Gå til innhold

Sinna (snart) niåring....

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

I juni blir eldstejenta ni år gammel. Hun har alltid hatt temperament/kort lunte. Forøvrig er hun ei veldig kjekk og grei jente, flink på skolen og veldig sosial. Hun har mange venner og trives godt både på skolen og SFO.

"Trassalderen" hennes varte og rakk, men etter en tid roa det seg heldigvis ;-)

Hun har alltid hatt tendenser til å bli "propell" når hun har spist søte ting og/eller vanilje.

De siste ukene har hun til tider vært "uspiselig". Det kan hagle med frekke kommentarer mot oss voksne og hun krangler støtt med lillesøster på snart seks år (som er en ertekrok...)

Når hun får irettesettelser fordi hun er frekk, kranglete e.l. kan hun bli kjempesint. Hun smeller med dører og roper og kjefter før hun løper opp på rommet for å roe seg ned. Fem-ti minutter etterpå kommer hun ned og er lei seg fordi hun har oppført seg dårlig. Da ber hun ofte om unnskyldning.

Vi snakker om at det er lov å bli sinna, men at man ikke skal kaste ting/ødelegge ting uansett. Hun sier selv at hun føler sterkt trang til å ødelegge noe når hun blir sint.

Utenfor hjemmet er hun på ingen måte slik som dette. Da er hun høflig, grei og viser ikke sinne på en slik måte. Det synes jeg iallefall er positivt :-)

Det kan til tider føles som vi har fått en fjortis i hus...Hun har ikke begynt med pubertetsutvikling ennå og er ganske spinkel og lita, så det er nok ikke der problemet ligger heller.

Er deres 8-9 åringer sånn? Jeg kan ikke se for meg at seksåringen min vil bli slik. Hun har alltid vært mye "enklere" å ha med å gjøre.

Det hadde vært kjekt å få innspill fra dere som har/har hatt unger i denne alderen:-)

Skrevet

Bare en tanke...

Hva med å henge en boksesekk et eller annet sted? Så kan hun springe å denge løs på den når hun merker at hun mister kontrollen. Slik kan hun øve seg i å ta ut sinne på en ikke destruktive måte.

mvh

Gjest prust
Skrevet

Bare en tanke...

Hva med å henge en boksesekk et eller annet sted? Så kan hun springe å denge løs på den når hun merker at hun mister kontrollen. Slik kan hun øve seg i å ta ut sinne på en ikke destruktive måte.

mvh

Kjempelurt! Søstera mi trener karate, og en gang jeg var på besøk der, slo og sparket vi masse på den sekken - skikkelig trening! Følte jeg fikk ut masse aggresjon (selv om jeg ikke var noe aggressiv i utgangspunktet). Dagen etter var jeg lemster i muskler jeg ikke ante jeg hadde - bl.a. oppå hånda, så når jeg skrev på tastaturet var det så vidt jeg klarte å løfte fingrene :-)

Gjest togli
Skrevet

Bare en tanke...

mvh

Vi har sagt at hun kan slå løs på dyna og puta i senga, men hun vil helst ødelegge noe...

Hun slår ikke oss.

Skrevet

Vi har sagt at hun kan slå løs på dyna og puta i senga, men hun vil helst ødelegge noe...

Hun slår ikke oss.

Tror en bokseball er langt mer effektivt enn dyner og puter.

Der kan man virkelig lange ut.

Kanskje verd et forsøk.

mvh

Skrevet

Hun slår ikke oss.

Jeg tror en boksesekk vil ha en helt annen og større effekt enn dyne/pute.

Her er et rimelig sett man kan begynne med

http://abilica.no/content/view/119/104/

Gjest togli
Skrevet

Tror en bokseball er langt mer effektivt enn dyner og puter.

Der kan man virkelig lange ut.

Kanskje verd et forsøk.

mvh

Ja, jeg tror vi må prøve det! Vet du hvor man får kjøpt slike? Gjerne billigere enn i sportsforretninger....

Skrevet

Jeg tror nå det er pubertetshormonene som er i emninga selv om hun ikke har fått noen fysiske pubertetstegn ennå.

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror nå det er pubertetshormonene som er i emninga selv om hun ikke har fått noen fysiske pubertetstegn ennå.

Det kan nesten virke sånn...men hun er så lita og spinkel at jeg kan liksom ikke se for meg at puberteten kommer før om noen år? Hun veier ikke mer enn ca 25 kg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...