vanlig "jogging"... Det er for deg løping i I-sone 3 og 4. Det vil si rundt og over terskel. Økter i dette pulsområdet må du loggføre som hardøkter.

At pulsen synker innen rimelig tid etter avslutta drag, kan være et godt tegn. Hvilepulsen din er også helt normal.

Tror egentlig ikke du bør engste deg noe særlig. Men har du først kjøpt deg pulsklokke, så dra nytte av den ved å bedrive riktig intensitetsstyring...

Takk for svar staedtler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok ekstreme forskjeller i makspuls. Dette er medfødt. Normalen er på 220-egen alder.

Ingen grunn til å sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...