Gjest mamma'n hans Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Min sønn går i 10. klasse og har ennå ikke vært på skolen til riktig tid siden i høst. Jeg vekker ham, han må krangle på hvor mye klokka er, ligge litt til, blir sur og stygg i munnen, vil jage meg ut av rommet. Så må han dusje - 5-10 minutter, så vokse håret, tar en evighet, det også, flere turer fram og tilbake til speilet, så finne klær, så ansiktsrens og -kremer, så kanskje en brødskive (da har det allerede ringt inn på skolen) - og så daffer han avgårde. De dagene jeg selv er gått før han står opp, kan han godt finne på å ikke gå i det hele tatt, eller vente til storefri før han går. Gode råd for å få ham avgårde mottas med takk! Vi har adhd i familien (far og bror), jeg mistenker at det kan være snakk om add, mens BUP i sin tid snakket om depresjon. Han har i alle fall ikke begreper om tid, noe som mange med adhd heller ikke har, skjønner liksom ikke hva det er å skynde seg, eller at han forstyrrer alle andre med sin forseintkomming. Men uansett - dette går jo ut over skolen. Utrede ham får jeg ikke lov til av far. Men det er uvesentlig - gode tips om hvordan jeg kan få ham avgårde i tide, og ta ansvaret for det selv, mottas med takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konsekvenser Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Har dere snakket med skolen om dere kan samarbeide om problemet? Om det ikke går med positiv belønning, så ville jeg ha dratt inn deler av lommepengene for hver gang han kommer for sent, eller nektet aktiviteter på fritid som jeg visste han satte pris på. KAn være innskrenket utetid, Tv-titting o.l. Det kan ta tid og er helt sikkert slitsomt, men av egen erfaring så vet jeg at det kan virke. Det gjelder å holde ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1683265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ADD-mamma (også kjent under navnet Terka) Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hei Sønnen min i 9.klasse har tendenser til å komme for sent på skolen. Ikke så ille som din sønn, riktignok. Vi er krystallklare på at dette er HANS problem. Av og til virker det som om han somler med vilje for å "straffe" oss. Vi later da som ingenting, og påpeker at det er HAN som får nedsatt karakter, vi har utdannelse og jobb, vi. Så han straffer seg selv ved å holde på slik. Vi har også samtaler om hva han kan tenke seg å gjøre når han er ferdig påungdomsskolen, og passer på legge inn noen ord om at folk som kronisk kommer for sent på jobben, ikke er så veldig attraktive på arbeidsmarkedet. Selvfølgelig er vi bekymret for at han i perioder ser ut til å gi blaffen, men jeg tror at i forhold til min sønn er eneste måten å få ham til å gjøre en innsats for å komme deg på skolen i rett tid at han skjønner at det har HAN SELV nytte av. Press utenfra er dødfødt ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1684494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hei Sønnen min i 9.klasse har tendenser til å komme for sent på skolen. Ikke så ille som din sønn, riktignok. Vi er krystallklare på at dette er HANS problem. Av og til virker det som om han somler med vilje for å "straffe" oss. Vi later da som ingenting, og påpeker at det er HAN som får nedsatt karakter, vi har utdannelse og jobb, vi. Så han straffer seg selv ved å holde på slik. Vi har også samtaler om hva han kan tenke seg å gjøre når han er ferdig påungdomsskolen, og passer på legge inn noen ord om at folk som kronisk kommer for sent på jobben, ikke er så veldig attraktive på arbeidsmarkedet. Selvfølgelig er vi bekymret for at han i perioder ser ut til å gi blaffen, men jeg tror at i forhold til min sønn er eneste måten å få ham til å gjøre en innsats for å komme deg på skolen i rett tid at han skjønner at det har HAN SELV nytte av. Press utenfra er dødfødt ! "Press utenfra er dødfødt ".. Mener du virkelig det? At vi skal la 15-16 åringer gjøre som de vil uansett? Jeg er helt uenig, vi må oppdra dem til de er store nok til å ta vare på seg selv, jeg har tenkt å prøve å påvirke mine i positiv retning til der er 18! Først da vil jeg føle meg "ferdig". Hva med hun som tok 13-åringen sin i å røyke da? Skal hun også la datteren ta sine egne valg, og "det er ditt liv.." osv.? Helt uenig! