Gå til innhold

Fortell meg om lørdagskosen deres...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tre barn på henholdsvis snart 6, 4 og en på et halvt år. Travle dager for å si det mildt. Fram til nå har vi ikke gjort stor forskjell på hverdag og helg, først og fremst av litt egoistiske grunner som at vi synes det er veldig deilig å få lagt barna og få kvelden for seg selv.... Den eldste har begynt å være litt oppe på fredager i det siste året for å se beat for beat og synes det er så stas. Tenker nå på at vi vil begynne å gjøre litt kos på lørdager. Vi koser oss nå også, men barna er i seng til vanlig tid og bare de voksne spiser lørdagsmat på kvelden.Vi synes det blir så hektisk alt at jeg finner ingen god måte å time det på å ha med barna.

Hvordan gjør dere det? God mat før eller etter lørdagsgodt? Hvor lenge er barna oppe? Ser dere tv? Er det virkelig kos eller blir det mye styr? Hva spiser dere ? Velger barna mat? Jeg vil vite ALT!

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224206-fortell-meg-om-l%C3%B8rdagskosen-deres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går spiste vi cesadillas foran tv-en mens vi så Idol. Ungene syntes det var stas, for jeg er streng med at de ikke får spise foran TV-en vanligvis. På lørdager popper vi popcorn eller setter fram noe annet lørdagsgodt, ofte blir det til at de får se en film. Noen ganger spiller vi et spill, f.eks Uno.

Vi setter også pris på voksentid etter at ungene har lagt seg, så vi drøyer ikke leggetiden noe særlig lenger enn ellers.

Gjest Mom33

Ungene her i huset er såpass små at leggetidene er rimelig like på ukedager og helger. Av og til blir det riktignok noe senere fredag og lørdag, gjerne fordi vi er borte eller har besøk. Det er ingen krise, men de strekker jo ikke neste morgen noe særlig lenger, da... (Jæv... barne-tv!)

Vi har litt ekstra god mat fredag og lørdag, da får de være med og velge. Pizza, taco, tomatsuppe (!) er de vanligste valgene. Noen ganger får ungene noe ekstra før de legger seg, og så tar gubben og jeg noe mindre barnevennlig når de er i seng.

Lørdag får de godteri omtrent ved barne-tv-tid - eller tidligere på dagen.

Nå har jeg glemt alt du spurte om, men kanskje jeg har svart på noe allikevel? Senil, ja...

Gjest amparro

I går spiste vi cesadillas foran tv-en mens vi så Idol. Ungene syntes det var stas, for jeg er streng med at de ikke får spise foran TV-en vanligvis. På lørdager popper vi popcorn eller setter fram noe annet lørdagsgodt, ofte blir det til at de får se en film. Noen ganger spiller vi et spill, f.eks Uno.

Vi setter også pris på voksentid etter at ungene har lagt seg, så vi drøyer ikke leggetiden noe særlig lenger enn ellers.

Jenta vår på 4 1/2 har begynt åvære lengeropppå fredag og lørdag nå. Hun synes det er kjempekos. I går satt vi i stua og spise wraps og så Idol, hun koser seg glugg i hjel :-) I kveld skal vi også ha god mat og se på Boretslaget. Etter det tenker jeg hun legger seg.

Vi gjør veldig forskjell på helg og ukedag. Det har vi gjort helt siden hun kunne forstå det. Vi synes det er hyggelig å ha noe å glede seg til :-) Lørdag er en veldig koselig dag og jenta vår gleder seg til hver lørdag....

Gjest togli

Våre tre barn blir ni, seks og to år gamle i mai/juni i år. Alle tre er A-mennesker, så legginga i helgene har skjedd mellom kl. 19 og 20 helt fram til for ca et år siden. Da hadde eldstejenta fylt åtte år og vi syntes det var på tide at de fikk være oppe litt lengre. I starten var det kun den eldste som satt oppe sammen med oss. Etter noen mnd prøvde vi oss fram med mellomsten også og det fungerte fint. Hun ble ikke sur på søndag ;-)

Før fikk ungene f.eks. grillpølser med brød rett før barneTV lørdag kveld. Deretter var det lørdagsgodter til BarneTV og legging innen klokka 20. Pappaen og jeg spiste da lørdagsmiddag.

Nå spiser minsten vanlig kveldsmat før BarneTV og frå deretter lørdagsgodt sammen med søstrene før hun legger seg ca 19.00.

Storesøstrene er oppe sammen med oss og spiser lørdagsmiddag. Det er hovedsaklig vi voksne som velger middagen. Ungene ville aldri blitt enige uansett. Begge er kresne... De får lov til å komme med innspill og vi prøver å ta hensyn til dem hver sin gang.

I starten syntes jeg det var litt vemodig å "miste" voksenkvelden på lørdag, men nå synes jeg det er kjempekoselig at ungene sitter oppe sammen med oss. De får være oppe til 21-21.30.

Fredagskveldene er fortsatt bare "våre". Da koser papsen og jeg oss med middag alene etter at ungene har lagt seg. Eldstemann legger seg da kl. 20.00 og får lese fram til 20.30, som de andre dagene i uka.

Her er det mer fredagskos ;)

Begge jentene mine (3,5 år og 7,5 år) er oppe og ser Idol med mamma. Da koser vi oss noen ganger med litt is, andre ganger med popcorn eller oppskåret frukt.

Syns det er kjempekoselig å ha litt selskap når jeg ser på Idol :) Og mellomste som vanligvis vekker hele huset kl 06 på lørdagene, sover nå til ca 07:30.. Jippi!..

