Gå til innhold

Ang. hjelpestønad/stønad til barnetilsyn

Anbefalte innlegg

Har tidligere tatt opp dette spørsmålet, fakta er at når guttene mine med ADHD fikk hjelpestønad utover laveste sats mistet jeg stønad til barnetilsyn for den ene og stønaden for den andre gutten ble redusert.

Jeg er alene med 3 barn, gutt på 7 år og tvillinger på 3 år (gutt/jente)

Min tanke med hjelpestønad var at jeg selv kunne redusere på arbeidstida i og med at jeg er veldig sliten.Sykepengerettighetene er brukt opp, og i grunnen er det jo ikke jeg som er syk, bare forferdelig sliten. Det er jo barna mine som har en diagnose som sliter meg ut. Hvis jeg skal redusere min arbeidstid må jeg samtidig redusere barnas tid i barnehagen for å få det til å gå rundt økonomisk, og da er jeg like langt.

Finnes det virkelig ingen stønader jeg kan søke på for at jeg selv skal kunne redusere arbeidstida eller er fosterhjem det eneste alternativet nå for at jeg selv skal komme gjennom dette med helsa i behold.

Ved søknad om omsorgslønn vil det faktum at guttene har hjelpestønad bli brukt som begrunnelse for avslag...

Ved henvendelse til sosialkontoret må jeg først selge hus og bil før jeg kan få noe hjelp der...

Føler meg fanget i et nett av lover som slår hverandre ihjel.

Lurer også på hva som jeg bør gjøre, anke på redusert barnetilsyn eller søke om høyere hjelpestønadsats. Nytter det egentlig å anke når loven er så klar. Kan en vinne fram i trygderetten hvis det er loven som er urimelig og ikke vanlig saksbehandlingsfeil?

Jeg har ikke lyst til å gi meg på dette, synes det er så urettferdig at aleneforeldre skal miste en rettighet når de får hjelpestønad, de som ikke er alene med barna mister ikke en inntekt i det øyeblikket de får hjelpestønad.

Jeg er ikke ute etter å få mest mulig penger ut av systemet, det eneste jeg ønsker er å være i stand til å ha alle barne hos meg. Kommunen jeg bor i har heller ikke friplasser som en kan søke på i barnehagen og SFO.

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Generelt: Dersom loven gir urimelige utslag som ikke kan tolkes vekk så vil du ikke vinne frem i Tryderetten, men saken vil jo få behov for lovendring frem i lyset.

Barnetilsyn spesielt: § 15-11

"Stønad til barnetilsyn faller ikke bort før etter ett år når forsørgeren har en forbigående sykdom som hindrer utdanning, arbeid og tilmelding til arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker."

Her kan det jo være rom for en romsligere tolkning - for loven sier bare at stønaden ikke skal falle vekk FØR det er gått ett år.

Om det er sannsynlig at en slik utvidende tolkning vil føre frem kan jeg ikke vurdere uten en nærmere gjennomgang av forarbeidene og andre rettskilder, men det skader ikke å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...