Gå til innhold

Legesekretærer, altså!

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur

Nå må jeg bare få ut litt frustrasjon.

Åtteåringen min hadde en dramatisk fødsel han bare så vidt overlevde.

Han har dårlig motorikk, så en venn som er svømmelærer fikk en fysioterapeut til å sende en henvisning til Rikshospitalet om utredning som en vennetjenste.

Rikshospitalet ringer meg og sier de er sjokkert over at han ikke har vært fulgt opp/utredet ut i fra sykdomshistorien hans. De ønsker å få han inn så raskt som mulig, men må ha henvisning fra fastlege.

Jeg ringer så fastlegen for å bestille time for sønnen min. Legesekretæren forteller at det er et par måneders venteliste og vil vite hva det gjelder.

Jeg forteller omtrent det samme som her. Hvorpå mennesket presterer å si: Dårlig motorikk? Jammen er han hemmet av det da? At Rikshospitalet ønsker å ha han inn raskt, betyr ikke noe, hun vil vurdere selv.

Jeg sier at jeg ikke har noe behov om å legge ut hele sykehistorien for henne, og ber om å få snakke med fastlegen i stedet.

Nei, beklager, da kan jeg ikke hjelpe deg, svarer legesekretæren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223759-legesekret%C3%A6rer-alts%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger jo ikke nødvendigvis time hos fastlegen. Hos oss kan vi ringe og be om å bli oppringt av legen dersom det er et lite spørsmål e.l Da pleier legen å ringe tilbake på slutten av dagen. Mulig å gjøre noe sånt hos dere og? (om du kommer forbi legesekretæren da...) Legen trenger jo ikke å se barnet ditt for dette.

Annonse

Gjest blomsterløk

Hørtes nesten ut som legesenteret vi byttet oss vekk fra dette.

Jeg ringte for å bestille time hos legen i går jeg. Og fikk beskjed om at det var ventetid nå. Og fikk time i starten av neste uka.

Kan du ikke legge igjen beskjed om at legen skal ringe deg tilbake da. Du trenger nok ikke time for å få en slik rekvisisjon.

Gjest ikke signatur

Jeg har nå skrevet et brev til fastlegen der jeg ber om rekvisasjon. Jeg tillot meg også å klage på legesekretæren.

Dette brevet leverer jeg direkte til legen på vei hjem fra jobb.

Så får jeg håpe at dere har rett, som har sagt at jeg ikke trenger time for dette.

Ring legevakta når den åpner, og fortell at du trenger en rekvisisjon, og at fastlegen ikke har time til dere før noen mnd.

Om nødvendig så får du bare fortelle litt av historien en gang til.

OG, så bytter du fastlege og klager på sekretæren!

Det kan hun nok bare glemme. Det er ikke legevakt oppgave. Så hun må til fastlegen.

Gjest ikke signatur

Til dere som svarte:

Legen min ringte nå. H*n lovte oss rekvisisjon, men vil gjerne se på gutten først.

Vi får komme på en ekstratime neste uke, etter kontortid.

Så jeg beholder fastlegen som jeg er veldig fornøyd med, og bare overser at det er en elendig legesekretær der :-)

Til dere som svarte:

Legen min ringte nå. H*n lovte oss rekvisisjon, men vil gjerne se på gutten først.

Så jeg beholder fastlegen som jeg er veldig fornøyd med, og bare overser at det er en elendig legesekretær der :-)

Bra at det ordnet seg!:-)

La legen få vite om dette. Er det en skikkelig lege, vil h*n sikkert følge opp og melde fra til sekretæren.

Husker et innlegg her inne for flere år siden, hvor en legesekretær (som vedkommende sa h*n var) var så irritert på mange som var sykemeldte, fordi h*n visste at de bare var arbeidssky (spesiellt gravide)

Vedkommende hadde lest så mange journaler...............

Det er slik reglene er. Ringer man til legen må man fortelle legesekretæren hva som er galt og hvorfor det er viktig å prate med legen. Legesekretæren finner så fram journal og gir beskjed til legen som ringer tilbake når han det passer. Hvis han ikke synes det er viktig, så skjer det ofte at de ikke ringer tilbake.

