Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hellep

Kanskje det er 6 års trassen? Min eldste var slik halvåret før han begynte på skolen. Utsagn som "Du bestemmer ikke" ol florerte. Jeg tror ungene er i en skvis mellom det å være småbarn og det å bli skoleunge, der de ikke helt vet hva som forventes av dem. Du bør selv rolig fortelle hva som er grensene, og det er også tida for å snakke om at noen må bestemme over andre (f.eks. så bestemmer jo mange over deg!). Så er det lurt at du ikke behandler ungene likt, men at "du som er 5 år får lov til det" med påfølgende ansvar for noe annet.

Og så må du vise at du er glad i ungen din, selv om den har gjort noe dumt! Og det er lov at du også gjør dumme ting, og ber om undskyldning for det!

Forresten så er det ingen regel som tilsier at unger nært i alder MÅ leke godt sammen, hvis ungene er svært forskjellig kan det være vanskelig.

Der beskrev du min eldste jente det året før hun begynte på skolen, bortsett fra banningen da. Hun var så sint at jeg lurte på om hun var frustrert. I den alderen er de jo også blitt så gode til å argumentere.. slitsomt!

Innen hun var begynt i 1. klasse var hun blitt "seg selv" igjen :)

Jepp, her satte trassen til vår femåring inn for fullt i helga. Vi har lenge ant at det har vært noe på gang, men nå tok det skikkelig av. Rene puberteten. Han er sint for ingen ting, svarer oss frekt, gliser oss opp i ansiktet når vi prøver å irettesette ham og krangler i ett sett med lillebror. Vi ble helt utkjørt av alt sammen. Prøver å tenke på at han helt sikkert har det veldig vanskelig inne i seg med alle følelsene. Han sa også at det er vondt å være så sint. Den snille godgutten vår har nok kommet inn i en ny trassalder, ja.

Annonse

Gjest efoll

Min 4,5 år gamle gutt er likedan. Han er midt inne i en grensesprengende fase. Særlig prøver han ut et visst stygt ord på f*...

Tror han er veldig sliten om dagen, lurer på om den lange vinteren også virker på de små. Han sover også litt dårlig, og leker ikke så bra med de andre som tidligere.

Å jada! Har lest masse om den harmoniske 5-åringen jeg. Vippet så over til å lese om 6-åringen........

Nå er jenta mi veldig viljesterk og har utrolig bestemte meninger om det meste, men hun er også veldig harmonisk når hun er det (hvis du skjønner).

Jeg har hvertfall bestillt min aller første bok om barn siden jeg var gravid og venter nå "De utrolige årene" i posten hvert øyeblikk. Uansett hvor harmonisk eller uharmonisk barnet er, føles det godt å vite at det finnes flere som har det på samme måte. Og du er ikke den første som tar opp dette temaet her inne. Tar jeg ikke helt feil gjorde jeg det selv for en stund tilbake (har jeg fortrengt det?) ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...