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1684504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 "Press utenfra er dødfødt ".. Mener du virkelig det? At vi skal la 15-16 åringer gjøre som de vil uansett? Jeg er helt uenig, vi må oppdra dem til de er store nok til å ta vare på seg selv, jeg har tenkt å prøve å påvirke mine i positiv retning til der er 18! Først da vil jeg føle meg "ferdig". Hva med hun som tok 13-åringen sin i å røyke da? Skal hun også la datteren ta sine egne valg, og "det er ditt liv.." osv.? Helt uenig! mvh Jeg tror du har misforstått meg! Selvfølgelig skal man forsøke å påvirke ungdommene til å ta gode valg. Men jeg mener at det er kjempeviktig at de de tar valgene selv. Det jeg mener med at press utenfra er dødfødt for min sønn (som altså har diagnosen ADD), er at hvis han får følelsen av at han går på skolen for min skyld eller for lærerens skyld,- så gir ikke det ham motivasjon til å gjøre sitt beste. Han gjør sitt beste når han skjønner at det er en fordel for HAM SELV. I kortversjon: jeg ønsker at min tenåring skal ta ansvar for seg selv! Men nei, han får ikke gjøre som han vil!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1684576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg tror du har misforstått meg! Selvfølgelig skal man forsøke å påvirke ungdommene til å ta gode valg. Men jeg mener at det er kjempeviktig at de de tar valgene selv. Det jeg mener med at press utenfra er dødfødt for min sønn (som altså har diagnosen ADD), er at hvis han får følelsen av at han går på skolen for min skyld eller for lærerens skyld,- så gir ikke det ham motivasjon til å gjøre sitt beste. Han gjør sitt beste når han skjønner at det er en fordel for HAM SELV. I kortversjon: jeg ønsker at min tenåring skal ta ansvar for seg selv! Men nei, han får ikke gjøre som han vil!!!! OK, da er vi enige! Klart de skal lære å ta ansvar for seg selv! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1684600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym i dag og i morgen :-) Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Har dere snakket med skolen om dere kan samarbeide om problemet? Om det ikke går med positiv belønning, så ville jeg ha dratt inn deler av lommepengene for hver gang han kommer for sent, eller nektet aktiviteter på fritid som jeg visste han satte pris på. KAn være innskrenket utetid, Tv-titting o.l. Det kan ta tid og er helt sikkert slitsomt, men av egen erfaring så vet jeg at det kan virke. Det gjelder å holde ut. Kjenner meg veldig igjen i dine problemer og bekymringer.Har selv en sønn som går i 9. klasse som i perioder har kommet veldig ofte for sent på skolen.Skal sies at han har ADHD. Til tider har det nesten virket som dette har skjedd for å "straffe" meg. men jeg har forklart han at det kun er han selv dette går utover, i form av dårligere karakterer osv. Jeg har nå satt inn "tiltak" ved å inndra pc'n i de periodene + at han må i seng tidligere.Og bank i bordet, dette har fungert veldig bra!!!! Nå har han ikke kommet for sent på mange uker...Jeg mener og at det er på tide at han bør kunne ta dette ansvaret selv!!! Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1694483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer nå Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Han vil vokne en dag. da har han kanskje sølt bort treårig rett til videregående utdanning med skulk. utred du, for da kan han i det minste ha rett til utvidet utdanningstid. jeg sølte bort mange år sånn. og måtte ta prisen med å bli 40 før utdanningen var i boks. noen er sånn. kanskje er det samfunnet som er feil, og kunn passer striglede typer. men vi bor nå her. DU KAN IKKE LEVE HANS LIV. så etter at 10. er over, slutt å vekke ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224391-alltid-for-seint-p%C3%A5-skolen/#findComment-1701007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.