Gå til innhold

Vet barna deres navnet på besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Mine barn lærte navnene på besteforeldrene når de bare var noen få år gamle. Det trodde jeg var helt vanlig.

Så jeg ble rimelig overrasket når jeg oppdaget at sønnen til et vennepar av oss på 9 år trodde at besteforeldrene hans het Mormor og Morfar.

Fortsetter under...

Annonse

*Tenker* Ettersom mine har bare en besteforelder i live så er det litt vanskelig å svare på. De vet i alle fall hans navn. De vet mormoras navn også såvidt jeg vet, men de andre to besteforeldrene er jeg ikke sikker på om de kan navnene på.

Gjest Ulvinnen

*Tenker* Ettersom mine har bare en besteforelder i live så er det litt vanskelig å svare på. De vet i alle fall hans navn. De vet mormoras navn også såvidt jeg vet, men de andre to besteforeldrene er jeg ikke sikker på om de kan navnene på.

Om barna dine ikke kan navnet på avdøde besteforeldre har ikke så stor betydning.

Vi opplevde at denne gutten var på besøk hos oss. Noe skjedde, slik at vi måtte få tak i hans pårørende. Foreldrene var ikke tilgjengelig på telefon, og besteforeldrene fikk vi ikke tak i fordi han ikke visste fornavnene deres. (Vanlig etternavn)

Det var litt kinkig :(

Annonse

Mine har nå kunnet det fra de var rundt 2 år. Da var de interesserte i navn på alle mulige - også besteforeldre.

Bare morfaren sin, som de aldri har møtt og som ikke bryr seg noe særlig om dem husker de ikke helt navnet på. Det er i tillegg et veldig uvanlig og litt rart navn, så jeg skjønner dem.

Gjest Ulvinnen

De eldste vet det. Nå har de bare én i live.

Synes egentlig det ikke er _så_ rart.

En niese av meg oppdaga til sin forskrekkelse her for en tid tilbake at jeg _ikke_ heter tante... hun er 8 år :)

Jeg syns det var litt rart. Når du har vært sammen med dem, har de voksne også bare kalt deg for tante, siden hun ikke oppdaget før nå at du har et fornavn?

Jeg syns det var litt rart. Når du har vært sammen med dem, har de voksne også bare kalt deg for tante, siden hun ikke oppdaget før nå at du har et fornavn?

Vel, det kan hende det er fordi hun bare har én tante - og det er meg.

Mine unger kaller også moren hennes (altså min søster) - bare for tante.

De har et par tanter til, men de kalles "tante + fornavn", de bor langt unna og det er sjelden kontakt.

:)

Når det gjelder besteforeldre så tror jeg faktisk ikke min yngste datter på seks år vet hva mine avdøde foreldre og svigerfar hette. Hun vet om dem, vi har bilder på veggen, men de omtales bare som "mormor og morfar" og "farfar".

Gjest Elextra

Mine har kunnet navnene siden treårsdagen. Minstemann på to år og ni måneder blander navnene litt. Han blander også begrepene mormor, morfar, farmor, farfar - ikke så rart!

Men synes ikke det er _så_ rart at eldre barn ikke vet navnene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...