Vi spiser alltid middag sammen, så er ikke vant med å lage noe spesiell mat etter at ungene har lagt seg i helgene.

Men det blir ofte litt ekstra god mat i helgene ja.

Annonse

Mine er 1 1/2 og 3 1/2 år. Vi bruker å ha pizza hver lørdag som mannen min og storebror lager sammen.

Spiser noe lett på dagen og har pizzaen som kos/kveldsmaten. Lørdagsgodtet får de som f.eks kjeks i løpet av dagen, og ikke noe etter pizzaen, men nå er de jo så små at dette ikke er noe de etterlyser heller ennå.

Gjest Elextra

Ungene her i huset er såpass små at leggetidene er rimelig like på ukedager og helger. Av og til blir det riktignok noe senere fredag og lørdag, gjerne fordi vi er borte eller har besøk. Det er ingen krise, men de strekker jo ikke neste morgen noe særlig lenger, da... (Jæv... barne-tv!)

Vi har litt ekstra god mat fredag og lørdag, da får de være med og velge. Pizza, taco, tomatsuppe (!) er de vanligste valgene. Noen ganger får ungene noe ekstra før de legger seg, og så tar gubben og jeg noe mindre barnevennlig når de er i seng.

Lørdag får de godteri omtrent ved barne-tv-tid - eller tidligere på dagen.

Nå har jeg glemt alt du spurte om, men kanskje jeg har svart på noe allikevel? Senil, ja...

Er Barne-TV problemet på morgenen? Det begynner jo ikke før _langt_ utpå morgenkvisten? ;) I hvert fall på NRK. Mine våkner gjerne før halv syv for tiden,og gjerne tidligst i helgene - uansett leggetid.

Gjest Elextra

Vi har det gjerne veldig koselig på dagen lørdag, men foreløpig skjer det ikke noe særlig spesielt på kvelden. De er små, ikke tre og fem ennå. De legges til vanlig tid.

På sommeren i godt vær spiser vi gjerne middag ute, særlig lørdager, og kan bli sittende lenge. Da får de ikke Barne-TV-en gang, men tror de koser seg og merker at foreldrene er mer avslappet enn på hverdagene. De løper selvfølgelig rundt etterhvert, men liker å ha bordet som et holdepunkt :-).

Gjest Mom33

Er Barne-TV problemet på morgenen? Det begynner jo ikke før _langt_ utpå morgenkvisten? ;) I hvert fall på NRK. Mine våkner gjerne før halv syv for tiden,og gjerne tidligst i helgene - uansett leggetid.

Njæ, det er vel kanskje dårlig gjort å skylde på barne-tv, men størstejenta VET at det er barne-tv om morgenen på helg, og jeg er sikker på at hun våkner så tidlig fordi det er dette som trekker.

Vi har fri en dag midt i uka også, og kvelden før spør hun om det er barne-tv neste morgen. Det er det ikke, svarer jeg, og dermed sover hun lenger.

Det er jo vår skyld, da, som har latt henne/dem få se på barne-tv, men læll...

:-)

Gjest Elextra

Njæ, det er vel kanskje dårlig gjort å skylde på barne-tv, men størstejenta VET at det er barne-tv om morgenen på helg, og jeg er sikker på at hun våkner så tidlig fordi det er dette som trekker.

Vi har fri en dag midt i uka også, og kvelden før spør hun om det er barne-tv neste morgen. Det er det ikke, svarer jeg, og dermed sover hun lenger.

Det er jo vår skyld, da, som har latt henne/dem få se på barne-tv, men læll...

:-)

Skjønner problemet. Fredagskveldene har jeg holdt det mer eller mindre hemmelig for mine at det er lørdag og PysjPopBaluba neste morgen. Av redsel for at skal våkne tidlig på grunn av det. Men så våkner de jo for tiden tidlig uansett *sukk*.

I morges var jeg kjempetrøtt, og gjorde noe jeg vanligvis ikke gjør. Jeg slo på "søppel-barne-TV (TV3), og gikk og la meg igjen. Vanligvis er det bare NRK (enkelte ganger TV2) her i huset...

Gjest Mom33

Skjønner problemet. Fredagskveldene har jeg holdt det mer eller mindre hemmelig for mine at det er lørdag og PysjPopBaluba neste morgen. Av redsel for at skal våkne tidlig på grunn av det. Men så våkner de jo for tiden tidlig uansett *sukk*.

I morges var jeg kjempetrøtt, og gjorde noe jeg vanligvis ikke gjør. Jeg slo på "søppel-barne-TV (TV3), og gikk og la meg igjen. Vanligvis er det bare NRK (enkelte ganger TV2) her i huset...

Før kunne jeg også juge litt på det der, men nå er de sikre på at det er barne-tv både lørdag og søndag. Jeg kunne kanskje forsøke å si at det var onsdag...? Hm, den må jeg tenke litt på.

Minstesnuppa våkner tidlig for tiden, men hun er så grei at hun bare smyger under dyna til meg og sovner igjen. Det er deilig, det! Den største, derimot, er mer utålmodig. Sovner ikke igjen når hun først har våknet.

Den varianten din har jeg også tatt, når sant skal sies. Ikke med TV3, da, det har vi ikke, men med vanlig barne-tv. Setter opp døra inn til rommet mitt og dormer videre til kl. 10.00. Godt og nødvendig en sjelden gang - og særlig nå som jeg er alene med dem hele tiden (pappa'n jobber langt unna og er ikke hjemme verken i uka eller på helg).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...