Gjest lusken Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Sønnen min på snart 6 år er ikke helt tørr om natten ennå. Han har ikke brukt bleie om natten på et par måneder. Dersom jeg bare lar han sove natten igjennom, tisser han alltid i sengen. Men hvis jeg tar han opp for å tisse sent på kvelden når jeg skal legge meg, så holder han seg tørr natten igjennom. Problemet er at han alltid blir skikkelig sur når jeg vekker han om kvelden, han trasser og sutrer/skriker. Men han tisser alltid tilslutt. Bør jeg la han få bleie om natten, eller bør jeg fortsette å ta han med på do hver kveld? 0 Siter
Sofline Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Jeg synes bleie om natten til en 6-åring høres drøyt ut. Han begynner vel snart på skolen? Du får fortsette med å vekke ham. Et alternativ er å ikke gi han noe å drikke de siste timene før sengetid. Eller de Drynites-nattbuksene de reklamerer med her. 0 Siter
caprice Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Forsiktig med drikke på kvelden. Evt bare vann eller melk. "Tving" han til å tisse før han legger seg. De klarer uansett alltid å få ut litt vil jeg tro. Ta ham evt opp om det er det eneste som hjelper. - ville jeg gjort. Selv har jeg en jente som omtreng aldri er på do. Fatter ikke hvor hun har fått denne festblæra fra - ikke moren sin i alle fall.... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Med begrenset erfaring med problemet har jeg likevel følgende råd: Jeg ville forsøkt verken å ta ham opp på natten eller å la ham sove med bleie. Er han så stor som seks år, vil han da antakelig forstå at konsekvensen blir at han tisser i sengen om han ikke kan holde seg eller våkne for å gå på do selv. Kjøp inn tisselaken... Begrens drikke på kvelden. Da gutten min skulle lære å sove uten bleie var det helt slutt på vannflaske ved sengen, og lite drikke å få på kvelden. Jeg oppmuntret ham til å drikke mest mulig vann til middag og barne-TV og minst mulig/ingen ting senere. Lær ham til at han ALLTID må på do og tisse før han legger seg. Gutten min sa ofte at han ikke skulle, men når han gikk på do kom det gjerne alltid litt tiss likevel. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Forsiktig med drikke på kvelden. Evt bare vann eller melk. "Tving" han til å tisse før han legger seg. De klarer uansett alltid å få ut litt vil jeg tro. Ta ham evt opp om det er det eneste som hjelper. - ville jeg gjort. Selv har jeg en jente som omtreng aldri er på do. Fatter ikke hvor hun har fått denne festblæra fra - ikke moren sin i alle fall.... Datra mi kan godt vente til klokka er både 15 og 16 om ettermiddagen før hun går på do, ofte i alle fall. Selv hadde jeg vært innlagt med sprengt blære leeeenge før! Broren og jeg står i dokø om morran, på sett og vis greit at hun sjelden blander seg der forsåvidt. ) 0 Siter
SirenMerete Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Jeg syns dere skal ha bleie på han og la han sove uforstyrret natten igjennom. Å ta han opp for å gå på do har ingen hensikt bortsett fra å holde sengen tørr da, men det hjelper han ikke med å bli tørr. Snarere tvert om, dere lærer på denne måten kroppen hans til at den skal tømmes om natten, og det er det motsatte av hva dere ønsker å oppnå, nemlig at han skal kunne holde på urinen natten igjennom. Det hjelper heller ikke å la han tisse i sengen og la han kjenne at blir våt for å gjøre han mer oppmerksom på problemet, En sengevæter vet meget godt hva problemet er, men er ikke i stand til å gjøre noe med problemet om barnet vil det selv aldri så mye. Så om han selv syns det er helt greit med bleier, så la han få ha dette hjelpemiddelet. At han skal begynne på skolen snart som en her nevnte har da ingenting med saken å gjøre, han skal jo ikke gå med bleier på skolen. 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Han bleie på gutten da vel. Det er en grunn til at man får bleier på blåresept til sengevætere. De er ment å skulle være et hjelpemiddel. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Jeg syns dere skal ha bleie på han og la han sove uforstyrret natten igjennom. Å ta han opp for å gå på do har ingen hensikt bortsett fra å holde sengen tørr da, men det hjelper han ikke med å bli tørr. Snarere tvert om, dere lærer på denne måten kroppen hans til at den skal tømmes om natten, og det er det motsatte av hva dere ønsker å oppnå, nemlig at han skal kunne holde på urinen natten igjennom. Det hjelper heller ikke å la han tisse i sengen og la han kjenne at blir våt for å gjøre han mer oppmerksom på problemet, En sengevæter vet meget godt hva problemet er, men er ikke i stand til å gjøre noe med problemet om barnet vil det selv aldri så mye. Så om han selv syns det er helt greit med bleier, så la han få ha dette hjelpemiddelet. At han skal begynne på skolen snart som en her nevnte har da ingenting med saken å gjøre, han skal jo ikke gå med bleier på skolen. Jeg syns dette var et godt innlegg jeg.. Det eneste jeg har å innvende/legge til, er at jeg syns en 6-åring godt kan bli spurt hva han syns selv. Snakk med han om at han tisser i senga om natten og at det finnes tre alternativer, drøft de tre og finn frem til en løsning sammen. Etter noen dager eller noe, kan løsningen evalueres og kanskje noe annet prøves. Det er ikke ALLE seksåringer som er modne for å være med å si noe om dette, men de fleste er det hvis det blir tatt opp og pratet om på en ok måte. 0 Siter
PieLill Skrevet 23. mars 2006 Skrevet 23. mars 2006 Når barn tisser på seg om natten skyldes det at lukkemuskelen til blæren ikke klarer å holde seg våken mens kroppen sover og eller at den ikke klarer å vekke kroppen når det trengs. Det kan også ha med at urinproduksjonen ikke reduseres tilstrekkelig om natten. Problemet med å vekke han, ut over turbulensen det skaper, er at kroppen lærer seg å tisse i halvsøvne. (Om du ikke får ham helt våken og klar i toppen.) Da oppøves ikke blærens evne til å enten holde tett eller vekke kroppen ved behov for dobesøk. Så læringsmessig for kroppen er det at du tar ham på do, jevngodt med nattbleier. Hva med å forsøke Minirin nesespray. Det fås på blå resept. Væskeinntaket må begrenses helt fra ettermiddagen av. Det kan være en god hjelp til kroppen klarer jobben selv. Om jeg måtte velge mellom å ta ham på do om natten eller nattbleier, hadde jeg vel valgt nattbleier. Men det er jo hva man synes er mest praktisk over tid og hva barnet foretrekker. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.