Gå til innhold

Matforslag ved melkeallergi

Anbefalte innlegg

Gjest ...noen som har det?

1-åringen vår har melkeallergi, og jeg trenger tips spesielt til middagsmat jeg kan lage. Jeg ønsker helst å kunne lage mat til hele familien med utgangpunkt i melkefri kost, slik at vi lager felles middager. Vil svært gjerne ha tips fra dere!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224776-matforslag-ved-melkeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest venter tredjemann

Vesla har melkeallergi. Middager hun spiser med oss er ris, poteter, grønnsaker, WOK, stekt fisk, kjøttkaker, fiskekaker... Sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farta. Hun har også fått egne pannekaker laget med olje.

Har du en god oppskrift på fiskekaker uten melk?

Gjest venter tredjemann

Stort sett det meste kan lages uten melk.

Her er det populært med wok, tacos (pass på at det ikke er laktose/melkeprotein i krydderet - det varierer avhengig av merke), kjøttkaker, koteletter på grønnsaksseng, fiskegryter, pølsegryter, ovnstekt kylling med rattatouille....

Pannekaker blir godt med sojamelk, rismelk eller havremelk.

Grøt med rismelk blir også godt.

I sauser ol., er det best å erstatte med rismelk.

Lykke til!

Alt blir en vane.

Vi bytter ut melken med vann, eller så bruker vi soyamelk, soyafløte og soyarømme. Noen ganger bruker jeg kokosmelk i stedet for melk, hvis jeg tror det blir godt.

Hvis du skal ha fiskekaker eller kjøttkaker, kan du godt ta vann i stedet for melk.

Gjest Elextra

Før vi fikk barn brukte vi mye melk og fløte i maten, og spurte som du. Nå har sønnen vår vokst av seg allergien, men vi har i liten grad gjenopptatt bruken av melk og fløte i middagsmat.

Litt problematisk med ferdiglaget mat, f.eks. pølser, kjøttkaker og fiskekaker inneholder melk. I større forretninger kan en imidlertid også få slike produkter uten melk. Ellers kan en selvfølgelig bruke rent kjøtt og fisk, og det er jo gjerne sunnere :).

I sauser etc. erstattet vi melk med riskmelk, men må advare deg: Det gir ikke like delikat smak og konsistens.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...