Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje det gikk an å starte en ny og foreningsuavhengig tråd om behovet for informasjon i prosessen og hvor man føler tråden trykker. Jeg har lest nok i diverse forumgrupper - både norske, svenske, danske og amerikanske - til å vite at dette er et generelt følt proplem, og ikke bare noe "sutrekoppen snø" er opptatt av ;-)

Først og fremst. Det har vært en sinnsyk utvikling mht adoptanter sin mulighet til å skaffe informasjon fra andre steder enn fra foreningenen. Jeg merker en utrolig forskjell bare fra vår første prosess i 99/00. Tidligere var adopsjonsforeningene enerådende mht informasjon. Det man fikk av informasjon fikk man fra dem. Og da stemte det jo at når man sendte papirene til utlandet, da inntrådde "den store stillheten".

Men per i dag er det ikke sånn. Kontaktnettet vårt er mye, mye større. Vi er mange adoptanter i Norge som har kontakt med hverandre, og en del av oss har også kontakter i andre land. Alle adopsjonsforeningene har hjemmesider på nettet, og det er lett å følge med på hva som skjer. Og veldig lett å sammenlikne.

Jeg synes feks at danske AC har god informasjon ut mot sine medlemmer. Og det er i grunnen ganske interessant å høre at medlemmer i AC ikke er så veldig fornøyd alltid, de heller. Men synes at AF er flinke til å informere! Det er vel et typisk tegn på at mye vil ha mer ;-)

Uansett. Det kan virkelig diskuteres hva vi kan forvente av våre foreninger. Det er fullstendig urealistisk å tro at de skal kunne scanne nettet etter rykter på den måten vi gjør. Det har de overhode ikke tid til. Så jeg forventer overhode ikke at de skal være oppdatert på alle rykter som går. Men det jeg derimot forventer er at når man konfronterer dem med et "rykte" er at man blir møtt med en positiv holdning og et helt ærlig "det har jeg ikke hørt om", og neste gang vi er i kontakt med CCAA/ICBF/osv så skal vi høre nærmere. Jeg forventer ikke at de skal kaste fra seg det de har i hendene, men jeg forventer at de ikke skal fjase det bort heller. Et god eksempel er diskusjonen om LID som gikk tidligere, hvor en forening nektet å høre på det øret når de ble fortalt at LID var viktig å vite. Historien har jo vist at de søkerne som hevdet dette hadde rett. Og vi har jo også sett at foreningene har innsett dette, og nå opplyser villig vekk om LID :-)

Og jeg forventer at de skal oppdatere så snart de har informasjon,ikke holde igjen. Vår forening er blitt kanonflink til å oppdatere landeinformasjon med jevne mellomrom. En utrolig forbedring de siste par årene. Men jeg mener at det fremdeles er forbedringspotensiale. Jeg har forsøkt å tipse om måten AC oppdaterer på. De har en oversiktelig side med "nyheter" hvor siste nyhet står øverst og man enkelt kan se _alt_ av nytt på siden.

Jeg liker også hvordan enkelte foreninger skynder seg med å legge ut nytt. Mitt opprinnelige sinne skyldes at jeg fikk vite at det ville gå enda to uker før AF ville si noe som helst om besøket i Colombia generelt og besøket i vårt distrikt spesielt. Jeg synes det er alt for dårlig når de vet hvordan vi venter. Jeg tror ikke de gjør det av vrang vilje, jeg tror bare de ikke forstår at det haster sånn for oss. For jeg kan være enig i prinsippet - hva gjør vel et par uker til eller fra?? Vi får jo ikke tildeling fortere uansett. Men det er der de misforstår vårt behov...

Så kan vi diskutere hva vi som søkere har behov for å vite av informasjon, og når vi bør få vite ting. Jeg synes det er flott at forenignene har som policy at de _ikke_ forteller om tildelinger før de er 100% sikre på at de blir reelle. Jeg vet at i andre land gjøres det på en annen måte. Der hender det at man får beskjed om tildelinger, som så blir trukket tilbake pga av det det er en eller annen feil. Og jeg er _veldig_ glad for at vi blir spart for den belastningen.

