Gå til innhold

Biobarn med spes.behov -kan man adoptere?

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

En bekjent av meg og hans kone ønsker å adoptere. Fra før har de to egenfødte barn, hvorav en 8-åring med Down's syndrom. Hun er ganske velfungerende, og foreldrene er veldig ressurssterke, omsorgsfulle og oppegående mennesker.

De er imidlertid usikre på om man blir godkjente når man har egenfødte barn med spesielle behov - og jeg kunne ikke svare. Noen her som vet noe om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224977-biobarn-med-spesbehov-kan-man-adoptere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Vil tro det ikke har noe å si, så lenge de har det så greitt som du beskriver! Men det er jo opp til bv og Bufetat å ta bestemmelsen!! Det er jo bare å ringe!!:)

Ja, jeg ville vurdert omsorgsevnen deres til å være veldig god, i hvert fall. De er foreløpig på vurderingsstadiet, så de kan selvsagt ringe og spørre. Men det er alltid greit å sondere litt her inne, for her er det mange med erfaring.

Å ha barn med spesielle behov virker ikke ekskluderende i utgangspunktet - det er jo den totale situasjonen som skal vurderes. Og det er jo heller ikke BV, men BUFetat som bestemmer. Vil tro at det også er fornuftig å diskutere litt ekstra med adopsjonsorganisasjonene i.f.t. valg av land.

Gjest Har Bufetat blitt "strengere"?

Ja, jeg ville vurdert omsorgsevnen deres til å være veldig god, i hvert fall. De er foreløpig på vurderingsstadiet, så de kan selvsagt ringe og spørre. Men det er alltid greit å sondere litt her inne, for her er det mange med erfaring.

Hei, kan ikke svare for akkurat et slikt tilfelle, men jeg har en liten følelse av at Bufetat har blitt strengere med å godkjenne alt som er litt "utenom det vanlige" (f.eks. utenom å ønske seg barn nr 1 eller 2 og to foreldre samt barn som er friske og raske). Derfor kan det være veldig lurt å sjekke med lederen for de som behandler søknadene hos Bufetat. Antar Bufetat vil være fryktelig oppmerksomme på at ikke barnet med Downs syndrom og barnets søsken i dag skal "lide" av at det kommer ett barn til (som også kan vise seg å ha/få en skade! Det vet man jo hverken med egenfødte eller adopterte) samt at de vil grundig vurdere om det er det ukjente barns beste å komme til denne familien med de som allerede er der.

Jeg mener IKKE å være problemfokusert, for det er jeg ikke! Men jeg vet Bufetat er fryktelig opptatt av at man skal reflektere tungt over alle "eventualiteter", alt som kan "gå galt".

Men jeg ønsker de lykke til, og håper de får det til!

Annonse

Hei, kan ikke svare for akkurat et slikt tilfelle, men jeg har en liten følelse av at Bufetat har blitt strengere med å godkjenne alt som er litt "utenom det vanlige" (f.eks. utenom å ønske seg barn nr 1 eller 2 og to foreldre samt barn som er friske og raske). Derfor kan det være veldig lurt å sjekke med lederen for de som behandler søknadene hos Bufetat. Antar Bufetat vil være fryktelig oppmerksomme på at ikke barnet med Downs syndrom og barnets søsken i dag skal "lide" av at det kommer ett barn til (som også kan vise seg å ha/få en skade! Det vet man jo hverken med egenfødte eller adopterte) samt at de vil grundig vurdere om det er det ukjente barns beste å komme til denne familien med de som allerede er der.

Jeg mener IKKE å være problemfokusert, for det er jeg ikke! Men jeg vet Bufetat er fryktelig opptatt av at man skal reflektere tungt over alle "eventualiteter", alt som kan "gå galt".

Men jeg ønsker de lykke til, og håper de får det til!

Det er umulig å si utfallet, annet enn at det er en større risiko for avslag enn familier med "vanlige" barn. En evt godkjenning eller ikke blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, ut i fra foreldrenes ressurser, og behovene/omsorgsoppgavene mht barna som alt er i familien - altså en totalvurdering i forhold til familien.

I løpet av det siste tiden har fire familier med funksjonshemmede barn (vet ikke hvilke funksjonshemminger) søkt gjennom bufetat øst. To ble godkjent og to fikk avslag.

Jeg tenker at ditt vennepar bør søke om de ønsker adopsjon, og så se hva utfallet blir..

lofoten1365380447

Vi ble godkjente selv om vi har to barn med spesielle behov.det ene barnet er sen i utviklingen henger etter ca 2 år. Ei jente som er psykisk utviklingshemmet.I fjor fikk vi verdens fineste koreaprinsesse. barnevernet sa at det ikke kom an på hva som feilte barna, bare om omsorgen vårres var god.Det å kunne ha tid til de forskjellige barna, og at vi hadde overskudd til ett nytt barn.

Så jeg vil ikke tro at det skal ha noe å si om vennene dine har ett barn med downssyndrom.

hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...