Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Hvordan ER din 4-5 åring? Hva lier h*n å leke? Har h*n mange venner? Liker h*n å gå i barnehagen (hvis det er aktuelt)? Hva er h*n flink til? Hva liker h*n å gjøre om ettermiddagene? Går h*n på noen organiserte aktiviteter?

Min 4,5 år gamle gutt går ikke på noen organiserte aktiviteter. Han er ganske sinna om dagen, og prøver ut grenser. Men han er så flink til å gi komplementer! "Jeg elsker deg" er noe han pleier å si til oss foreldre. Han er ikke glad i å tegne eller skrive bokstaver, eller å telle. Men han synger veldig rent! Han liker å se på tv, det er vel egentlig hovedinteressen hans (desverre, vi må stramme inn en del der), spesielt diverse filmer på dvd.

Han vet knapt hva playstation er, heller ikke gameboy og sånt. Har ingen erfaring med dataspill (selv om han ser søsteren sitte med det stadig vekk). Han har 1 kompis som han besøk innimellom, men ikke så ofte.

Fortell litt, da vel (hvis du gidder!)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt har akkurat rundet 4 1/2 og trives godt i barnehagen. Han har et par skikkelig gode kompiser, og begynner nå å tilbringe noen timer hjemme hos dem innimellom. Han er med på barneidrett i kommunen, dvs vill herjing i stor hall med masse apparater. Han er flink motorisk, flink språklig og veldig flink med bokstaver og tall, men er veldig uselvstendig og pysete. Dette vises godt når han er sammen med lillesøstra, som er hans rake motsetning på den måten.

Han vet meget godt hva en X-box er, og er opptatt av PC-spill. Det må reguleres, dessverre, TV likedan.

Men han er en godgutt, elsker å bli pjusket på ryggen og i håret, og deler ut klemmer villig vekk. *smelt*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684064
Del på andre sider

Lillesøster ble 5 i februar.

Hun liker å leke med dukker, tegne, skrive, synge, danse, perle, rote!!!, kose med lillebror, krangle med storesøster, kose med mor.

Har h*n mange venner?

I følge ped.leder i barnehagen er hun veldig populær der. Og det er også mitt inntrykk. Både gutter og jenter kommer stormende når hun kommer i barnehagen. Hun har jevnlig 1-3 kjærester som hun leker med i barnehagen, men bare en hun skal gifte seg med. Det er "heldigvis" gjensidig.

Liker h*n å gå i barnehagen (hvis det er aktuelt)?

Hun liker seg veldig godt i barnehagen, men vil gjerne begynne på skolen som storesøster.

Hva er h*n flink til?

Hun er flink til å lese, til å gi kompliment (Du er fin du mamma!). Kose med lillebror. Synge.

Hva liker h*n å gjøre om ettermiddagene?

Gjerne se på TV, men også å tegne, høre på musikk eller lydbøker, synge, danse, bli lest for, playstation (SingStar eller DanceMax)

Går h*n på noen organiserte aktiviteter?

Ballett en gang i uka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684262
Del på andre sider

Min lille søte, sinte, hissige, glade, rare 4 1/2 åring.

Hun elsker barnehagen. Hun er flink til å leke med andre... bare det ikke er hjemme hos oss! Hun er ikke god på å takle besøk. Hun blir alltid sur hvis de ikke vil det samme som henne. Det ender med at mannen min og jeg leker med de små vennene hennes.

Er hun hos andre er alt greit.

Hun er utrolig hjelpsom. Hun er full av kos.

Hun liker PC fordi storebroren gjør det....

Playstation er fint å se på.

Hun har akkurat begynt å interessere seg for bokstaver. Hun er som jenter flest, hvis det ikke blir fint med en gang, så blir hun kjempesint.

Hun er mye kjempesint. Hun gjør det for å presse meg. Jeg ser det i ansiktet hennes at hun nesten smiler bak tårene.

Men hun er akkurat seg selv med alt dette. Deilig liten jente :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684290
Del på andre sider

HEi,

min gutt blir straks 4. HAn er en veldig sprudlende og utadvendt gutt som trives veldig godt i bhg, men gjerne tar seg en fridag hjemme om han får lov. Det er veldig populært å bli med andre bhg-venner hjem eller ta med noen selv, så dette har vi måttet begrense litt for at det ikke skal bli daglig.