Jeg er også glad for at foreningene er opptatt av personvern og at de ikke gir ut opplysninger som direkte kan knyttes til andre søkere. Men blir litt frustrert når personvern blir brukt som unnskyldning i tilfeller hvor det er helt klart at man ikke ville røpet noe som helst. Personvern må ikke bli en sovepute.

Til syvende og sist er jeg også opptatt av at foreningene skal være flinke til å gi informasjon ut underveis, og at vi skal slippe å være dem som maser. Jeg vet faktisk om flere tilfeller, og nå snakker jeg på tvers av foreninger! - hvor søkere IKKE vil ringe sin forening for å høre om nytt. De vil ikke være "til bry". De dør etter å få informasjon, men ringer ikke likevel. Jeg vet også om noen som får ektefellen til å ringe, for de orker ikke selv.... Det blir så feil!!

Jeg har uttrykt disse følelsene for mine saksbehandlere, og får troverdige, hjertevarme svar tilbake om at sånn skal jeg IKKE føle det, jeg må bare ta kontakt. Og jeg tror dem. Men jeg liker det fremdeles ikke. Det hadde gjort det så mye lettere om vi kunne få litt informasjon tilbake uten å måtte spørre. Jeg er sikker på at saksbehandlerne synes at vi får informasjon ofte, for vårt land oppdateres det jo to ganger i mnd. Men de 14 dagene mellom hver gang er laaaange ;o) alternativet, som jo er myye mindre tidkrevende, er å oppdatere hjemmesiden fortløpende, slik AC gjør (som viser at det er mulig å få til).

Og til syvende og sist synes jeg at adopsjonsforeningene bør sette informasjon på dagsordenen. De bør klargjøre hva vi som søkere kan forvente og hva de har ressurser til å levere. De må innse at vi nå lever i et informasjonssamfunn, og forholde seg til det på en konstruktiv måte. Akseptere at av og til får vi søkere vite ting før dem og takke for informasjonen vi formidler, i stedet for å gå i forsvar.

Tidligere var adopsjonsforeningene rene formidlingsbyråer, informasjonsbiten var kun en knøttliten bit av hverdagen deres. Og fremdeles finnes det søkere som lever i "den store stillheten" fram til Telefonen kommer.

Et lite paradoks er det jo at vi som er "på nett" er kjempeoppdaterte, mens de som ikke er det har mistet det lille de hadde iom at i alle fall AF ikke lengre sender ut kvartalsbrev så vidt jeg har forstått. For oss oppdaterte er jo det nesten en lettelse, vi opplevde jo nesten brevene som litt latterlige - de var jo fulle av eldgammelt nytt ;-) Men for en del søkere var de sikkert nyttige....

Og det viser hvor håpløs jobb adopsjonsforeningene har med å tilfredsstille oss søkere! Jeg opplevde nettopp at en amerikansk familie trakk saken sin fra Colombia, fordi foreningene deres var helt håpløs på informasjon. De lovte og løy støtt og stadig. Og hun sa til meg at jeg jammen skulle være glad jeg hadde en forening som hadde vett nok til å holde kjeft ;-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224813-om-informasjon-og-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KinaKinaKina

vet faktisk om flere tilfeller, og nå snakker jeg på tvers av foreninger! - hvor "søkere IKKE vil ringe sin forening for å høre om nytt. De vil ikke være "til bry". De dør etter å få informasjon, men ringer ikke likevel. Jeg vet også om noen som får ektefellen til å ringe, for de orker ikke selv.... Det blir så feil!!.........."

Kjenner jeg meg igjen? JA !!!!!!!!!!

vet faktisk om flere tilfeller, og nå snakker jeg på tvers av foreninger! - hvor "søkere IKKE vil ringe sin forening for å høre om nytt. De vil ikke være "til bry". De dør etter å få informasjon, men ringer ikke likevel. Jeg vet også om noen som får ektefellen til å ringe, for de orker ikke selv.... Det blir så feil!!.........."

Kjenner jeg meg igjen? JA !!!!!!!!!!

