Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor forsikrer man barna slik at man får utbetaling ved event. død? Ja det lurer jeg på i dag.

Ulykkesforsikring o.l. er jo nyttig for barnet hvis det skulle skje noe, men utbetaling ved død blir litt feil synes jeg. Hvis man trenger pengene til begravelse, så er det helt ok. Men ellers?

At ektefelle / samboer er forsikret på denne måten er viktig slik at man fortsatt har en grei økonomi selv om man blir alene.

Men dør et barn har man jo ikke noe inntektstap, og heller ikke noe behov for pengene vil jeg tro.

Skrevet

I tilfelle man blir blakk så kan man ta knerten på unga!

oppptimisten
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å forsikre barnet mitt ved død! Ulykkesforsikring synes jeg er en trygghet å ha dersom det værst tenkelige skulle skje, slik at man kan i værste fall sørge for et godt liv for barnet allikevel.

IngerH1365380348
Skrevet

Vi hadde forrige onsdag gjennomgang av forsikrinene våre, og da bla hvilken type barneforsikring vi hadde og hva som fantes. Det finnes både en ulykkes/invaliditet og en litt dyre for både ulykkes- og medisinsk invaliditet. I begge så får en utbetalt en liten sum ved død som skal dekke begravelse mm.

Skrevet

Kanskje for å dekke begravelse, tapt inntekt ved sorgbearbeidelse etc?? Spør forsikringsselskapet, da vel.

Gjest Mom33
Skrevet

Den virkelig viktige forsikringen er den man har i forhold til uførhet - og det gjelder både voksne og barn.

Å forsikre barna i forhold til død - nei, det gjør vi ikke.

Hva begravelse angår, så har faktisk alle som er medlem i Handel og kontor en forsikring som utløses ved barns død. Den er på 15 000,-, og det dekker en enkel begravelse.

mumitrollet
Skrevet

Man kan ikke "dødsforsikre" barn for mer enn 1 G.

Skrevet

Den virkelig viktige forsikringen er den man har i forhold til uførhet - og det gjelder både voksne og barn.

Å forsikre barna i forhold til død - nei, det gjør vi ikke.

Hva begravelse angår, så har faktisk alle som er medlem i Handel og kontor en forsikring som utløses ved barns død. Den er på 15 000,-, og det dekker en enkel begravelse.

Glem det. I Oslo koster en meget enkel bisettelse uten gravplass og stein 30 000 kr. Og i H og K betaler de bare hvis barnet har livsforsikring.

Gjest Mom33
Skrevet

Glem det. I Oslo koster en meget enkel bisettelse uten gravplass og stein 30 000 kr. Og i H og K betaler de bare hvis barnet har livsforsikring.

Da er reglene endret siden 1999 (og det kan de meget vel være, altså), da fødte jeg et dødt barn. Handel og Kontor utbetalte 15 000,- uoppfordret (jeg har alltid lurt på hvordan de fikk vite det) som gravferdstønad.

Hele begravelsen vår kostet dengang drøyt 12000,-. Det eneste vi "gjorde selv" var kjøringa fra sykehuset til kapellet.

Men vi bor ikke i Oslo, da, det hjelper kanskje.

Skrevet

Da er reglene endret siden 1999 (og det kan de meget vel være, altså), da fødte jeg et dødt barn. Handel og Kontor utbetalte 15 000,- uoppfordret (jeg har alltid lurt på hvordan de fikk vite det) som gravferdstønad.

Hele begravelsen vår kostet dengang drøyt 12000,-. Det eneste vi "gjorde selv" var kjøringa fra sykehuset til kapellet.

Jeg snakket med dem i forrige uke, faren min hadde livsforsikring og enda vil de ikke utbetale de stakkars 3200 kr mora mi har krav på. De påsto nemlig at han som medlem kun hadde vanlig innboforsikring.

Gjest ikke egen dødsforsikring
Skrevet

Jeg tror ikke noen tegner denne som en egen forsikring, det er en del av en helseforsikring eller en ulykkesforsikring, hvor de store summene gis ved uførhet osv.

Opp til 1G kan gis ved død, det kan hjelpe til med begravelsen, betale flyreise for å få venner eller familie fort hjem hvis de er langt unna, dekke inntektstap hvis man vanligvis jobber vakter eller annet som ikke dekkes av sykepenger slik at man slipper å bekymre seg for det økonomiske de første ukene.

