Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, min sønn på 4 år har hatt mye plager med løs avføring og vondt i magen. Vi fant ut for et år siden at han har melkeallergi og har kuttet ut stort sett all melk i maten hans. I tilegg får han INTB2 (Bifidobacterium bifidum) som jeg har blitt fortalt skal hjelpe. Dette har også hjulpet i en lang periode, men i det siste har han begynt å klage over mye vondt i magen igjen. Jeg lurer derfor på om dette kan skyldes sopp i tarmen? Han har fått mye antibiotika i sitt 4-årige liv pga mye halsbetennelse (mandlene er nå borte!) og i samsvar med en lege ga vi ham Mycostatin for å prøve å bedre hans mageproblemer (ca ett år siden). Han fikk kraftige magesmerter av dette så vi stoppet behandlingen. Men legen mente at dette også tydet på at han hadde sopp i tarmen. Mitt spørsmål nå er derfor: Må sopp i tarmen fjernes for ikke skape ubehag? Kan sopp i tarmen være en årsak til at han nå har mye vondt i magen? Kan også nevne at han nettopp har avsluttet en ny antibiotikakur for betennelse i øret. Er det noe annet vi bør sjekke for hans mageproblemer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224347-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke lett å sette en sikker diagnose på mageproblemene, de du beskriver er litt diffuse og det kan tenkes mange forklaringer.

Dersom det foreligger en melkeallergi, dvs. en immunologisk reaksjon på kumelkproteinet, må du kutte ut alle melkeprodukter for en sikker behandling. Dersom det er er en lakoteintoleranse, ( melkesukker) kan det være nok å redusere inntaket/mengden.

Bifidobakterietilskudd, kan hos noen være effektivt, ved at det endrer tarmfloraen.

Sopp ( candida) som årsak tror jeg er lite sannsynlig. Det er svært omdiskutert.

Pga alder og symptombildet, mener jeg også at Toddlers diasre, kan være en mulig forklaring. Det er en løs avføring du ser hos småbarn i en viss alder og som ikke har en sikker forklaring, er ufarlig, påvirker ikke almentilastanden, går over av seg selv.

Jeg synes du skal få tatt prøve av avføringen for å se om den inneholder blod, inspisere asvføringen for å se om den er slimete og følge med på barnets vekt om den holder seg normal.

Mange/lange antibiotikakurer påvirker tarmefloraen og gir løs avf. Da vil bifidobakterie tilskuddd kunne være til hjelp.

Stagnerer vektøkningen og veksten og ser du blod i avf. skal du kontakte lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224347-mageproblemer/#findComment-1683046
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...