Vi er nok flere....:) Vi har fått beskjed om at det er bare å ringe, og de har vært enestående med oss!!

Men det å "ligge" på telefonen.....hvor går grensen? Har en venninde som synes jeg "maser" ALTFOR lite! Det er jo bare en telefon sier hun!! Men den er jo ikke nødvendig.....men hungrer sånn etter noe nytt! Eller kanskje bare få en konstatering på det vi får over nettet er riktig eller ikke!

Men så tenker man, det er sikkert mange som ringer om det samme, den store telefonen kommer jo hit til slutt allikevel!!

Det å få lov til å tenke litt høyt på nettet kan gjøre godt! Det er ikke noe helt vanlig "gave" vi venter på!!!;)

Jeg ser klart at du tar opp noe som adopsjonsforeningene trenger å ta fatt i : INFO sett i forhold til den informasjonstidsalderen vi faktisk lever i. Det er ikke bra nok idag med det INFO nivået som vi var fornøyd med for få år siden. Dette er et tema som burde opp og justeres hvert år på foreningens landsmøte. Synes du kommer med skitbra innspill her på DOL, kan du ikke lage et forslag til foreningen din slik at det kommer opp på landsmøtet nå i år ? Har du sett hvordan den nyansatte lederen for UDI røsker opp i slitte organisasjonsmønstre for tiden. Tøft og nødvendig i alle org., men ekstra viktig når det dreier seg om små og store MENNESKER som skal leve og bo i landet vårt.Det er antagligvis derfor du får så følelsesladete reaksjoner på at du tør å drøfte hvordan medlemsorganisasjonene våre kan fungere bedre og bedre.

Beundringsklem fra

Jeg ser klart at du tar opp noe som adopsjonsforeningene trenger å ta fatt i : INFO sett i forhold til den informasjonstidsalderen vi faktisk lever i. Det er ikke bra nok idag med det INFO nivået som vi var fornøyd med for få år siden. Dette er et tema som burde opp og justeres hvert år på foreningens landsmøte. Synes du kommer med skitbra innspill her på DOL, kan du ikke lage et forslag til foreningen din slik at det kommer opp på landsmøtet nå i år ? Har du sett hvordan den nyansatte lederen for UDI røsker opp i slitte organisasjonsmønstre for tiden. Tøft og nødvendig i alle org., men ekstra viktig når det dreier seg om små og store MENNESKER som skal leve og bo i landet vårt.Det er antagligvis derfor du får så følelsesladete reaksjoner på at du tør å drøfte hvordan medlemsorganisasjonene våre kan fungere bedre og bedre.

Beundringsklem fra

Hei,

det er en tanke jeg har vært inne på... Men fristen for å levere formelle saker til landmøtet er over. Må eventuelt ta saken opp under eventuelt på lanndsmøtets siste dag. Vi får se.... Jeg er veldig mottakelig for innspill, så det er bare å maile dem til meg, hvis noen har noen. Dere som er på AFN finner mailadressen min der.

Forøvrig observerer jeg at AF har oppdart landeinformasjonen sin, og at de har vært ekstra flinke med å informere om Colombia (har ikke sjekket andre land som er oppdatert). Og det er deilig å se! :-D Selv om det fremdeles ser ut som om jeg må vente til den 10. april med å få vite hva de har funnet når de var i Medellin, siden det bare er Gudim som er tilbake nå.... Ja, ja ;-)

Beste hilsen fra

Ingen tvil om at informasjon er viktig, men jeg er litt delt omkring dette likevel. Adopsjonsforeningene gjør en super jobb, men klart det er alltid rom for forbedring. Vi venter vel alle på vårt vis. Vi prøver faktisk å ikke ringe AF, av den enkle grunn at jeg ser liten vits i det. Jeg stoler på at AF gir oss den informasjonen som er nødvendig for oss å vite, og om det tar 3 dager ekstra - eller 3 uker for den saks skyld - er det ok. Hvis alle ringte, ville de ikke hatt stort annet å gjøre enn å besvare utålmodige ventende ;-) Vi setter oss våre egne små milepæler og kommer oss gjennom ventetiden på en positiv måte. Helt ærlig så hender det at jeg blir litt lei rykter, spekulasjoner og diskusjoner her på DOL. Når det er sagt, så vet jeg ikke hvordan jeg hadde holdt ut din ventetid, snø. Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at barnet deres er klart for dere hvert øyeblikk :-)

