Gå til innhold

Glutengrøt - hvor farlig er det i grunn?

Anbefalte innlegg

sommerkreps

Har prøvd i flere uker nå (med noen dagers pause innimellom) å gi sønnen min grøt, men det er ikke særlig pop..Går bittelitt fremover da, men det meste jeg har klart å få i han er 10 ml maisgrøt blanda med mm og litt banan..Har prøvd tynn, tykk og middels grøt, maisgrøt, risgrøt, og begge disse med frukt i. Har også prøvd mme blanda i stedet tilfelle han var sur for at melka ikke smake som vanlig..men det var mislykka for da grøsset han! (var ganske søtt å se på faktisk;) hehe..) Er helsesøster som anbefalte meg å begynne med grøt fordi han sover så dårlig..Er glad jeg begynte å tidlig og siden det går så treigt..

Det jeg lurer på da, er om jeg skal prøve den havregrøten med ris og hvete som er fra 4 mnd. Synes de andre grøtene smaker vondt selv så skjønner igrunn at han ikke vil ha..men KANSKJE han liker den? Men så har jeg hørt så mye om å være forsiktig md gluten..men hvor ille er det i grunn? Vi har ikke noe som helst matallergi i familien. Dessuten har han ikke reagert på noe annet..Jeg fullammer..

Fortsetter under...

Hei, hei.

Personlig mener jeg det er liten grunn til å starte med grøt før 6 mnd ved fullamming, når poden legger på seg og vokser normalt.

Søvn trenger slett ikke bli bedre, den kan faktisk bli verre etter innføring av grøtmåltider. Det har iallfall vi opplevd, pga. urolig mage og luftsmerter og tregere avføring. Det man faktisk kan "risikere" er at barnet våkner som før om natta fordi det er urolig, men så er det ikke sultent og vil ikke spise pupp heller, og følgelig bruker lang tid på å roe seg igjen.

Jeg har "tviholdt" på fullammingen så lenge som mulig for mine 3, og har ammet mye om natta. Men mine har klart seg med å våkne 1-3 ganger om natta, alt ettersom.

Ingen av grøtene smaker godt, dessverre. De er ikke tilsatt sukker lenger, og det er jo i og for seg veldig bra, men det er vanskeligere å få barna til å like det.

Morsmelken er søt og god, jeg ville fortsatt med morsmelk med maispulver eller alternativt morsmelk med den ris/hvetegrøten for 4 mnd du beskriver.

Tilvenningen tar kjempelang tid. Hvis barnet får nok morsmelk, så er det ikke særlig sultent heller, så etpar små skjeer av grøtblandingen hver dag i en uke eller to er nok. Så øker du med en skje eller to i uka, sakte men sikkert. Ikke bytt smaker eller grøttyper. Antakelig er barnet ditt ganske tilfreds med morsmelken enda, det er hovednæringen hele det første leveåret hvis ammingen går greit. Bare gi smaksprøver. Fulle porsjoner av grøt kan man ikke regne med før i 9 mnd alderen, har jeg erfart. Men barn er jo veldig froskjellige der.

Jeg har forholdt meg til anbefalingen på grøtpakkene ang. alder og tilvenning, mao. det er ikke farlig for friske unger uten allergidisponering å spise grøt som anbefalt. Men som sagtm jeg vebta til 6 mnd før introd. av maisgrøt for 4 mnd.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...