Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når mine døtre på fem og tre år leker er det voldsomt som de krangler og som nevnt er det vanskelig å ikke blande seg inn i deres fighter- men jeg prøver å la de ordne opp selv!

Den eldste er veldig dominerende; bestemmer alt, kommanderer lillesøster, forteller lillesøster hva hun skal si i leken, tar ofte fra lillesøster leker, "lurer " leker fra lillesøster, kjefter endel hvis lillesøster ikke hører. Lillesøster kan ta igjen og gjør dette ofte men mitt spørsmål er om jeg skal la storesøster holde på eller er det lurt å gå inn å veilede henne i forhold til hvordan man "bør" leke; altså at lillesøster også bør få bestemme, at hun ikke bør sjefe så mye osv- eller hva gjør dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224587-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmmm, hvis dette var mine jenter. Så hadde jeg nok prøvd å veilede elste jenta litt, slik at hun ikke dominerte over søsteren sin for mye.

Tror jeg ville ha tatt en liten prat med henne i enerom.

Altså ikke "kjefting" samtale ;) Men litt mer sånn "sånn er reglene" samtale i litt avslappet steming ;)

Påpekt at det kansje er lurt å

beherske seg og ikke kjefte, slik at det er hyggeligere å leke sammen.

Jeg tar ofte "jentetur" med elste datteren min, vi går på "shopping" tur, skitur, sykkeltur. bare vi to. Og da åpner hun seg ofte mer en hun ville ha gjort hvis vi bare satt hjemme i sofaen og snakket sammen. Kansje det passer din datter ?

Hvis elste jenta dominerer og kjefter og tar vekk leker fra søsteren sin osv. så er det også godt for henne å bli litt veiledet ut av den oppførselen. Også med tanke på at hun ikke skal oppføre seg slik mot venner.

Jeg er kansje litt streng, men jeg har 0 tolleranse mot kjefting ;)

Da har jentene fått beskjed om at sånn snakker vi ikke til hverandre i dette huset og de har blitt sent til hvert sitt soverom for å ta en tenkepause. Så har jeg gått jeg inn til de etter noen få min. og vi snakket ut om konflikten og kjeftingen.

Har også følgt konsekvent opp feks.

Har lillebror en leke først, og mellomste kommer og tar det vekk og han protesterer. Ja da skal mellomste barnet levere leken tilbake med engang og vente på tur.

Så noen ganger så må barna bli veiledet av foreldre for å lære visse regler som gjelder når man skal omgås andre.

Så i begynnelsen så ville jeg konsekvent følgt opp dette, og etter en liten stund så ordner jentene dette nok selv.

Har ikke problemer med hverken kjefting eller "stjele" leker med de to elste. Lillegutt som er 19 mnd prøver seg av og til, men har lærer nok etterhvert han også :)

Hadde en periode der jentene småkranglet i ett, særlig med det at mellomste gik inn på rommet til elste og tok seg til rette. Da kom det ny regel fra mor.

Elste bestemmer på sitt rom og mellomste bestemmer på sitt rom. Ca. et par uker senere hadde mellomste skjønt det. Og nå spørr hun søsteren sin om lov til å låne ditt eller datt. Og sier søsteren Nei, da aksepterer hun det som regel.

Bare forteller hva jeg ville ha gjort hvis dette var jentene mine. Men selvfølgelig så har vi foreldre ofte forskjellige meninger om hva som er bra i oppdragelsen og hva som ikke er bra.

Men sånn gjør jeg det iallefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224587-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-1685234
Del på andre sider

Gjest wexter

Storesøster kan ikke alltid bestemme alt, og sånn vil hun oppleve det overalt. Hun må lære seg å dele og å la andre bestemme.

Du kan risikere å få en lillesøster med liten selvtillitt og som ikke våger å prøve seg på nye ting pga en dominerende storesøster. Men det er i verste fall.

Jeg hadde det sånn selv en periode, og jeg angrer fremdeles på at jeg ikke lot den minste få hevde seg litt mer. Jeg skulle ha vært flinkere til å megle positivt, å skryte av dem de gangene de lekte fint og byttet på å bestemme.

Oppmuntre istedetfor å irettesette vil jeg si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224587-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-1685564
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...