Annonse

Det er bra du tar det opp til diskusjon og det er sikkert nødvendig å utfordre foreningene til å jobbe med dette feltet, men samtidig må jeg si at det er jammen ikke lett å se løsningen heller. Det er så mange hensyn å ta! Hvis de er litt for "slepphendte" med informasjon er det fort at den sprer seg og blir til fem høns (eller noe sånt...). Hvis de bruker mye tid på dette blir det mindre tid til andre ting. De kan ikke og vi ønsker jo ikke at de skal bidra til ryktespredning, og ofte er det vel bare slik at landene heller ikke er så drevne på informasjonsbiten. Og så tror jeg taushetsplikten er et reelt problem. Iallefall i forhold til de "små" landene i kombinasjon med nett-aktive søkere. Og så spørs det jo innimellom, når det ikke er informasjon å få og vi likevel er desperate, om vi egentlig har et behov som INGEN informasjon, bortsett fra Telefonen, kan løse.... Bra du er mer konstruktiv enn meg, snø, for jeg syntes faktisk nesten det var vanskelig å vite selv hva jeg hadde behov for...

Men en kan jo ta utgangspunkt i det som fungerer og "kopiere" det til alle/flere foreninger, eksempelvis spørresiden til VB. Og måten AC bruker sin side på er jo åpenbart også et konkret forslag foreningene kan oppfordres til å se nærmere på (jeg kjenner ikke de sidene). Men ellers er kanskje det beste vi kan gjøre å dele rykter, sorger og gleder her... ;)

Ingen tvil om at informasjon er viktig, men jeg er litt delt omkring dette likevel. Adopsjonsforeningene gjør en super jobb, men klart det er alltid rom for forbedring. Vi venter vel alle på vårt vis. Vi prøver faktisk å ikke ringe AF, av den enkle grunn at jeg ser liten vits i det. Jeg stoler på at AF gir oss den informasjonen som er nødvendig for oss å vite, og om det tar 3 dager ekstra - eller 3 uker for den saks skyld - er det ok. Hvis alle ringte, ville de ikke hatt stort annet å gjøre enn å besvare utålmodige ventende ;-) Vi setter oss våre egne små milepæler og kommer oss gjennom ventetiden på en positiv måte. Helt ærlig så hender det at jeg blir litt lei rykter, spekulasjoner og diskusjoner her på DOL. Når det er sagt, så vet jeg ikke hvordan jeg hadde holdt ut din ventetid, snø. Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at barnet deres er klart for dere hvert øyeblikk :-)

"Hvis alle ringte, ville de ikke hatt stort annet å gjøre enn å besvare utålmodige ventende ;-)"

Der traff du spikeren ganske rett på hodet :-)) Det er akkurat de tankene jeg også har gjort meg! Så jeg mailer faktisk i stedet, og tenker at den kan de i det minste besvare når det passer dem... Men har faktisk fått høre at de foretrekker at vi ringer!

"Vi setter oss våre egne små milepæler og kommer oss gjennom ventetiden på en positiv måte."

Der var vel vi den første tiden, ja. På et eller annet tidspunkt ble det litt vanskeligere å overleve ventetiden. Men for alt i verden, jeg skal ikke bare klage. Den ekstreme ventetiden har bla gitt oss et nytt vennepar som vi neppe hadde hatt om det ikke var fordi dette dro ut :-)

"Når det er sagt, så vet jeg ikke hvordan jeg hadde holdt ut din ventetid, snø."

Nei, og jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan jeg overlever, jeg heller. Til sommeren er det fire år siden vi kontaktet sosialkontoret. Men jeg er rimelig oppestående enda. Og får sikkert en flott ventemedaje til slutt ;-) Det er verd det! Og det sier jeg til meg selv støtt og stadig.

"Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at barnet deres er klart for dere hvert øyeblikk :-)"

Takk! Og nå må jeg vel slutte før stakkars "venter også" river av seg håret over at jeg har lirt av meg enda et klageinnlegg....

Beste hilsen fra

Det er bra du tar det opp til diskusjon og det er sikkert nødvendig å utfordre foreningene til å jobbe med dette feltet, men samtidig må jeg si at det er jammen ikke lett å se løsningen heller. Det er så mange hensyn å ta! Hvis de er litt for "slepphendte" med informasjon er det fort at den sprer seg og blir til fem høns (eller noe sånt...). Hvis de bruker mye tid på dette blir det mindre tid til andre ting. De kan ikke og vi ønsker jo ikke at de skal bidra til ryktespredning, og ofte er det vel bare slik at landene heller ikke er så drevne på informasjonsbiten. Og så tror jeg taushetsplikten er et reelt problem. Iallefall i forhold til de "små" landene i kombinasjon med nett-aktive søkere. Og så spørs det jo innimellom, når det ikke er informasjon å få og vi likevel er desperate, om vi egentlig har et behov som INGEN informasjon, bortsett fra Telefonen, kan løse.... Bra du er mer konstruktiv enn meg, snø, for jeg syntes faktisk nesten det var vanskelig å vite selv hva jeg hadde behov for...

Men en kan jo ta utgangspunkt i det som fungerer og "kopiere" det til alle/flere foreninger, eksempelvis spørresiden til VB. Og måten AC bruker sin side på er jo åpenbart også et konkret forslag foreningene kan oppfordres til å se nærmere på (jeg kjenner ikke de sidene). Men ellers er kanskje det beste vi kan gjøre å dele rykter, sorger og gleder her... ;)

Blir du overrasket om jeg sier at jeg er ganske enig med de motsynspunktene du kommer med?? For det er jeg! Særlig med tanke på små land er dette med taushetsplikt et problem. Og det er veldig viktig at adopsjonsbyråene ikke blir enda en ryktemaker, men at de forholder seg til fakta.

Så jeg tror faktisk at det eneste de kan gjøre, konkret, er å oppdatere hjemmesiden sin oftere enn de gjør nå. At de oppdaterer fortløpende og ikke etter bestemte datoer. Og at de får en layout som gjør det enkelt å se endringer. Jeg vet at AF har tatt et stort skritt for å bedre siden, og den er blitt myyye bedre enn den var. Men jeg skulle gjerne likt å se at de hadde kopiert hjemmesiden til danske AC....

Når det gjelder spørsmå/svar-side, så er jeg litt delt til det. Det KAN fungere, om de har tid til å svare ofte og skikkelig, men det kan bare bli irriterende om det blir gjort halvveis. Så da må det bli et satsningsfelt, og jeg vet ikke om jeg synes det er en rett prioritering. Tror vi kunne fått svar på de spørsmålene vi har ved at sidene ble oppdatert litt oftere.

Ellers kan de jo bare ta en titt her, og så ser de hva vi lurer på ;-))

Beste hilsen fra

trk1365380645

"Hvis alle ringte, ville de ikke hatt stort annet å gjøre enn å besvare utålmodige ventende ;-)"

Der traff du spikeren ganske rett på hodet :-)) Det er akkurat de tankene jeg også har gjort meg! Så jeg mailer faktisk i stedet, og tenker at den kan de i det minste besvare når det passer dem... Men har faktisk fått høre at de foretrekker at vi ringer!

"Vi setter oss våre egne små milepæler og kommer oss gjennom ventetiden på en positiv måte."

Der var vel vi den første tiden, ja. På et eller annet tidspunkt ble det litt vanskeligere å overleve ventetiden. Men for alt i verden, jeg skal ikke bare klage. Den ekstreme ventetiden har bla gitt oss et nytt vennepar som vi neppe hadde hatt om det ikke var fordi dette dro ut :-)

"Når det er sagt, så vet jeg ikke hvordan jeg hadde holdt ut din ventetid, snø."