Han har masse energi, men sovner som en stein hver kveld. Vi går på svømming en gang i uka og har hatt skiskole en dag i helgen i vinter. Vi er mye ute på tur, og denne helgen gikk han 16 km på ski på to dager.

Han elsker å lytte på lydbøker, bli lest for eller se på TV (det siste må vi selvsagt regulere). Han kan bli veldig sint når han ikke får det som han vil, men det b¨låser fort over. HAn har behov for mye kos, og deler selv ut komplimenter til mor og far dagen lang. Bokstaver og tegning er gøy, men ingenting slår legoprosjektene hans. Han kan bygge hus og romskip i det uendelige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684339
Del på andre sider

Vår mellomste datter blir 5 neste mnd. Hun leker gjerne med barbie/bratz, men også med andre dukker. "Mor, far og unge" leker hun og venninnene mye.

Hun har et par guttevenner i de nærmeste husene som hun har vært mye med tidligere, men nå foretrekker hun heller at venninner fra barnehagen kommer på besøk i stedenfor å leke med guttene.

Hun liker godt barnehagen sin, og har mange venninner der. Hun har spesielt knyttet seg til en jente, som hun leker mye med, og snakker mye om hjemme. Det er også denne jenten hun aller helst vil ha på besøk hjemme, og det er stor stas å få telefon fra henne og bli invitert over til de også!

Hun er velsevoksen, og er veldig opptatt av å følge regler hjemme. Dersom broren (på 7 år) ikke setter skoene på plass, så kjefter hun gjerne på ham. Et annet eksempel er at hun alltid spør om å få gå fra bordet når hun er ferdig å spise, og takker for maten. Hun glemmer det ALDRI, og også her kjefter hun gjerne på broren hvis han ikke sier det. (vi er ikke strenge på det, men vi har tatt opp et par ganger at det er høflig å spørre om å få gå fra bordet når vi er på besøk hos andre, og mer skal det ikke til før datteren vår gjør det til en vane)

Hun går ikke på noen organiserte aktiviteret enda, men har lyst til å begynne på håndball, sier hun.

Hun foretrekker litt rolige omgivelser når vi kommer hjem fra barnehagen, og lukker gjerne døren til rommet sitt, setter på musikk, og leker med dukkene sine. (hun er VELDIG glad i musikk!)

Datteren vår er en tøffing, som sier selv at hun ikke er redd for noe :) Hun har vært tidlig ute med det meste, og både sykler og svømmer som en fisk. Hun har "bein i nesen", og er til tider en liten hissigpropp. Men det går veldig fort over, og sekunder etter utbrudder, er hun blid og fornøyd igjen.

Og nå venter vi bare på 5 års dagen...! Hun har spurt etter bursdagen sin siden oktober, da lillesøster hadde bursdag :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684385
Del på andre sider

Annonse

Gjest neofix

Min på 4,5 (gutt) liker godt å leke med biler og tog. Leken er nokså høylydt, alle biler, tog og figurer har selvsagt stemme, og mener noe om alt. Det foregår veldig mange diskusjoner, selv om han leker alene. Han liker også enkelte rolle-leker (f.eks. baby, katt (!), doktor).

Han leker så godt som ikke "action-leker", altså sånn type monster-superhelt-leker.

Han leker mest alene, men også sammen med andre. Han er svært viljesterk, svært verbal, og finner seg ikke i "hva som helst".

Barnehagen er sånn grei nok. Han liker å være der, men vil like ofte være hjemme. Han syns barnehagen er bra fordi de gjør mye ulike aktiviteter (elsker formingsaktiviteter og turer), men liker godt å leke hjemme i fred og ro.

Han har ikke mange venner. Ingen bestevenn, ingen som er venn hele tiden. Men han har en 5-6 venner som han veksler litt i mellom. Han går ikke på organiserte aktiviteter, og på ettermiddagene vil han helst være ute og leke, eller ligge på golvet og leke med biler eller tog - eller se på film.

Han er veldig flink til å prate, stort ordforråd og tydelig uttale. Flink finmotorisk. Men utålmodig. Gidder sjelden tegne noe mer enn en masse farger på et ark. Mest abstrakt kunst, kan man si. Grovmotorisk ikke så flink. Sein å løpe, dårlig på klatring og hinking og hopping. Men mester til å organisere og planlegge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684438
Del på andre sider

Gjest neofix

Min på 4,5 (gutt) liker godt å leke med biler og tog. Leken er nokså høylydt, alle biler, tog og figurer har selvsagt stemme, og mener noe om alt. Det foregår veldig mange diskusjoner, selv om han leker alene. Han liker også enkelte rolle-leker (f.eks. baby, katt (!), doktor).

