Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Squishy på snart åtte måneder kaster opp om maten ikke er finmost.

Jeg vet at dette ikke nødvendigvis betyr noe og at det kan være at han bare har frykt for klumper. Men han tar maten i munnen, synes den smaker godt og svelger. Så begynner han å kaste opp. Om det er noe han ikke liker pleier han ikke å nøle med å spytte det ut ;)

Siden det har vært problemer med spisingen fra dag en (ikke ekstremt, men han er ganske "fuzzy"), så lurer jeg på om svelget hans kan være trangt.

Noen med erfaringer med dette og hvordan det arter seg? Om det er det, kan man gjøre noe med det eller vil det gå seg til?

Videoannonse
Annonse
hare1365380455
Skrevet

Kanskje du kan spørre helsestasjonen om det?

Skrevet

Vesla (4) og han på 9 mnd er slik. Mellomste gutten på snart 3 år er ikke slik.

Vesla ble nesten fullammet til 9-10 mnd og spiste bare 6 mnd grøt og -glass. Brød først etter at hun begynte i bhg, 13 mnd gammel. Hun liker ikke klumper og prikker i maten den dag idag.

Han på 9 1/2 mnd prøvde brødskive igjen i går, men kastet opp. Kun 6 mnd-glass som går ned der også.

De er bare sånn, antar jeg. Refleksen i svelget er litt overfølsom, kanskje?

Ordner seg etterhvert, men vær tålmodig.

Skrevet

Kanskje du kan spørre helsestasjonen om det?

Vi er midt mellom bytte av helsestasjon, så jeg er usikker på hvor flinke de vil være på den nye. Det er så varierende.

Skrevet

Vesla (4) og han på 9 mnd er slik. Mellomste gutten på snart 3 år er ikke slik.

Vesla ble nesten fullammet til 9-10 mnd og spiste bare 6 mnd grøt og -glass. Brød først etter at hun begynte i bhg, 13 mnd gammel. Hun liker ikke klumper og prikker i maten den dag idag.

Han på 9 1/2 mnd prøvde brødskive igjen i går, men kastet opp. Kun 6 mnd-glass som går ned der også.

De er bare sånn, antar jeg. Refleksen i svelget er litt overfølsom, kanskje?

Ordner seg etterhvert, men vær tålmodig.

Godt å høre at det ikke er unormalt. Det virker som "alle" andre barn på den alderen spiser brød nå. Da venter vi en stund og ser hvordan det går om noen uker :)

Skrevet

Hei!

Ja, har masse erfaring med dette.

Først nå, når han er 10 mnd, kan vi gi noe med litt klumper.

Vi tørket oppkast flere ganger i uken. Det var nok med en liten klump i grøten (og de fleste vet vel at å få fløyelsgrøtkonsistens av barnegrøt ikke er bare-bare)

Derfor ble han også fullammet til 8 mnd.+

Vi sjekket svelget, men ingen "mekanisk feil" der. Litt trangt og litt store mandler, men ikke mye.

Helsesøster kunne derimot fortelle at han mest sannsynlig ikke var klar for maten enda. Det hadde vel noe med utviklingen i svelget å gjøre, og at hun ved flere tilfeller hadde vært borti at årsgamle barn hadde slike problemer.

Det går nok over, og til oss skjedde det liksom over natta....hadde bare et lite tilbakefall på fredag.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Ja, har masse erfaring med dette.

Først nå, når han er 10 mnd, kan vi gi noe med litt klumper.

Vi tørket oppkast flere ganger i uken. Det var nok med en liten klump i grøten (og de fleste vet vel at å få fløyelsgrøtkonsistens av barnegrøt ikke er bare-bare)

Derfor ble han også fullammet til 8 mnd.+

Vi sjekket svelget, men ingen "mekanisk feil" der. Litt trangt og litt store mandler, men ikke mye.

Helsesøster kunne derimot fortelle at han mest sannsynlig ikke var klar for maten enda. Det hadde vel noe med utviklingen i svelget å gjøre, og at hun ved flere tilfeller hadde vært borti at årsgamle barn hadde slike problemer.

Det går nok over, og til oss skjedde det liksom over natta....hadde bare et lite tilbakefall på fredag.

Lykke til!

Takk for at du delte din erfaring med meg :)

Ut i fra de svarene jeg har fått her, så tror jeg vi avventer situasjonen litt og prøver igjen om noen uker. Så lenge han spiser grøt og litt middagsmat (6 måneders glass), er jeg ikke så veldig bekymret.

Skrevet

Takk for at du delte din erfaring med meg :)

Ut i fra de svarene jeg har fått her, så tror jeg vi avventer situasjonen litt og prøver igjen om noen uker. Så lenge han spiser grøt og litt middagsmat (6 måneders glass), er jeg ikke så veldig bekymret.

Det gjør du nok rett i :0)

Lykke til med tilvenningen og god natt!!

Her er det en son holder oss våkne store deler av natten...gjeeesp)

Skrevet

Det gjør du nok rett i :0)

Lykke til med tilvenningen og god natt!!

Her er det en son holder oss våkne store deler av natten...gjeeesp)

Ja, her og :( Han våkner ofte og noen ganger er han våken i over en time.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...