Gå til innhold

Hvordan oppdra en etåring?

Anbefalte innlegg

Gjest En travel tid her

Har en sønn på et og et halvt år. Han er overalt om dagen. Stter på kokeplater, klatrer på bordet, river ned alt mulig, drar ut av skuffer og skap osv. Hva gjør dere andre når så små holder på sånn? Noen dager får jeg nesten ikke gjort noe annet enn å gå etter ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225020-hvordan-oppdra-en-et%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Tror alle små er slik en periode, og dessuten at det er for tidlig å oppdra dem ordentlig. En bør påpeke at de ikke skal gjøre som de gjør, men det kan fort bli mye "nei". Jeg forsøkte derfor heller å avlede oppmerksomheten deres og gi dem noe annet å fikle med.

Dessuten går det gjerne bedre når man kommer ut av huset! :)

Det viktigste er å forhindre farlige situasjoner. Enkelte ting er helt forbudt (sitte på kokeplater f.eks) Da løfter man barnet bestemt ned og sier NEI, og gjør tiltak for at barnet fysisk ikke kommer seg opp på kokeplata igjen (fjerner det barnet klatret opp på, etc) Man fjerner også ting som barnet kan knuse eller ødelegge fra barnets rekkevidde. (Man kan godt ha ting og tank i barnets rekkevidde, dersom det ikke gjør noe om det kastes i gulvet eller kan knuses - å lære barnet opp til at noe er OK å røre (barnebøkene i bokhylla, lekene i lekekassen) mens andre ting skal ses på, men ikke røres, er veldig OK.

Jeg har stor tro på å være konsekvent: Dersom barnet får samme signaler hele tiden, vil det til slutt forstå. F.eks: Det er ikke lov å hoppe fra bordet. HVER gang barnet forsøker å klatre opp på bordet, tar man det ned med et bestemt "Nei, det er ikke lov" (eller bare NEI). Ingen lange utredninger om at det er farlig, og at barnet kan skade seg. Korte beskjeder som ikke kan feiltolkes er viktig.

Det er barns natur å utforske, og det er jo en fin egenskap å være nysgjerrig. Men dersom det er farlig for barnet eller medfører store konsekvenser for dere voksne (eks: drar alle posene og matskillearkene ut av skuffen, tømmer cheerios over hele kjøkkengulvet etc - er IKKE ok), så er det helt OK å stoppe barnet.

Noen ganger vil barnet bli sint og frustrert over ikke å få lov til alt. Det er OK. Barnet vet ikke hva som er farlig og ikke, og det er derfor deres jobb å beskytte det - uansett hvilke reaksjoner det gir. (hyling, skriking, furting).

(Dersom veslejenta vår gråter fordi hun f.eks ikke får lov å klatre på gelenderet i trappa, så pleier jeg å si til henne at jeg skjønner hun vil klatre der, men det er ikke lov. Punktum)

En stund siden vi var der, og en stund til vi kommer dit igjen. Men jeg husker det var en veldig travel tid der jeg følte jeg ikke sa noe annet enn NEI!

Det er viktig å sette foten ned på det som er farlig for barnet. Der må man konsekvent si NEI og ta barnet unna.

Er det ting som egentlig ikke er så farlig (dra ut kjeler og lokk fra kjøkkenskap f.eks.) så kan man jo la barnet få gjøre det, med mindre man virkelig ikke vil at det skal skje.

Man må nok velge kampene sine skal man få tid til litt kos også.

Ellers tror jeg på å være litt sammen med barnet i leken. På den måten får barnet oppmerksomhet uten at det behøver å gjøre noe for å få den - hvis du skjønner hva jeg mener.

Og trøsten må være at det blir bedre om en stund.

Det viktigste er å forhindre farlige situasjoner. Enkelte ting er helt forbudt (sitte på kokeplater f.eks) Da løfter man barnet bestemt ned og sier NEI, og gjør tiltak for at barnet fysisk ikke kommer seg opp på kokeplata igjen (fjerner det barnet klatret opp på, etc) Man fjerner også ting som barnet kan knuse eller ødelegge fra barnets rekkevidde. (Man kan godt ha ting og tank i barnets rekkevidde, dersom det ikke gjør noe om det kastes i gulvet eller kan knuses - å lære barnet opp til at noe er OK å røre (barnebøkene i bokhylla, lekene i lekekassen) mens andre ting skal ses på, men ikke røres, er veldig OK.

Jeg har stor tro på å være konsekvent: Dersom barnet får samme signaler hele tiden, vil det til slutt forstå. F.eks: Det er ikke lov å hoppe fra bordet. HVER gang barnet forsøker å klatre opp på bordet, tar man det ned med et bestemt "Nei, det er ikke lov" (eller bare NEI). Ingen lange utredninger om at det er farlig, og at barnet kan skade seg. Korte beskjeder som ikke kan feiltolkes er viktig.

Det er barns natur å utforske, og det er jo en fin egenskap å være nysgjerrig. Men dersom det er farlig for barnet eller medfører store konsekvenser for dere voksne (eks: drar alle posene og matskillearkene ut av skuffen, tømmer cheerios over hele kjøkkengulvet etc - er IKKE ok), så er det helt OK å stoppe barnet.

Noen ganger vil barnet bli sint og frustrert over ikke å få lov til alt. Det er OK. Barnet vet ikke hva som er farlig og ikke, og det er derfor deres jobb å beskytte det - uansett hvilke reaksjoner det gir. (hyling, skriking, furting).

(Dersom veslejenta vår gråter fordi hun f.eks ikke får lov å klatre på gelenderet i trappa, så pleier jeg å si til henne at jeg skjønner hun vil klatre der, men det er ikke lov. Punktum)

SITTE på kokeplater??

Hehe, jeg tenkte nå at det skulle være SETTE på kokeplater, i betydningen skru dem på liksom, men din ide var jo mye mer kreativ og absolutt noe en 1,5-åring kunne gjøre!!

Ellers så satte jeg stor pris på svaret ditt jeg også, jeg har en på 17 mndr og flyr etter den lille virvelvinden dagen lang....

Annonse

Gjest lille rosinen

Sett på barnesikringer på skuffer og skap, fjern gjenstander han ikke får lov til å leke med eller rive ned. Og gi han masse oppmerksomhet når han IKKE gjør noe galt.

Det er noe med at man skal "fjerne" de tingene som barna "misbruker". Så får man gjøre ting tilgjengelig for dem når de er klar for å lære hvordan man "bruker" dem.

Gjest Calóni

SITTE på kokeplater??

Hehe, jeg tenkte nå at det skulle være SETTE på kokeplater, i betydningen skru dem på liksom, men din ide var jo mye mer kreativ og absolutt noe en 1,5-åring kunne gjøre!!

Ellers så satte jeg stor pris på svaret ditt jeg også, jeg har en på 17 mndr og flyr etter den lille virvelvinden dagen lang....

Hihi, jeg tenkte også "sitte" på kokeplater, og så for meg at det må se ganske søtt ut, så lenge ikke ovnen er på ;)

SITTE på kokeplater??

He he he - ser jeg feiltolket førsteinnlegget. Fort gjort!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...