Gå til innhold

Mat og melk og sånn...

Anbefalte innlegg

pusia1365380645
Skrevet

Tulla er 7 1/2 mnd og har foreløpig spist bare kveldsgrøt. Nå tenkte vi å begynne med middagsglass...går ikke alt dette på bekostning av ammingen? Drikker de noe i tillegg til pupp og vanlig måltider?.. Blir mormelken nå bare et mellommåltid? Hvordan gjør dere d? Får de morsmelkerstatning også i tillegg etter hvert eller bare vann?..fortell fortell..

Skrevet

Sånn som vi gjør det da, men det kan jo selvfølgelig være forskjellig, nåe vi gir han middag, så gir vi han vann å drikke der og da, så får han heller melken en halv time til en time senere, kanskje lengre og om han ikke er sulten,

Skrevet

Jeg gir grøt, brød, frukt og middag til min jente på 8 mnd. Hun får som regel pupp før og etter måltidene.

Til middagen får hun kaldt vann fra vanlig kjøkkenglass eller kopp med tut. Koppen klarer hun å holde selv. Det er en sånn antisøl-kopp. Veldig greit å ha.

Jeg ammer henne like mye på dagtid nå som da hun var liten baby, men om natten får jeg sove nå :) Hun forlanger et måltid rundt 0600, så sover hun en time eller to til.

Du får prøve deg fram med middager og brødmat. Jeg lager all middag til henne selv, men den på glass er også bra!

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg gir grøt, brød, frukt og middag til min jente på 8 mnd. Hun får som regel pupp før og etter måltidene.

Til middagen får hun kaldt vann fra vanlig kjøkkenglass eller kopp med tut. Koppen klarer hun å holde selv. Det er en sånn antisøl-kopp. Veldig greit å ha.

Jeg ammer henne like mye på dagtid nå som da hun var liten baby, men om natten får jeg sove nå :) Hun forlanger et måltid rundt 0600, så sover hun en time eller to til.

Du får prøve deg fram med middager og brødmat. Jeg lager all middag til henne selv, men den på glass er også bra!

Åssen lager du denne maten, og av hva? Jeg har prøvd uten videre hell.

Gjest trultemor25
Skrevet

Vesla mi er litt over 8 mnd. Jeg ammer før hvert måltid, og gir vannkopp etter måltidet. Det er en sånn anti-søl-kopp. Hun holder den, men drikker sjelden noe, det er mer tygging og leking og slippe den i gulvet. Men hun får den da ihvertfall. Tenkte jo hun skulle bli vant til å få vann etter mat.

Hun får 4 måltider om dagen, frokost, formiddagsmat, middag og kvelds. Til kveldsmaten ammer jeg ikke først, men sparer sånn at hun heller får den puppen rett før hun legger seg rundt halv åtte-åtte. Så skal hun ha pupp i sånn ett-tida på natta og som regel trenger hun ikke noe mer før frokost klokka 08.

Skrevet

Åssen lager du denne maten, og av hva? Jeg har prøvd uten videre hell.

Jeg lager middagen av grønnsaker og mat som vi pleier å spise slik at hun venner seg til maten vår.

Jeg pleier å bruke sånn ca 8-10 poteter, 4-5 gulrøtter, et stykke kålrabi, en kvart løk, litt pûrreløk, litt blomkål, brokkoli.

Alt dampkokes. Det som trenger lengst koketid legger jeg i først. Så kjører jeg halvparten i kjøkkenmaskinen med enten 1 liten boks leverpostei, litt lammekjøtt, et stykke pølse, litt ferdigkrydret kylling, litt kjøttkake osv. Altså en av delene. Det gir god og mild smak til maten.

Sper med kraften fra grønnsakene og har i litt matolje for å gi det mer energi.

Den andre halvdelendelen legger jeg i kjøkkenmaskinen når den er rengjort, og da tilsetter jeg noe annet. Det er for at hun skal slippe å spise det samme hver dag i 3 uker ;)

Ja, det blir litt krydder og salt i maten, men det blir utrolig lite i forhold til mengde mat. Det er jo likevel ikke lenge til hun spiser samme middag som oss. Og i brød og pålegg er det jo salt og krydder.

Oppskriften jeg bruker er sånn ca den samme som jeg fikk av helsestasjonen for ca 10 år siden. Alle mine har likt maten veldig godt.

Sist gang jeg laget maten kokte jeg ikke gulrøttene helt møre, for da blir det litt biter etter runden i kjøkkenmaskinen. Det er ikke hardt altså, men er ikke fullstendig moset.

Skrevet

Jeg ammet mine før hvert måltid. Vann på tutekopp i tillegg. Jeg har aldrig gitt MME, men jeg har brukt grøt som skal blandes med vann. Som regel trappes ammingen automatisk ned når man øker på med mat, det er vanlig i det andre leveåret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...