Gå til innhold

Ordentlige lese-høyt-bøker for 4-5-åringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

Jentene mine på snart 4 og 5 år elsker å bli lest for. Vi har alltid lesestund på senga før de skal sove, det er kjempekoselig.

Nå begynner vi imidlertid å bli litt lei disse bøkene som er "ei bok, en historie", slike som Lillesøster-bøkene, Thomas og Emma-bøkene osv.

Vi har lest Hakkebakkeskogen og Kardemommeby flere ganger, de fenger. Lotta i Bråkmakergata er også populær. Har prøvd oss på Anne Kath. Vestlys bøker om Tirilltoppen/Guro, men de fenger dessverre ikke... Snufs.

Tenkte vi skulle prøve oss på Lillebror og Knerten-bøkene, men jeg ønsker meg også tips til andre bøker vi kan lese. Bøker som har en lengre historie, slik at vi kan lese ett kapittel hver kveld.

Har du forslag?

Fortsetter under...

Jeg lånte boka "Baldemar" av Knut Faldbakken, koselig helt ny barnebok om en liten teddybjørn. Tenkte at den ville vel fenge 5-åringen mest, men at 7-åringen fikk henge på, men neida! 5-åringen syntes den var kjedelig, mens 7-åringen storkoste seg! :o) Boka var søt da.

Noen Roald Dahl bøker vil passe for dem:

Charlie og sjokoladefabrikken,

Den fantastiske mikkel rev,

Ole lund kirkegaard er en forfatter med min humor:

otto er et nesehorn og

gummitarzan

Det finnes også fortsettelsesbøker om mummitrollet som kan fenge.

har med stor suksess lest de lange versjonene av de klassikerene jeg kjenner for min 4-5 åring:

pinnochio

peter pan

om et par år kan du tenke på fantasihistoriene til astrid lindgren:

ronja røverdatter

mio min mio

brødrene løvehjerte

Ta deg en tur på biblioteket og bli inspirert.

Danny og den store fasanjakten av Roald Dahl fenger eldstemann her i huset. Leste den første gang da han var fem. Den er litt "tung" å komme igang med, men når man er "inne" i den, så fenger den bra!

Ole Brumm boka (den originale) er også påpulær både hos to-åringen og seksåringen (Dog reagerer toåringen på at illustrasjonene ikke ligner på Disney versjonen av Brumm. Petter Sprett er mest forskjellig "kanskje han har kledt seg ut" mente poden)

Pippi-bøkene er populære

Charlie og sjokoladefabrikken leste vi i vinter. 5-åringen satt som fjetret!

Ellers er bøkene om Monsterskolen kjempespennende for både liten og stor.

Lund-Kirkegaards bøker er kuule.

Gode gammeldagse eventyr - H.C. Andersen, Grimm, Asbjørnsen og Moe.

Annonse

* Linus i svingen av Kjetil Indregard

* Gubben og katten og nissemaskinen av Sven Nordquist

* Kastanjefolket av Anine Quale

* Harehopp og Rufsesprell av Janosch

* Marsvinet King Kong av Kirsten Boie

* Kosedyrene forteller av Olczak og Sandler

* Katten av Henning Mankell

Gjest lesemamma

Jeg lånte boka "Baldemar" av Knut Faldbakken, koselig helt ny barnebok om en liten teddybjørn. Tenkte at den ville vel fenge 5-åringen mest, men at 7-åringen fikk henge på, men neida! 5-åringen syntes den var kjedelig, mens 7-åringen storkoste seg! :o) Boka var søt da.

Baldemar ligger klar som neste bok her i huset. Tulla blir 5 til sommeren.

Sist leste var "de tre heksene", men jeg husker ikke forfatteren. Veldig populær var den iallefall hos oss.

Ellers anbefales bøkene om Reven og grisungen av Bjørn F. Rørvik. Supre!

Baldemar ligger klar som neste bok her i huset. Tulla blir 5 til sommeren.

Sist leste var "de tre heksene", men jeg husker ikke forfatteren. Veldig populær var den iallefall hos oss.

Ellers anbefales bøkene om Reven og grisungen av Bjørn F. Rørvik. Supre!

De tre heksene har vi lest noen ganger også ja! :o)

I dag morrest fikk jeg beskjed om å låne noen bøker vi ikke har lånt før - det ble ikke lett gitt! Men bunken ble godkjent. :o) Vi har jo vært gjennom alt av Emma, Thomas, Karsten og Petra, Ludde, Albert Åberg, Når to..., Lillesøster, Fiat og Farmor og - you name it. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...