Gå til innhold

Hvilken bilstol for femåring?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Da er konklusjonen at en stol til 400 og 3000 er like bra, unntatt om man kjører _veldig_ langt? (fotstøtta) Siden stolene ellers har stort sett de samme funskjonene og viktigst - er like sikre.

Hvilket grunnlag har du for å si at stolene er like sikre?

Bare nysgjerrig...

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vårt sete har ikke hodestøtte .... ikke klarer jeg å få vippet på stolen slik at hun "ligger" litt heller, så når hun sover henger hun i beltet, ser ikke ut som om hun sitter godt i det hele tatt.

Vårt er også ca 3 år gammelt ...

Våre er 2-3 år gamle og har hodestøtte. Ikke noe problem når barnet sover der, hodet lener seg fint til hodestøtten.

Vårt sete har ikke hodestøtte .... ikke klarer jeg å få vippet på stolen slik at hun "ligger" litt heller, så når hun sover henger hun i beltet, ser ikke ut som om hun sitter godt i det hele tatt.

Vårt er også ca 3 år gammelt ...

Jeg har kjøpt hodestøtter som ekstrautstyr til våre stoler, de kostet rundt 350 kroner stykket. På de nye stolene er hodestøtten integrert.

For å få stolen i hvilestilling drar du opp den gule knotten nede på siden og drar i sitteputa på stolen.

Skriver under på denne.

Mindre viktig, men verd å merke seg, er at de er de pene, i motsetning til mange av de andre klumpete barnestolene.

Se på denne testen på Forbrukerportalen:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1108979205.95

Vi vektla (i prioritert rekkefølge) sikkerhet og komfort. Det siste fordi vi noen ganger i året har dagsetapper på 65 mil, og da skal tre-åringen sitte komfortabelt!

Vi valgte "Concord Lift Evo". Siden dette ikke blir solgt der hvor vi bor bestilte vi det over nettet hos www.rudo.no.

Grunnen til at vi ikke valgte Recaro på tross av meget høy komfort og brukervennlighet, var at den scorer dårlig i frontkollisjoner. Grunner er rett og slett at den er ca. dobbelt så tung som mange andre stoler (ca. 8-9 kg). Denne vekten presser jo på barnet i en frontkollisjon. Imidlertid kan dette enkelt løses (og sikkerheten økes betraktelig) ved å spenne fast stolen til bakseteryggen ved hjelp av stropper. Enkelt i en stasjonsvogn, kanskje noe vanskeligere i en sedan.

Gjest Elextra

Vi vektla (i prioritert rekkefølge) sikkerhet og komfort. Det siste fordi vi noen ganger i året har dagsetapper på 65 mil, og da skal tre-åringen sitte komfortabelt!

Vi valgte "Concord Lift Evo". Siden dette ikke blir solgt der hvor vi bor bestilte vi det over nettet hos www.rudo.no.

Grunnen til at vi ikke valgte Recaro på tross av meget høy komfort og brukervennlighet, var at den scorer dårlig i frontkollisjoner. Grunner er rett og slett at den er ca. dobbelt så tung som mange andre stoler (ca. 8-9 kg). Denne vekten presser jo på barnet i en frontkollisjon. Imidlertid kan dette enkelt løses (og sikkerheten økes betraktelig) ved å spenne fast stolen til bakseteryggen ved hjelp av stropper. Enkelt i en stasjonsvogn, kanskje noe vanskeligere i en sedan.

Interessant! Takk.

Det viktigste er selvfølgelig sikkerheten, men må innrømme at det også har betydning at barnet lett kan krabbe inn og ut selv, samt at det er enkelt å feste selen.

Annonse

mumitrollet

Nei, det er jeg ikke enig i. Ja, stolene er godkjent. Men det er puter også. Og man kan ikke sammenligne det å sitte på pute med å sitte i en stol som passer til barnet.

Hvis barnet ikke klager over komforten, og du ikke frykter kollisjon er seter til 300 og til 4000 like gode, ja. Men f.eks. ved sidekollisjon er det STOR forskjell på sikkerheten ved setene.

"Men f.eks. ved sidekollisjon er det STOR forskjell på sikkerheten ved setene. "

Hva mener du er forskjellen?

mumitrollet

Da er det altså en fordel av stolen er lett?

Da er det altså en fordel av stolen er lett?

Stolen sitter jo løst i bilen. I en frontkollisjon vil jo vekten av stolen "klemme" barnet mellom bilbeltet og seg selv, og vekten på stolen bør derfor være så lav som mulig. I kollisjoner fra siden og bakfra har nok vekten på stolen mindre å si.

Men som jeg sa så er det fullt mulig å feste stolen til bakseteryggen vha. stropper. Gjør man dette skikkelig, med stramme stropper, har vekten til stolen mindre/lite å si.

Annonse

mumitrollet

Stolen sitter jo løst i bilen. I en frontkollisjon vil jo vekten av stolen "klemme" barnet mellom bilbeltet og seg selv, og vekten på stolen bør derfor være så lav som mulig. I kollisjoner fra siden og bakfra har nok vekten på stolen mindre å si.

Men som jeg sa så er det fullt mulig å feste stolen til bakseteryggen vha. stropper. Gjør man dette skikkelig, med stramme stropper, har vekten til stolen mindre/lite å si.

Takk, da føler jeg meg enda mer betrygget på at min "billigstol" er bra.

Gjest neofix

"Men f.eks. ved sidekollisjon er det STOR forskjell på sikkerheten ved setene. "

Hva mener du er forskjellen?

Forskjellen er sidestøttene. Plasseringen og utformingen. Hodestøttene på Recaro er dype og "rette", og ikke minst sitter de nært inntil hodet. Sidestøttene for overkroppen er regulerbare slik at de også kan justeres så nært inntil kroppen som mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...