Annonse

Det er slik reglene er. Ringer man til legen må man fortelle legesekretæren hva som er galt og hvorfor det er viktig å prate med legen. Legesekretæren finner så fram journal og gir beskjed til legen som ringer tilbake når han det passer. Hvis han ikke synes det er viktig, så skjer det ofte at de ikke ringer tilbake.

Mulig det er slik på noen legekontor, men når jeg en sjelden gang har sagt at jeg trenger time og gjerne vil ta opp temaet med legen selv, har dette virkelig ikke vært noe problem hos oss.

Jeg er nok heldig med valg av legekontor eller legesekretær. Who knowes? :0)

Mulig det er slik på noen legekontor, men når jeg en sjelden gang har sagt at jeg trenger time og gjerne vil ta opp temaet med legen selv, har dette virkelig ikke vært noe problem hos oss.

Jeg er nok heldig med valg av legekontor eller legesekretær. Who knowes? :0)

Jeg aner ikke hvor du bor men i spesialisthelsetjenesten og på mange legekontor i Oslo, kjenner ikke legene pasienten og vil derfor ikke svare på noe før han har lest journalen eller oppdatert seg på siste undersøkelser. Uansett er det ikke sekretærene sin skyld, de følger bare ordre.

Dessuten vet du sikkert sjøl hvordan det er å sitte inne hos legen og telefonen hans ringer hele tida og du aldri får snakket ferdig før dine 10 minutter har gått :o)

Legesekretærene er mellom barken og vreden.... de har klar instruks på å "sile" pasienter, spørre, spørre,spørre. Gjør de ikke det og slipper igjennom en pasient som legen vurderer ikke burde sluppet igjennom får de kjeft hos legen.

Gjør de jobben sin og spør deg når du ringer får de kjeft hos deg.....

Å, jeg er overlykkelig for at her har vi muligheten til å få snakke med legen 2 ganger per dagen i telefontiden. Da er det bare å ringe å si at en vil snakke med legen og så setter legesekretæren en på vent uten siling. Dette har spart meg for mange legebesøk. Av og til er det noe en lurer på og da er det bare å ringe og snakke med fastlegen. Er det noe han mener trenger legebesøk, får vi time i løpet av samme dag eller toppen 2-3 dager frem itid. Alt etter hastegraden.

Det var bra at det ordnet seg for dere til slutt. Heldigvis virker legen mer fonuftig enn sekretæren.

Gjest ikke signatur

Å, jeg er overlykkelig for at her har vi muligheten til å få snakke med legen 2 ganger per dagen i telefontiden. Da er det bare å ringe å si at en vil snakke med legen og så setter legesekretæren en på vent uten siling. Dette har spart meg for mange legebesøk. Av og til er det noe en lurer på og da er det bare å ringe og snakke med fastlegen. Er det noe han mener trenger legebesøk, får vi time i løpet av samme dag eller toppen 2-3 dager frem itid. Alt etter hastegraden.

Det var bra at det ordnet seg for dere til slutt. Heldigvis virker legen mer fonuftig enn sekretæren.

Det med telefontid er noe jeg virkelig savner.

Før det ble fastlegeordning, hadde min lege også telefontid. Da visste jeg at jeg kom frem, selv om jeg risikerte å vente en stund i telefonen.

Til dere som svarte:

Fint det ordnet seg.

Synd legesekretæren var så frekk.

Til forsvar for legesekretærer som rase vil jeg nevne at en slik opptreden ville vært utenkelig på vår fastlegekontro.

Få en kopi av den henvisningen som allerede er sendt til fastlegen, det vil lette arbeidet og kommuniksjonen. Men det har du kanskje allerede tenkt på.

mvh

Legesekretærer kan be om informasjon, ja, for å lette legens prioriteringsarbeid. Pasienten må ha lov å si de ønsker å ta det opp med legen direkte. Så blir det opp til legen hvordan han/hun prioriterer.

Men derfra til å overprøve rikshospitalets spesialisters anbefaling er det et laaaangt stykke.

Det som her er skissert er både kunnskapsløst, uproffesjonelt og frekt. Minner mest om maktbehov.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...