Det viktigeste er en helseforsikring, de fleste barn som blir uføre blir dette pga sykdom, ikke skade. Og barn har ikke opptjent noe pensjonspoeng, så de må evt leve på lav pensjon, i tillegg reduserer ofte foreldre jobbmengde, og man må bygge om hus osv.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg snakket med dem i forrige uke, faren min hadde livsforsikring og enda vil de ikke utbetale de stakkars 3200 kr mora mi har krav på. De påsto nemlig at han som medlem kun hadde vanlig innboforsikring.

Hm, det var da merkelig. Dette sakset jeg fra hjemmesiden til Handel og Kontor:

"LOfavør grunnforsikring liv: Gir økonomisk førstehjelp ved dødsfall. Forsikringen utbetales uansett dødsårsak og vil alltid komme i tillegg til eventuelle andre livsforsikringer. Den dekker både medlemmer og deres familie, og den gjelder både i fritid og arbeidstid. Forsikringen får du automatisk som medlem i HK."

Det står ingen sum, da, men den står kanskje i overenskomsten?

Skrevet

Hm, det var da merkelig. Dette sakset jeg fra hjemmesiden til Handel og Kontor:

"LOfavør grunnforsikring liv: Gir økonomisk førstehjelp ved dødsfall. Forsikringen utbetales uansett dødsårsak og vil alltid komme i tillegg til eventuelle andre livsforsikringer. Den dekker både medlemmer og deres familie, og den gjelder både i fritid og arbeidstid. Forsikringen får du automatisk som medlem i HK."

Det står ingen sum, da, men den står kanskje i overenskomsten?

Ja, det står på et brev jeg fikk ettersendt. Den varierer etter alder og siden faren min var over 67 var det 3200 som var summen.

Det måtte stå HL på kortet fikk jeg beskjed om og det gjorde det. Jeg blir så irritert, mannen hadde vært medlem av fagforeningen i 70 år. Dårlig service, spør du meg.

Men jeg skal sannelig ringe en gang til.

Gjest Mom33
Skrevet

Ja, det står på et brev jeg fikk ettersendt. Den varierer etter alder og siden faren min var over 67 var det 3200 som var summen.

Det måtte stå HL på kortet fikk jeg beskjed om og det gjorde det. Jeg blir så irritert, mannen hadde vært medlem av fagforeningen i 70 år. Dårlig service, spør du meg.

Men jeg skal sannelig ringe en gang til.

Ja, ut fra det de skriver på hjemmesiden sin kan de ikke nekte ham uansett hva det står på kortet.

Ta en telefon, ta den gjerne til hovedkontoret dersom det kan hjelpe bedre.

Gjest Anonym mamma
Skrevet

Endres reglene eller er de avhengige av hvor i landet man bor? Vår nyfødte døde i 2001, og da ble alle kostnader til begravelse dekket. Må jo ha vært av folketrygden. Vi betalte ingenting, og vi har gode inntekter så det kan ikke ha vært behovsprøvet. Når jeg tenker meg om lurer jeg på om det var gratis for barn???

Gjest Mom33
Skrevet

Endres reglene eller er de avhengige av hvor i landet man bor? Vår nyfødte døde i 2001, og da ble alle kostnader til begravelse dekket. Må jo ha vært av folketrygden. Vi betalte ingenting, og vi har gode inntekter så det kan ikke ha vært behovsprøvet. Når jeg tenker meg om lurer jeg på om det var gratis for barn???

Når jeg tenker meg om, så fikk faktisk vi også dekket alt - mot regning.

Skal lure på om ikke taket var 12000,-? Mener vi fikk beskjed om at vi hadde "til gode" ett eller annet beløp også, for vi satte på lykt året etter som også ble dekket.

Hm, det er litt mange svarte hull fra den tiden, så jeg garanterer ikke for at tallene stemmer. Men vi fikk dekket alt, ja, og forsikringen fra Handel og Kontor gikk rett inn på konto.

Skrevet

Når jeg tenker meg om, så fikk faktisk vi også dekket alt - mot regning.

Skal lure på om ikke taket var 12000,-? Mener vi fikk beskjed om at vi hadde "til gode" ett eller annet beløp også, for vi satte på lykt året etter som også ble dekket.

Hm, det er litt mange svarte hull fra den tiden, så jeg garanterer ikke for at tallene stemmer. Men vi fikk dekket alt, ja, og forsikringen fra Handel og Kontor gikk rett inn på konto.

Her er noe info

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=pensjon&path=gravferdsst_oenad

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...