Gå til innhold

Om å ringe bekymringsmelding..

Anbefalte innlegg

Gjest sol etter regn

(Har også lagt dette på åpent men tenkte det kanskje er mer futt i dere her inne?) ;)

Jeg har vondt i magen ovf. et barn.

H*n blir ikke mishandlet eller sånn, men blir i mine øyne vanskjøttet. Jeg har ikke hatt noe særlig kontakt med familien på veldig lenge, men nylig var jeg på besøk og fikk se litt av hvordan forholdene var da. Tror egentlig ikke at noe særlig har forandret seg siden sist.

Barnet bor i en uvanlig og uheldig familiesammensetning (litt for spesielt til at jeg kan legge ut om det her), og det er flere voksne i husholdningen. 2 av disse er barnets foreldre - og det er disse som legger seg helt bakpå ifht. barnet.

Når h*n er lagt om kvelden er det fritt frem for å gjøre som man vil. Da er det ingen (av dem) som sjekker barnet, ingen som kommer når h*n gråter. Ingen tar opp barnet før det er langt på dag, og da er h*n så våt og sulten at h*n er desperat. Tidligere har jeg sett at både hygiene og kosthold er begredelig, og at h*n er sen for alderen (noe som jeg mener skyldes understimulering).

Jeg får vondt inni meg om det er slik som beskrevet. Jeg har jo ikke selv sett det, bortsett fra at ingen kom når barnet gråt på kvelden. Jeg ble sint og gikk og sa fra at h*n var våken - da sjekket mor barnet jevnlig mens jeg var der (turte vel ikke annet).

Nå skal familien på 3 flytte i annen bolig, og jeg tenker med skrekk på at denne ungen ikke lenger skal ha en buffer i de andre som er i husholdningen. Jeg føler at jeg må si fra til barnevernet, men kan jeg det, basert på hear-say? Jeg har jo _egentlig_ ikke observert noe vanskjøtting, bare hørt om det!

Jeg kommer nok til å ringe uansett, selv om jeg gruer meg litt, men det er vel bedre å ta en telefon for mye, enn en for lite? Jeg kan ikke ha dette på samvittigheten... Gi meg litt backup da dere... :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224383-om-%C3%A5-ringe-bekymringsmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la være å ringe.

Kanskje foreldrene til dette barnet bare trenger å "våkne litt"/få litt veiledning, da kan jo barnevernet være til hjelp. Og er det mer enn det, finner nok barnevernet den beste løsningen for barnet :o)

Annonse

Gjest sol etter regn

Tusen takk for svar! Jeg har nå snakket med barnevernet, lagt fram saken anonymt (både meg og barnet). Nå skal jeg tygge litt på saken og "samle mer informasjon". Dvs. stikke innom hjemmet for å selv se med egne øyne hvordan det "står til".

Jeg kommer til å ringe barnevernet og oppgi både mitt og barnets/foreldrenes navn om en liten stund, men vil ha litt mer kjøtt på beina først. Det jeg håper, er at foreldrene skal få hjelp til å bli gode forsørgere, men vet at det er veldig lang vei å gå før det skjer. Det jeg TROR skjer, er at barnet blir tatt fra dem, med tid og stunder.. Takk for dytten alle sammen, håper dere gjør det samme når dere kjenner det i magen!! Hilsen meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...