Han leker så godt som ikke "action-leker", altså sånn type monster-superhelt-leker.

Han leker mest alene, men også sammen med andre. Han er svært viljesterk, svært verbal, og finner seg ikke i "hva som helst".

Barnehagen er sånn grei nok. Han liker å være der, men vil like ofte være hjemme. Han syns barnehagen er bra fordi de gjør mye ulike aktiviteter (elsker formingsaktiviteter og turer), men liker godt å leke hjemme i fred og ro.

Han har ikke mange venner. Ingen bestevenn, ingen som er venn hele tiden. Men han har en 5-6 venner som han veksler litt i mellom. Han går ikke på organiserte aktiviteter, og på ettermiddagene vil han helst være ute og leke, eller ligge på golvet og leke med biler eller tog - eller se på film.

Han er veldig flink til å prate, stort ordforråd og tydelig uttale. Flink finmotorisk. Men utålmodig. Gidder sjelden tegne noe mer enn en masse farger på et ark. Mest abstrakt kunst, kan man si. Grovmotorisk ikke så flink. Sein å løpe, dårlig på klatring og hinking og hopping. Men mester til å organisere og planlegge.

Han er forresten litt forsiktig rent sosialt. Han har til dags dato aldri blitt med noen andre barn hjem, og går heller ikke i bursdager uten at mamma er med. Han er snill og omsorgsfull, stort sett også rolig og fornuftig. Sjelden med raseriutbrudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684443
Del på andre sider

Gjest Mom33

"Hva lier h*n å leke?"

Har ei jente på 5 år, og det går veldig mye i å kle seg ut som prinsesse. Eller kle ut Barbie som prinsesse. Eller kle seg ut. He-he. Leker veldig mye med lillesøstra på snart 4, da, de bruker mye tid på "babyen" til lillesøster. Også liker hun godt å spille spill, både brettspill og på data. Ute er det nå ski og akebrett/kjelke som teller. Om sommeren er det helt store å søle med vann og sand og slikt. Lager mye "mat"!

"Har h*n mange venner?"

Hun har en slags bestevenninne, men denne går ikke i samme barnehage så det blir ikke så ofte de treffes. Denne venninnen er også 1 år eldre. Hun har en venninne som bor like ved, men hun er 2 år eldre så det blir av og til litt kræsj. Den beste venninna er nok søstra. Hun er flink til å leke med mange, og her vi bor er de 6-8 unger i rimelig nær alder som leker mye sammen og går på besøk til hverandre.

"Liker h*n å gå i barnehagen (hvis det er aktuelt)?"

He-he, morsomt spørsmål. Når jeg på kvelden sier "I morgen skal dere i barnehagen", så svarer hun som regel "Nææææi, jeg HATER barnehagen". Men om morgenen er alt bare bra, og når vi skal hente vil hun ofte ikke hjem. Så jeg tror nok hun liker seg i barnehagen, ja!

"Hva er h*n flink til?"

Hun er veldig motorisk sikker, hun gjør stort sett de samme tingene som venninnene på 1 og 2 år eldre gjør. Unntatt å sykle, da, det har hun ikke fått til enda (men kanskje i år?). Hun er flink til å være god storesøster, veldig omsorgsfull og snill (stort sett). Hun kler på seg alle klær, kler av seg alle klær. Flink til å hjelpe til hjemme når jeg spør. Elsker å vaske vinduer! (Men det er hun ikke FLINK til, akkurat :-))

"Hva liker h*n å gjøre om ettermiddagene?"

Ettermiddagene blir ofte korte, og siden hun og søstra ikke leker noe særlig sammen i barnehagen, tar de igjen det tapte når de kommer hjem. Er hun veldig sliten kan vi sette på en film mens jeg lager middag, det synes hun er godt. Nå har jo ettermiddagene blitt litt lenger, så det har vært litt uteaktivitet også nå. Det blir det vel bare mer og mer av hvis været holder seg.

"Går h*n på noen organiserte aktiviteter?"

Ja, hun går på synging fast hver 2. uke. Så slenger vi innom allidretten når det passer slik, og vi deltar på karusellrenn (ski) og terrengløp (på beina) når det passer. Neste år er drømmen å få begynne på ballett, så vi får se. Synes i grunnen ikke at de trenger så mye faste aktiviteter enda, men samtidig ser jeg jo hvor morsomt de synes det er.

