TB74 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hei! Vi har en sønn på 3 år og 3 mnd som sluttet med bleie i juli 2005. Det gikk helt problemfritt, og han hadde ikke et eneste uhell de første 6 mnd etter at han sluttet. Han gikk på do med normale intervall, dvs hver 2-3 time. Men så begynte problemene. Først begynte han å skvette litt i trusa, og etterhvert utartet det seg. Han begynte å gå på do fryktelig ofte, og går nå på do minst 1 gang i timen. Likevell tisser han ofte ut seg i mellom doturene, selv om han altså tisser på do så ofte. På det værste kan det gå bare 15-20 min før han er helt sprengt, og da går det gjerne i buksa. Strålen er sterk og kraftig når han tisser, og han tisser normalt mye hver gang. Drikker ikke unormalt mye heller, syns jeg. Han er tørr om natten, og går på do 1 gang som regel. Det hender han holder seg hele natten også. Han ble sjekket for UVI denne uken - negativ. Hvorfor gikk det så bra det første halve året, mens han nesten ikke har kontroll nå? Og er det ikke unormalt å tisse så mye og ofte? Mvh HH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223835-overaktiv-bl%C3%A6re-hos-gutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest før opp Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Prøv og føre opp hvor mye han drikker og tisser i løpet av et par døgn. La han da tisse på en potte og ha et litermål som du måler med. Når du har gjort det kan du ta han med deg til lege og si hva du har ført opp så vil dem få et mere blikk på om dette er noe mere alvorlig som bør utredes. Det finnes jo sykdommer som diabetes inspidius (tror det er det det heter) og eller mangel på et hormon som heter antiddiuretisk hormon som kan være årsaken. Forhåpentligvis er det ikke noe galt og en lege vil trolig fort se om det er grunn til bekymring om du gir ham mere nøyaktige tall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223835-overaktiv-bl%C3%A6re-hos-gutt/#findComment-1678149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Såvidt jeg skjønner av brevet ditt uvtiklet barnet normalt vannlatings mønster ved ca. 3 års alder, men så etter 6 mnd. begynt han å tisse på seg om dagen, mens han fortsatt er tørr om natten,dvs. han er dagvæter, enuresis diurna. Siden han er tørr om natten og har utviklet dagvætingen slik du beskriver, vil man i første omgang forklare uregelmessigheten i blæretømningen som forårsaket av emosjonelle faktorer. Jeg synes du skal for en tid fremover føre en dagbok over vannlatingen og be om henvisning til barnelege/ barneavdeling for nærmere utredning.Det kan være aktuelt med måling av urinflow ( uroflometri ) og måling av resturinmengde med ultralyd for å vise hvordan barnet tømmer blæren. Evt. behandling vil avhenge av hva man mener er åsraken hos gutten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223835-overaktiv-bl%C3%A6re-hos-gutt/#findComment-1678193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.