Gå til innhold

Vaksinen mot hjernehinnebetennelse og bivirkninger (for de som er interessert)

Anbefalte innlegg

Gjest togli

For en tid tilbake var det endel diskusjoner her inne omkring "Prevenar-vaksinen", den nye typen vaksine mot hjernehinnebetennelse. Denne har blitt en del av vaksinasjonsprogrammet for alle barn født f.o.m. 1.januar 2006. Ønsker man vaksinen for størr barn må man betale den selv.

Noen her inne lurte på eventuelle bivirkninger av vaksinen, så her kommer det vi opplevde:

Mine to yngste på ett og fem år fikk vaksinen for en uke siden og på helsestasjonen sa de at eventuelle bivirkninger ville komme samme- eller neste dag.

Samme ettermiddagen var femåringen skikkelig irritabel og sur, noe som er ganske ulikt henne! Neste dag var hun seg selv igjen :-)

Minsten merket vi ingen bivirkninger på samme dag. Hun ble derimot skikkelig "makkete" dagen etter. Hun hadde trolig bittelitt feber også, men var ellers i fin form. På femåringen var stikkstedet litt ømt i noen dager. Alt i alt gikk dette veldig bra, så nå er jeg fornøyd med at de er vaksinerte :-)

Fortsetter under...

Annonse

Gjest togli

Det kommer an på hvor du bor og hvor gammelt barnet ditt er. Vi betalte 250 kroner for ett stikk.

Det var billig!

Jeg trodde det kosta over 500 kr pr dose uansett jeg... Vi betalte iallefall det samme (577,-) for begge ungene (ett og fem år). Kanskje det er dyrere når man må få tilsendt vaksinene fra Oslo?

Det var billig!

Jeg trodde det kosta over 500 kr pr dose uansett jeg... Vi betalte iallefall det samme (577,-) for begge ungene (ett og fem år). Kanskje det er dyrere når man må få tilsendt vaksinene fra Oslo?

Ja, jeg har skjønt at vi har sluppet billig unna. Har hørt om de som må ut med 1600 (!) for å få vaksinert.

Det var billig!

Jeg regner med at kommunen sponser det...

Gjest togli

Jeg regner med at kommunen sponser det...

I en av mine nabokommuner vil det trolig en av de første dagene bli vedtatt at alle barn født i -04 og -05 også skal få vaksinen gratis. Det er en mor som har stått på barrikadene og saken har blitt tatt opp i kommunestyret!

I en av mine nabokommuner vil det trolig en av de første dagene bli vedtatt at alle barn født i -04 og -05 også skal få vaksinen gratis. Det er en mor som har stått på barrikadene og saken har blitt tatt opp i kommunestyret!

Ja, sånn er det med kommunepolitikken. Det er store forskjeller!

Det var billig!

Jeg bor i oslo og betalte det samme for å vaksinere minien.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...