Gå til innhold

Lærere ut i ulovlig streik imorgen ...

Anbefalte innlegg

Gjest girasol

Ta det med ro!

Med de nye arbeidsvilkårene er det mange av de streikende lærererne som ikke kommer til å fortsette i den offentlige skolen i det hele tatt. Så barna dine slipper å ha dem som dårlige forbilder. Det er mange andre jobber lærerutdanna med litt tilleggskompetanse kan ta, så gjett om det kommer til å bli lærerflukt.

De beste går først, for de har mest å velge mellom. Til slutt sitter skolen igjen med noen pedagoger og assistenter med diverse kvalifikasjoner, tipper jeg.

Stå på, lærere! Kan ikke tenke meg at det KS foreslår skal bidra til å øke kvaliteten i skolen verken for de ansatte eller for de som burde være i fokus: Elevene.

Støtter deg Yljali, og tror du har helt rett i at det blir massiv lærerflukt. Vi er da duganes til mye annet og! ;-)

Hilsen

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amerikafareren

5

• keinstein

5

• KaVa

2

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Kjenner en lærer, han har ikke full lærerstilling .... hans årslønn er 440.000,-, tar han noen vikartimer pr. uke (vikarlønnen er kjempebra), stiger årlønnens hans betraktelig ..... han begynte som lærer for to år siden .... han sier han kommer aldri til å bytte jobb .... han har høstferie, lang juleferie, vinterferie, lang påskeferie, alle fridagene i mai pluss laaaaaang sommerferie, altså kjempelønn med masse ferie.

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor de streiker, sorry !

"..vikarlønnen er kjempebra"??!!

Kan du konkretisere det? Hva slags skole dreier dette seg om?

Jeg har gått rundt og trodd at vikarlønnen i norsk skole ikke på noen måte fortjener betegelsen "kjempebra".

amerikafareren

Hallo!!! For det første kan jeg aldri innbille meg at ha har så høy lønn, selv en lektor med opprykk ville ikke nådd den lønna uten full stilling og betraktelig ansiennitet!!

Og for det andre så er det IKKE lønn lærerne streiker for i dag! Det er arbeidsvilkårene som KS skisserer. Og de er helt bak mål.

Hilsen oppgitt

Jeg er lektor med opprykk og betraktelig ansiennitet og har ikke denne lønna;)

mumitrollet

"..vikarlønnen er kjempebra"??!!

Kan du konkretisere det? Hva slags skole dreier dette seg om?

Jeg har gått rundt og trodd at vikarlønnen i norsk skole ikke på noen måte fortjener betegelsen "kjempebra".

Lønna for enkelttimer man bare stepper inn i (uten forberedelse eller etterabreid) er slett ikke ille. Husker ikke summene men det er snakk om ca 2-400 kr for 45 minutters arbeid.

amerikafareren

Lønna for enkelttimer man bare stepper inn i (uten forberedelse eller etterabreid) er slett ikke ille. Husker ikke summene men det er snakk om ca 2-400 kr for 45 minutters arbeid.

I utgangspunktet er det betalt for forberedelser, men i praksis er det umulig. Det kan kreves mer arbeid for denne lønnen, f.eks. inspeksjon uten ekstra betaling.

Annonse

Genialt Keinstein!! Gi barna ENDA mindre tid med lærerne, kutt ENDA mere i individuell tilrettelegging. Gjør barnegruppene ENDA større. Hvorfor har ingen tenkt på det før?

Da skjerper resten seg.

Sett opp et sett prøver som lærere skal bestå, så får vi silt ut sinkene.

Noen snakker lavt og utydelig, skriver uforståelig og smått på tavla, er lite motiverende, faglig svake, menneskelig avstumpa, konfliktskapere, lite empatiske, lite oppmerksomme, ofte syke, surrete, psykisk svake og sure.

Men ellers er de greie.

Gjest sunnhordland

Da skjerper resten seg.

Noen snakker lavt og utydelig, skriver uforståelig og smått på tavla, er lite motiverende, faglig svake, menneskelig avstumpa, konfliktskapere, lite empatiske, lite oppmerksomme, ofte syke, surrete, psykisk svake og sure.