Nei, og jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan jeg overlever, jeg heller. Til sommeren er det fire år siden vi kontaktet sosialkontoret. Men jeg er rimelig oppestående enda. Og får sikkert en flott ventemedaje til slutt ;-) Det er verd det! Og det sier jeg til meg selv støtt og stadig.

"Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at barnet deres er klart for dere hvert øyeblikk :-)"

Takk! Og nå må jeg vel slutte før stakkars "venter også" river av seg håret over at jeg har lirt av meg enda et klageinnlegg....

Beste hilsen fra

Jeg skriver svaret mitt her, for Etiopia07 skriver veldig mye om hvordan det har vært for meg så langt. Men jeg ser veldig for meg at behovet hadde vært ett helt annet hvis jeg hadde ventet lenger og ting hadde vært annerledes.

Jeg syns også de er blitt mye flinkere på å oppdatere nettsidene, selv om jeg er enig med deg i at det godt kunne komme fortløpende for det er ingen grunn til å vente eller la rykter starte fordi noen kanskje vet... Jeg bruker ikke AC-sidene så veldig ofte, men er ikke så utrolig imponert når jeg er innom, for det er sjelden noe nytt. Og jeg syns AF sine sider er finere og lettere å finne frem i, men det som er nytt kunne godt stått tydligere.

Det er mange ting jeg liker godt med måten adopsjonsprosessen fungerer i Norge i forhold til mange andre land, og ett av dem er taushetsplikt og det at man vet at man får riktig info. Samtidig er det tydelig noe av problemet: Taushetsplikten brukes som en måte å holde tilbake info på, mens forsiktighet med å spre rykter gjør at informasjonen på nettsidene blir generell og treg. Forresten står det at de HÅPER på tildelinger fra Etiopia i april, og det er vel noe av det minst håndfaste og mest ryktelignende jeg har lest der, så kanskje det tyder på at man ikke lenger må ringe for å få den type antydninger?!

Jeg er som mange sikkert skjønner ikke helt enig med meg selv om hva jeg mener, men det er strengt tatt ikke noe nytt- men det er veldig greit å få ryddet hodet litt... Takk for at du setter i gang tankeprosesser, snø, jeg tenker på deg og håper telefonen kommer i morgen, eller før!

Gjest gitt opp å håpe på mer

Snø, du skriver så bra, og jeg er 100 % senig i innlegget ditt.

Selv om jeg ser adopsjonsforeningenes dilemma når det gjelder hva de kan fortelle, så tror jeg rett og slett at de er litt gammeldagse i forhold til hvor lett de kunne gitt oss litt mat til å stille informasjonssulten. Selv om de er blitt flinkere til å oppdatere hjemmesidene kunne det vært mye bedre.

For eksempel kunne en idé være ukentlige meldinger på en fast dag. Om denne lød "denne uken har vi ikke hatt noen kontakt med land xx, og det er ikke noe nytt å melde", så hadde vi i alle fall visst DET! Og små opplysninger som at "vi har denne uken hatt kontakt med xx, og en familie har mottat distrikt/forespørsel/godkjenning" ville gi oss følelesen av at det skjer noe, og at vi ikke blir holdt i mørket.

Jeg har prøvd å ta slike ting opp med foreningen, men møter ingen forståelse.

Selv om de av og til sier at vi "bare må ringe" har jeg opplevd å bli møtt med temmelig frekke og utolmodige mailer når jeg har skrevet for å høre om det er noe nytt, så nå orker jeg ikke ta kontakt mer.

Jeg synes også slike anonymiserte ventelister som de danske adopsjonskontorene opererer med fungerer psykologisk bra.

Bare et hjertesukk fra en som har

Beste hilsen fra

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over oppbakkingen, informasjonen, rådene, gratulasjonene og trøsten du gir andre! Legger meg flat der :-) Du er en ressurs blant oss adoptanter, så skit i dem som mener at du syter og klager! Sov godt :-)

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over oppbakkingen, informasjonen, rådene, gratulasjonene og trøsten du gir andre! Legger meg flat der :-) Du er en ressurs blant oss adoptanter, så skit i dem som mener at du syter og klager! Sov godt :-)

Tusen takk skal du ha! :-)

Beste hilsen fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...