Sånn generelt er hun ei veldig grei og flink jente. Jeg er for tiden fungerende alenemor, og hun forstår godt at vi må hjelpe hverandre. Selvsagt har hun sine sider også, blir fort sur og grinete, men det er som regel når dagen har blitt veldig lang og hard. Hun sliter litt med at hun bare har eldre venninner som hun måler seg mot; da må man nødvendigvis falle litt gjennom innimellom (f.eks. så klarer hun ikke å tegne like pent som xx, det er ille). Hun er raus, både med klemmer og oppmerksomhet og veldig gavmild.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1684496
Del på andre sider

Hvordan ER din 4-5 åring?

Snill, sta, sint, hissig, kjærlig, ja rett og slett alt!

Hva lier h*n å leke? Har liker godt å leke med lego. Bygger biler og fly stort sett. Leker også en del med storesøster på 6 år. Da går det i rollelek som butikk, familie, sabeltann osv.

Har h*n mange venner?

Egentlig ikke... er helst sammen med storesøster, og en kusine som går i samme bhg. Det vil si, han leker med alle i bhg, men har ingen bestevenn. Liker godt å sparke fotball med nabogutten på 8.

Vil som oftest ikke gå om morgenen, men vil heller ikke hjem igjen når vi henter *s

Hva er h*n flink til?

Han er veldig flink motorisk.Syklet uten støttehjul ifjor vår, da han var 3,5. Går på ski, skøyter, skateboard, sparkesykkel... Er ikke redd for å prøve noe nytt. Ønsket seg rulle-ski, nå som snøen forsvant, for da kunne han jo gå på ski også om sommeren *s* Kan gjerne perle, og tegne litt, men ikke lenge av gangen. Liker å leke med kitt.

Ser gjerne på TV om han får lov. Han er ute hele dagen i bhg (natur bhg) så han liker godt å slappe av litt når han kommer hjem.

Svømming en gang i uken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1685375
Del på andre sider

-Hvordan ER din 4-5 åring?

Har en jente på 5 år. Hun er utadvendt, impulsiv, sosial, viljesterk!!, stor og liten på èn gang. Liker best å styre leken og har et voldsomt organisasjonstalent. Men er ikke like flink til å følge regler og liker ikke å tape....

Hva lier h*n å leke?

Hun elsker å tegne, opptil flere tegninger hver dag i barnehagen som hjemme. Ellers elsker hun rollespill, leke butikk og frotse i kjøkkenskapet for å bake de deiligste kaker (?). En relativt dyr hobby vi har satt midlertidige begrensninger på.

Barbiedukker er prinsesser og det går mye i Tornerose-lek.

men hun kan også sitte å leke med to blyanter. Tar det hun har for hånden. Puslespill er også veldig kjærkomment.

Elsker musicals og Knøttene, men er ikke så opptatt av barne-tv ellers. Ikke det at hun ikke ser, for hun vil stadig "se på noe.."

Har h*n mange venner?

Ja det vil jeg si. Nå har vi åpen dør her hjemme og i perioder er det flere barn her daglig. Men hun har funnet sin yndlingsvenninne og hun har nærmest flyttet inn her. Det oppstår lettere konflikter når de er 3. 2 og 4 eller fler går bedre, men aller best de 2 alene.

Ja hun trives kjempegodt! og varierer veldig mellom hvem hun leker med. Hører sjeldent noe negativt fra barnehagen og ifølge personalet er hun blir og fornøyd og hjelper de andre med å finne aktiviteter. Aner en liten kommende "borgermester".

Hva er h*n flink til?

Tja. Hun er flink til å spre glede. Og hun er suveren til å plystre. Hun er flink til å stå for det hun sier og flink til å snakke veldig høyt til tider ;o( Flink til å kle på seg, pusse tenner osv. Men aller flinkest syns jeg hun er i å vise empati! Vel ordet flink blir kanskje litt feil her, men jeg syns hvertfall hun er flink.

Leke!

Nei. Hun er altfor sliten etter barnehagen selv om hun har relativt korte dager. Mulig hun skal få begynne på barnedans til høsten. Ser ingen grunn til å pushe på aktiviteter sålenge hun ikke har bedt om det selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224491-din-4-5-%C3%A5ring/#findComment-1686180
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...