Gå til innhold

Dere med barn med en eller annen "defekt"

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i kveld

Bokstavbarn eller andre ting. Når merket dere at noe var anderledes. Var det dere som foreldre som merket det eller helsestasjonen.

jeg har en jente på 4 mnd som det er så vanskelig å få kontakt med. Jeg får liksom bedre kontakt med andre babyer.

Mulig dette er noe jeg har hengt meg opp i. Har ikke nevnt dette på helsestasjonen og de har heller ikke sagt noe.

Synes det er vanskelig å si til mannen min, men han har også kommentert at han kanskje ser dårlig.

Altså, når merket dere at noe var anderledes?

PS! jeg tror ikke han ser dårlig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224922-dere-med-barn-med-en-eller-annen-defekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dette må være slitsomt for deg å gå og tenke på. Hvis du er bekymret og du liksom føler på deg at "noe" er galt, synes jeg du skal ta det opp på helsestasjonen. Ta deg selv på alvor. Det kan jo godt være at det bare er noe du har hengt deg opp i og at de kanskje sier at alt er normalt! Dersom dette er ditt første barn, kan det også være at du ikke kjenner så godt til hvor forskjellige babyer faktisk kan være uten at det nødvendigvis trenger å være noe galt.

Jeg ville uansett ha spurt hos lege eller helsestasjon hvis jeg var deg.

Vi merket det fra han var spedbarn. Lite eller ingen blikkontakt, ingen latter osv. Men legene tok de signalene lite seriøst - kanskje fordi han var syk og det var mye annet med sønnen vår, men da han var blitt 1-2 år sa vi fortsatt de samme tingene, og legene tok det fortsatt lite seriøst. Nå er han 4 år og har en utviklingsforstyrrelse innenfor autismespekteret.

Vi merket det fra han var spedbarn. Lite eller ingen blikkontakt, ingen latter osv. Men legene tok de signalene lite seriøst - kanskje fordi han var syk og det var mye annet med sønnen vår, men da han var blitt 1-2 år sa vi fortsatt de samme tingene, og legene tok det fortsatt lite seriøst. Nå er han 4 år og har en utviklingsforstyrrelse innenfor autismespekteret.

Jeg synes det er utrolig at ingen fagfolk har reagert på noe av det du sier her tidligere. Tenk om dere hadde blitt tatt på alvor litt tidligere. Hadde sikkert spart dere for en del bekymringer.

Jeg synes det er utrolig at ingen fagfolk har reagert på noe av det du sier her tidligere. Tenk om dere hadde blitt tatt på alvor litt tidligere. Hadde sikkert spart dere for en del bekymringer.

Helt klart, men når jeg ser etter selv, er det helt klart at han var så mye syk at det var nok vanskelig å skille på hva som var sykdom og hva som kunne være andre ting - iallefall mens han var under 1 år . Da vi tokdet opp og opp og opp igjen etter den tid, synes jeg de burde ha reagert, men da klappet de oss på skuldra og sa at ungen så jo såååå skjønn og frisk ut! Og det GJØR han virkelig, men det er så utrolig mye annet!

Annonse

Helt klart, men når jeg ser etter selv, er det helt klart at han var så mye syk at det var nok vanskelig å skille på hva som var sykdom og hva som kunne være andre ting - iallefall mens han var under 1 år . Da vi tokdet opp og opp og opp igjen etter den tid, synes jeg de burde ha reagert, men da klappet de oss på skuldra og sa at ungen så jo såååå skjønn og frisk ut! Og det GJØR han virkelig, men det er så utrolig mye annet!

Ok, men vet dere hvorfor han var så utrolig mye syk og tror dere dette kan ha påvirket den utviklingsforstyrrelsen han har i dag?

Har ikke selv barn med en defekt, men som søsken sto jeg jo nært i en tilsvarende situasjon. Det ble oppdaget svært tidlig i spedbarnsalder, pga dårlig blikkontakt (flakkende blikk, såkalt nystagmus) og manglende bevegelse (ikke løftet hodet fra mage-leie) osv.

Det var ikke snakk om en bokstavdiagnose, men en omfattende funksjonshemning både psykisk og fysisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...