Gå til innhold

Hvor mye skal jeg "mase" med middag til baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Martelise

Har ei jente på 7 1/2 mnd som ikke er interessert i middag, i alle fall ikke min hjemmelaga. Vil heller ikke ha grønnsaker.

Har prøvd ferdigmat et par ganger, og det går ned. Hun får grøt 2 ganger for dagen, og spiser gjerne frukt - kiwi, mango, banan osv. Får dessuten masse morsmelk.

Storebroren hennes spiste absolutt alt han ble presentert for da han var på hennes alder, men hun vil altså ikke ha middag. Har alltid synes det var litt teit med mødre som gjør så stort nummer av unger som ikke spiser, men nå er jeg der sjøl ...

Synes liksom vi må i gang med middagen, eller er det ikke så nødvendig? Kan hun leve på grøt, frukt og pupp? Har ikke lyst å venne henne til ferdig-middager.

Fortsetter under...

Tror at sålenge hun spiser brød og/eller grøt (med jern) får hun i seg det hun trenger. Ta en pause og prøv igjen om noen uker, kanskje det faller i smak da? Hvis hun sitter ved bordet med dere og virker interessert, så kan dere jo la henne smake på deres mat hvis det er egnet. Det er ofte spennende å smake på det som kommer fra mammas tallerken.

Jenta mi ville heller ikke ha middagsmat da hun var baby. Vi prøvde med jevne mellomrom, og endte opp med "Tagliatelle med spinat og ostesaus" fra Hipp. _den_ likte hun! Tror hun var 11 mndr da vi fant den, før nekta hun å spise både hjemmelaget og ferdigmat på glass.

Vi fikk etterhvert utvidet repertoaret, og halvblandet kjøpemat med hjemmelaget en stund.

Når hun fikk grøt eller brød koste hun seg og sa "nam, nam" hele tiden...

Liker hun fullkornspasta, hvis du koker den myk? Kanskje med en mild tomatsaus? Kokt gulrot? Ellers er det vel bare å gi henne ferdig-middag hvis hun liker det?

En av mine to unger ble luta lei av grøt i 9-mnd-alder, og det var litt kjedelig, derfor syns jeg det er lurt å gi litt variert mat. Men hun får det hun trenger av grøt, pupp og frukt.

Gjest Martelise

Liker hun fullkornspasta, hvis du koker den myk? Kanskje med en mild tomatsaus? Kokt gulrot? Ellers er det vel bare å gi henne ferdig-middag hvis hun liker det?

En av mine to unger ble luta lei av grøt i 9-mnd-alder, og det var litt kjedelig, derfor syns jeg det er lurt å gi litt variert mat. Men hun får det hun trenger av grøt, pupp og frukt.

Har mest lyst å lage middagen sjøl, så jeg vet hva hun får. Ellers takker jeg for gode tips!

Gjest Martelise

Tror at sålenge hun spiser brød og/eller grøt (med jern) får hun i seg det hun trenger. Ta en pause og prøv igjen om noen uker, kanskje det faller i smak da? Hvis hun sitter ved bordet med dere og virker interessert, så kan dere jo la henne smake på deres mat hvis det er egnet. Det er ofte spennende å smake på det som kommer fra mammas tallerken.

Jenta mi ville heller ikke ha middagsmat da hun var baby. Vi prøvde med jevne mellomrom, og endte opp med "Tagliatelle med spinat og ostesaus" fra Hipp. _den_ likte hun! Tror hun var 11 mndr da vi fant den, før nekta hun å spise både hjemmelaget og ferdigmat på glass.

Vi fikk etterhvert utvidet repertoaret, og halvblandet kjøpemat med hjemmelaget en stund.

Når hun fikk grøt eller brød koste hun seg og sa "nam, nam" hele tiden...

Takk for konstruktivt svar!

Annonse

Ikke stress med middagen, det kommer av seg selv etterhvert. Du kan jo blande grønnsaker av ymse slag i grøten og venne henne til det på den måten. Ellers er den økologiske maten fra helsekost eller Hipp veldig god. Jeg blandet ofte hirse eller spelt grøt med spinat, brokkoli, gulrot, avokado, gresskar og andre grønnsaker, da begynte min nesten 10 mnd gamle jente å spise annet enn morsmelk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...