Gjest GA Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 6-åringen har så smått begynt å lese selv. Nå har han pløyd igjennom alle "Lillesøster"-bøkene til søstra si, alle Emma&Thomas bøkene fra da han var liten, og er igang med Albert Åberg. Han orker ikke å begynne på lett-les-bøker ennå, synes de blir for lange. Med for mye tekst og for få bilder. Gubben&Katten og andre typiske "lese-høyt-billed-bøker" er det litt for mye tekst i ennå... Flere barnebøker med lite og enkel tekst som kan passe? 0 Siter
Gjest venter tredjemann Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Min 6 åring har fått Simsalabim settet. Det er bøker beregnet på leseøving. 1-2 setninger pr. side + illustrasjon. De finnes fra de helt enkle med store bokstaver, til mer krevende ord i små bokstaver. De fungerer kjempebra. Hun klarer å lese de selv, er veldig stolt og jeg merker stor progresjon i leseferdighetene. 0 Siter
monolita Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 "ABC Hokus Bokus" er en serie med hefter som er lette å lese når en nettopp har knekket lesekoden. Dette er hefter der du kan velge om du vil lese teksten med blokkbokstaver eller med små bokstaver. I tillegg står det helt forrerst i boka hvor mange bokstaver en må beherske for å kunne lese teksten. Disse nheftene har vår 6-åring brukt med stort hell. Men det er ikke alle bibliotek som har kjøpt inn denne serien, for en må kjøpe en hel boks med hefter, og den koster 360,- tror jeg. 0 Siter
linko Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Vi fant en bok på biblioteket som het noe med "Toril og Tomas". Begynner med enkelt nivå (ett ord pr side, med stor tegning til), fortsetter med 3 nivåer til (fra en kort, enkel setning pr side til flere setninger pr side. Alle sidene har bilder). Ellers har skolen vår til utlån noen små hefter på 16 sider som er beregnet på nybegynnere. De er veldig populære. Heftene har faktisk en slags story selv om det er lite tekst og kun enkle lyder (ikke f.eks kino men kake). Tror de fortsetter i mer avanserte versjoner også. Jeg er helt enig i at lett-lest bøkene tar fra nybegynnerne motivasjonen fordi de er så tykke, selv om vi voksne vet at den består av mange korte historier, så tror jeg det føles uoverkommelig for barnet. Håper personer på bibliotek og forlag leser dette og gjør noe med det! 0 Siter
Lisabeth Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Leseløve-bøkene om Stian har lite tekst og humor som er tilpasset aldersgruppa. Det finnes også en serie Kengu-bøker (Landbruksforlaget) hvor en del av ordene er erstattet med bilder. Her er imidlertid teksten vanskeligere enn i Stian-bøkene (lange og vanskelige ord). Ellers er jeg enig med deg; utvalget er dårlig på det nivået han er nå. Biblioteket vårt har ihvertfall svært dårlig utvalg. Siden behovet for denne type bøker er ganske kortvarig er det liksom ikke slike bøker man kjøper mange av selv heller. 0 Siter
Gjest efoll Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Leseløve-bøkene om Stian har lite tekst og humor som er tilpasset aldersgruppa. Det finnes også en serie Kengu-bøker (Landbruksforlaget) hvor en del av ordene er erstattet med bilder. Her er imidlertid teksten vanskeligere enn i Stian-bøkene (lange og vanskelige ord). Ellers er jeg enig med deg; utvalget er dårlig på det nivået han er nå. Biblioteket vårt har ihvertfall svært dårlig utvalg. Siden behovet for denne type bøker er ganske kortvarig er det liksom ikke slike bøker man kjøper mange av selv heller. Det finnes noen bøker som heter "Hokus bokus", noen av dem har blokkbokstaver, noen ikke. Deet er en serie som er beregnet på barn som akkurat har begynt å lese. "Min første leseløve" og vanlig "Leseløve"-bøker har ofte altfor mye tekst. Utrolig at ikke forlaget har fattet det enda... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.