Men ellers er de greie.

Å ellers har du aldri likt lærarar?

Å ellers har du aldri likt lærarar?

Mja.

Vi prøvde å bli kvitt en for noen år siden. Det var umulig. Psykopaten herjer enda, om enn under kontrollerte forhold. Stakkars barn, de gleder seg til det blir fritt skolevalg.

Mine egne lærere på barneskolen var ikke gudens beste barn. Av overlærer fikk vi ørefiker og ble kasta veggimellom. Min klasseforstander (eldre kvinne) lugget av svære hårdotter på unga og dro dem så hardt i øra at blodet rant. For bagateller.

Men ellers er det koselige folk.

Gjest lektor med opprykk

Kjenner en lærer, han har ikke full lærerstilling .... hans årslønn er 440.000,-, tar han noen vikartimer pr. uke (vikarlønnen er kjempebra), stiger årlønnens hans betraktelig ..... han begynte som lærer for to år siden .... han sier han kommer aldri til å bytte jobb .... han har høstferie, lang juleferie, vinterferie, lang påskeferie, alle fridagene i mai pluss laaaaaang sommerferie, altså kjempelønn med masse ferie.

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor de streiker, sorry !

Skulle gjerne visst hvor denne læreren arbeider, jeg er lektor med opprykk, har jobbet 100 % og hatt klassetyreransvar, lønnen min var under 320 000 kroner etter 5 år.

Da skjerper resten seg.

Men ellers er de greie.

"Så skjerper resten seg" - Synes ikke problemet med skolesystemet vårt er "uskarpe" lærere (selv om det finnes noen av dem, som i alle andre yrkesgrupper) - men at det er alt for få lærere til å kunne tilpasse undervisningen for alle ungene. Slik det er nå, er det de "i midten" som får god skole, mens de svakeste og de skarpeste faller utenfor.

For si meg hvordan en lærer skal klare å gi samtlige 28 elever i klassen likeverdig og tilpasset undervisning hver skoletime. Del 45 minutter på 28 så ser du hvor mye tid læreren har til hver av ungene hver time....

Og da hjelper det ikke med FÆRRE lærere i alle fall.

Mja.

Vi prøvde å bli kvitt en for noen år siden. Det var umulig. Psykopaten herjer enda, om enn under kontrollerte forhold. Stakkars barn, de gleder seg til det blir fritt skolevalg.

Mine egne lærere på barneskolen var ikke gudens beste barn. Av overlærer fikk vi ørefiker og ble kasta veggimellom. Min klasseforstander (eldre kvinne) lugget av svære hårdotter på unga og dro dem så hardt i øra at blodet rant. For bagateller.

Men ellers er det koselige folk.

Og med disse tre enkelttilfellene så dømmer du en hel yrkesgruppe?

Annonse

"Så skjerper resten seg" - Synes ikke problemet med skolesystemet vårt er "uskarpe" lærere (selv om det finnes noen av dem, som i alle andre yrkesgrupper) - men at det er alt for få lærere til å kunne tilpasse undervisningen for alle ungene. Slik det er nå, er det de "i midten" som får god skole, mens de svakeste og de skarpeste faller utenfor.

For si meg hvordan en lærer skal klare å gi samtlige 28 elever i klassen likeverdig og tilpasset undervisning hver skoletime. Del 45 minutter på 28 så ser du hvor mye tid læreren har til hver av ungene hver time....

Og da hjelper det ikke med FÆRRE lærere i alle fall.

Bra.

Men jeg irriterer meg bare over at det ikke er mulig å bli kvitt de dårlige, og absolutt ikke mulig å belønne de som er bra.

En lærer fikk ros i lokalavisen, og de andre lærerne ble rasende.

En lærer var/er klart ududgelig ogg direkte hatet, men jobber enda med barn. Klorer seg fast uten at noen kan gjøre noe. Eneste muligheten er fritt skolevalg, så ungene kan komme seg unna.

Og med disse tre enkelttilfellene så dømmer du en hel yrkesgruppe?

