Gjest hva bør man velge Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Hvis du var alene med en tre-åring, og barnehagen (privat) skulle være sommerstengt i flere uker enn du hadde ferie, hva ville du da ha gjort? Sett at du ikke hadde familiemedlemmer som kunne ta barnet i ferien. Ville du turt å overlate ansvaret på dagtid som sommerjobb for en 15 årig jente som pleier å være barnevakt? (Selv om de skal være hjemme hos deg, så må de jo være mye ute også hvis været er fint). Eller ville du heller forsøke å finne en pensjonist eller annen voksen dagmamma for de ukene? 0 Siter
kizmiaz Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Kjenner du henne godt ? Har hun gode referanser som barnevakt? Har dere brukt henne som barnevakt ? Er hun glad i barn ? Hvordan er barnet, et rolig barn eller et viltert barn som krever mer ? Kjenner de hverandre ? Synes ikke alderen hennes i seg selv taler mot å ansette henne som dagmamma. Alderen sier egentlig lite om hvor moden vedkommende er som barnepasser. Jeg hadde ikke hatt problemer med å ansette min 15-årige niese til pass av 3-åringen, men det er jo fordi jeg kjenner henne veldig godt. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Kommer helt an på 15-åringen. Jeg brukte søstra mi litt som barnevakt/dagmamma om sommeren da guttungen var 1 år og tanta var 16 år. Det gikk helt fint, og jeg stolte helt på søstra mi. 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Er denne jenta på 15 år ei du stoler på, og som barnet ditt tydeligvis liker, så syns jeg det hørtes helt topp ut. Hvorfor involvere fler barnevakter for barnet ditt som det ikke kjenner. Vil 15 åringen være "dagmamma" så får hun jo på en måte sommerjobb også, sikkert populært! Det med at hun skal være ute hver dag, syns jeg du kan fortelle henne at du ønsker. Prat med henne og gjør en avtale at du ønsker å ha det sånn og sånn. Lykke til! 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Jeg var feriedagmamma som 15-16 åring. Foreldrene var veldig fornøyde, mener jeg å huske.. Fikk iallefall en fin attest. Så lenge den du vil ansette kjenner barnet ditt godt, og ser ut til å være ansvarsfull og flink til å sette grenser, tror jeg du trygt kan overlate barnet ditt til henne. (Hun har sikkert mobil, så da er det jo lett å kontakte deg om noe skulle skje.) Jeg hadde veldig klare regler for hvordan ting skulle gjøres, når barnet skulle ha mat, sove og hva som absolutt ikke var lov. Vi gikk på lekeplassen, trillet turer, kjøpte softis osv, og jeg tror jeg koste meg minst like mye som barnet! Det er nok en av fordelene med å ha unge dagmammaer, de er lekne og ser kanskje ting mer fra et barns perspektiv enn en voksen dagmamma vil gjøre. 0 Siter
Gjest hva bør man velge Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Jeg var feriedagmamma som 15-16 åring. Foreldrene var veldig fornøyde, mener jeg å huske.. Fikk iallefall en fin attest. Så lenge den du vil ansette kjenner barnet ditt godt, og ser ut til å være ansvarsfull og flink til å sette grenser, tror jeg du trygt kan overlate barnet ditt til henne. (Hun har sikkert mobil, så da er det jo lett å kontakte deg om noe skulle skje.) Jeg hadde veldig klare regler for hvordan ting skulle gjøres, når barnet skulle ha mat, sove og hva som absolutt ikke var lov. Vi gikk på lekeplassen, trillet turer, kjøpte softis osv, og jeg tror jeg koste meg minst like mye som barnet! Det er nok en av fordelene med å ha unge dagmammaer, de er lekne og ser kanskje ting mer fra et barns perspektiv enn en voksen dagmamma vil gjøre. Ja unge dagmammaer er kanskje mer lekne - men de har ikke den livserfaringen som gjør at man er klar over hvor mye som kan skje, og hvordan de skal forebygge / takle farefulle situasjoner... 0 Siter
Gjest bulder Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Tror nok ikke jeg hadde gjort det nei. 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Det kommer selvsagt helt an på 15 åringen. 0 Siter
Gjest kroppogsjel Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Da jeg var 14-18 var jeg feriedagmamma for tre søsken som jeg pleide å sitte barnevakt for ellers også. Gikk kjempefint. Nå i sommer hadde jeg ikke brukt barnevakten vi hadde før (17), men gjerne hun vi har brukt siden i høst på 16. Ansvarsfull, kjenner barna relativt godt og er selv glad i å være ute. En naturlig skepsis har man vel hvis det er en ungdom man ikke kjenner, men du merker jo litt kjemien dere imellom og mellom den aktuelle kandidaten og ungene. 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Ja unge dagmammaer er kanskje mer lekne - men de har ikke den livserfaringen som gjør at man er klar over hvor mye som kan skje, og hvordan de skal forebygge / takle farefulle situasjoner... Det er selvsagt klart. Men så lenge dere kjenner ungdommen som skal passe barnet deres godt, bør dere vel vurdere om HUN er egnet til å ta ansvar (basert på graden av ansvarlighet hun viser) og ikke legge så mye "vekt" på alderen. Jeg satt barnevakt fra jeg var 10-11 år, for maaaange familier. Det at de stadig ringte, og anbefalte meg videre til andre tyder vel på at de følte seg trygge på at jeg kunne ta det ansvaret. De visste hvor jeg "kom fra" (kjente familien min), og meg. Jeg passet som regel flere barn av gangen. Poenget mitt er, er tenåringen _ansvarlig_, og du stoler på at hun vil gjøre en god jobb med barnet ditt, så mener jeg at dere ikke bør tvile så veldig. Men uansett hvem som skal passe barnet deres, må dere føle dere trygge på at h*n vil gjøre en god jobb, med tilvenning for alle involverte. Lykke til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.