Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• jubalong70

3

• Mary Poppins

3

• Hatsumomo

2

Gjest M.Angelica

Jeg sier som MA og MP - lang, flat benk??? Begge de fastlegene jeg har hatt har en helt vanlig gu-stol.

Min fastlege er et prakteksemplar og er en engel av forsiktighet og diskresjon når han tar gu på meg.

Godt å høre jeg ikke er den enste. Ble usikker med en gang =)

Er ikke akkurat overbegeistret når jeg skal til GU.

Bruker en kvinnelig gynekolog, har bare greie opplevelser med det.

En gang måtte jeg til en mannlig spesialist og han var forsåvidt grei nok. Men også den eneste som klarte å skrape meg litt innvendig så jeg blødde. Så aldri GU med mann igjen for min del.

Synes kvinnelige er best jeg da.

Annonse

Mary Poppins

Jeg skal til GU til uka. Hvis jeg overlever, kan du ta deg en tur du også.

Det som trøster meg er at det tar så veldig kort tid, store smerter, men veldig kortvarige tross alt.

"Det som trøster meg er at det tar så veldig kort tid, store smerter, men veldig kortvarige tross alt."

Du må ikke skremme henne sånn da. Store smerter? Kanskje for deg men de aller fleste opplever ikke store smerter ved GU.

Jeg skal til GU til uka. Hvis jeg overlever, kan du ta deg en tur du også.

Det som trøster meg er at det tar så veldig kort tid, store smerter, men veldig kortvarige tross alt.

store smerter?

Er jo ingen smerte med det, bare føles litt ubehaglig.

Men litt ubehag overlever man for å sikre seg at man er frisk.

"Det som trøster meg er at det tar så veldig kort tid, store smerter, men veldig kortvarige tross alt."

Du må ikke skremme henne sånn da. Store smerter? Kanskje for deg men de aller fleste opplever ikke store smerter ved GU.

Hun har jo da hatt en GU, så hun vet sikkert om det er smertefult for henne. Hun skrev ikke noe om problemet, så jeg tenkte kanskje det var smerter, siden jeg har det selv. Min mor har det også, så det er kanskje en familiesvakhet der nede.

Takk for svar alle sammen :-)

Jeg er lettet over det noen av dere skriver om, at man ikke nødvendigvis må ta GU. Jeg trenger egentlig ingen råd om hvordan jeg skal kunne klare det, for det er totalt uaktuelt... Men hvis jeg mot formodning plutselig skulle få mot nok til å gjøre det så skal jeg ta med rådene deres.

Jeg gjør hva som helst for å slippe. Da kan jeg heller dø av den kreften som ikke blir oppdaget... Dette er _virkelig_ ille for meg :-(

Men takk for støttende ord!

Sånn føler jeg det også ja... *sympati*

Jeg sier som MA og MP - lang, flat benk??? Begge de fastlegene jeg har hatt har en helt vanlig gu-stol.

Min fastlege er et prakteksemplar og er en engel av forsiktighet og diskresjon når han tar gu på meg.

Hos legen min er det en lang flat benk. Men den kan rettes opp slik at man halvsitter, som poke nevnte. Bare at jeg har valgt å ligge. Tenker at om jeg sitter så kan jeg liksom se hva som skjer der nede, og det har jeg ikke lyst til.

Jeg vet ikke helt om jeg tør å bli gravid. Men samtidig kan det jo hende at jeg da skjønner nødvendigheten av å gjøre det og skjønner at jeg bare _må_.

Har ikke snakket med noen om dette. Synes det er grusomt nok å tenke på det og å skrive om det her. Også tenker jeg at det kanskje ikke er noe poeng å snakke med noen om det for jeg skal jo aldri gjøre det likevel...

Det kan jo tenkes at ved å snakke med noen får du bearbeidet det traumet du har vært igjennom?

Jeg vil anta at du logisk sett innser at det ikke er noe farlig med GU. "Alle" tar jo GU, ikke sant.

Men pga opplevelsen du har vært igjennom klarer ikke fornuften å vinne over følelsene. Det er jo en ganske vanlig forsvarsmekanisme som de fleste opplever på ett eller annet område.

Problemet hos deg er jo at det potensielt er truende for helsa di og at det potensielt kan hindre deg i å få barn (som du kanskje hadde ønsket sterkere hadde det ikke vært for dette traumet?).

Men jeg sier ikke at du _må_ oppsøke noen for å få hjelp. Men det virker jo som om du synes det er litt plagsomt å ha denne sperren. Og dermed er dette til hinder for at du skal leve livet til til det fulle. Og _da_ er det kanskje på sin plass å få hjelp til å rydde litt på det som er inni deg.

Annonse

Er ikke akkurat overbegeistret når jeg skal til GU.

Bruker en kvinnelig gynekolog, har bare greie opplevelser med det.

En gang måtte jeg til en mannlig spesialist og han var forsåvidt grei nok. Men også den eneste som klarte å skrape meg litt innvendig så jeg blødde. Så aldri GU med mann igjen for min del.

Synes kvinnelige er best jeg da.

Aldri mer mannlig lege fordi du ble skrapet opp og blødde etter å ha prøvd mannlig lege en gang?

Hadde du sagt aldri mer akkurat DEN legen, hadde jeg forstått deg bedre.

Det er massevis av kvinner som aldri har hatt problemer med mannlige leger. Eller kvinnelige for den del.

Jeg tror hardhendthet er rimelig likelig fordelt mellom kjønnene. Selv har jeg prøvd ca. 20 mannlige og 3 kvinnelige, og hadde kun litt vondt med den ene kvinnelige legen. Men jeg aner ikke om det at hun var kvinne hadde betydning.

Aldri mer mannlig lege fordi du ble skrapet opp og blødde etter å ha prøvd mannlig lege en gang?

Hadde du sagt aldri mer akkurat DEN legen, hadde jeg forstått deg bedre.

Det er massevis av kvinner som aldri har hatt problemer med mannlige leger. Eller kvinnelige for den del.

Jeg tror hardhendthet er rimelig likelig fordelt mellom kjønnene. Selv har jeg prøvd ca. 20 mannlige og 3 kvinnelige, og hadde kun litt vondt med den ene kvinnelige legen. Men jeg aner ikke om det at hun var kvinne hadde betydning.

Reagerte på den jeg også. Selv føler jeg meg mer bekvem med en mannlig gynekolog enn en kvinnelig, synes mannlige generellt er mer forsiktige enn kvinnelige.

Reagerte på den jeg også. Selv føler jeg meg mer bekvem med en mannlig gynekolog enn en kvinnelig, synes mannlige generellt er mer forsiktige enn kvinnelige.

Og så er vi jo mere vant med at det er mannfolk som krafser der.

Før var det flere leger som stakk en finger i ræva mens de kjent inni, og det syntes jeg var litt småvondt. Men det er lenge siden det har skjedd. Kanskje det bare var mens jeg hadde syke eggledere.

Og så er vi jo mere vant med at det er mannfolk som krafser der.

Før var det flere leger som stakk en finger i ræva mens de kjent inni, og det syntes jeg var litt småvondt. Men det er lenge siden det har skjedd. Kanskje det bare var mens jeg hadde syke eggledere.

Har hørt flere som har vært ute for det, hos meg har det aldri skjedd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...