Alle forstår at det er enkelttilfeller. Jeg også. trenger ikke bli gjort oppmerksom på det. Trodde det var en selvfølge.

Men når bare JEG som enkeltperson har opplevet så mye alene, hvor mange finnes det ikke på landsbasis? Eller har jeg en egen unik evne til å tiltrekke meg de eneste tilfellene som finnes i landet? En slik påstand faller på sin egen usannsynlighet.

Svømmelæreren var pedofil, uten at noen trodde på hva unga sa. Da jeg og andre fortalte at han gikk naken omkring blant unga med stor tiss, så var det ikke en eneste voksen om trodde på det. De voksne ble sinte for at vi ville sverte den snille mannen. Etter hva jentene sa, var også en kvinnelig gymlærer pedofil.

Men ellers er resten snille og greie.

Gjest printa

Det er to ting med denne streiken jeg ikke helt skjønner.

KS ønsker at lærerne skal ha lengre arbeidstid for å kunne være mer sammen med barna. Lærerne streiker fordi de ikke vil være mer sammen med barna, men planlegger mer i ro og fred. Hvor er logikken? Hvorfor kan ikke bare lærerne inngå et kompromiss med KS, og legge planer sammen med barna?

Førskolelærerne har alltid hatt avtaler med kommunene, og har greid seg uten så mange streiker - hvorfor kan ikke lærerne bare gjøre det samme?

Hvorfor er alt verre for lærerne enn for førskolelærerne?

Gjest berlitz

Det er to ting med denne streiken jeg ikke helt skjønner.

KS ønsker at lærerne skal ha lengre arbeidstid for å kunne være mer sammen med barna. Lærerne streiker fordi de ikke vil være mer sammen med barna, men planlegger mer i ro og fred. Hvor er logikken? Hvorfor kan ikke bare lærerne inngå et kompromiss med KS, og legge planer sammen med barna?

Førskolelærerne har alltid hatt avtaler med kommunene, og har greid seg uten så mange streiker - hvorfor kan ikke lærerne bare gjøre det samme?

Hvorfor er alt verre for lærerne enn for førskolelærerne?

*LOL* Beklager, men dette må være det merkligste forslaget jeg har sett noen gang. Skal lærernel sitte inne i klasserommet og drive undervisningsplanlegging, med opptil 30 elever som skal ha tilpasset undervisning. Den enkelte elev får lite nok oppmerksomhet, om ikke de skal dele den med undervisningsplanlegging også. "Beklager, jeg kan nok ikke hjelpe deg nå, jeg planlegger hva du skal gjøre i morgen når jeg ikke har tid til å hjelpe deg, for jeg skal da planlegge hva du skal gjøre dagen etter!" *LOL*

Det er STOR forskjell på å jobbe i barnehage og skole, men når det er sagt, har førskolelærerene ikke best vilkår de heller.

Kommunene sparer seg til fant, og det på bekostning av vår viktigste fremtidsressurs; barna.

Politikerne roper ut om at ting var bedre før, da lærte barna bedre. Javel, da får lærerne få MINDRE bundet tid da, slik det var før, og ikke MER.

Gjest printa

*LOL* Beklager, men dette må være det merkligste forslaget jeg har sett noen gang. Skal lærernel sitte inne i klasserommet og drive undervisningsplanlegging, med opptil 30 elever som skal ha tilpasset undervisning. Den enkelte elev får lite nok oppmerksomhet, om ikke de skal dele den med undervisningsplanlegging også. "Beklager, jeg kan nok ikke hjelpe deg nå, jeg planlegger hva du skal gjøre i morgen når jeg ikke har tid til å hjelpe deg, for jeg skal da planlegge hva du skal gjøre dagen etter!" *LOL*

Det er STOR forskjell på å jobbe i barnehage og skole, men når det er sagt, har førskolelærerene ikke best vilkår de heller.

Kommunene sparer seg til fant, og det på bekostning av vår viktigste fremtidsressurs; barna.

Politikerne roper ut om at ting var bedre før, da lærte barna bedre. Javel, da får lærerne få MINDRE bundet tid da, slik det var før, og ikke MER.

Herrejesus du er yrkessosialisert så det holder!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...