Gå til innhold

undersøkelse blandt adhd barn

Anbefalte innlegg

Gjest alternativer

Jeg hørte nettopp på radioen at de hadde gjort undersøkelser på litt eldre adhd barn. De kom fram til at omega3 hadde enorme virkninger spesielt på konsentrasjon, men også på hyperaktiviteten. Det var slående hvor stor forskjellen var da de fikk omega3 og når de ikke fikk det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225039-unders%C3%B8kelse-blandt-adhd-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Jeg har veldig tro på dette. Barnet mitt bruker EYE-Q, og det er stor forskjell når h*n får det og ikke. Men h*n må ha høye nok doser, ellers blir effekten dårligere.

Hva er EYE-Q? Det er jo helt fantastisk hvis de finner ut at det er alternativer til medisinen som egentlig er narkotika. Jeg har ikke adhd barn, men for foreldre som har det er jo det helt fantastisk. Min unge har trekk som kan virke som adhd, men h*n har aldri blitt utredet så det er jo farlig å komme med egne diagnoser

Gjest Det virker faktisk!

Hva er EYE-Q? Det er jo helt fantastisk hvis de finner ut at det er alternativer til medisinen som egentlig er narkotika. Jeg har ikke adhd barn, men for foreldre som har det er jo det helt fantastisk. Min unge har trekk som kan virke som adhd, men h*n har aldri blitt utredet så det er jo farlig å komme med egne diagnoser

Barnet mitt er heller ikke utredet, men sliter veldig med konsentrasjonen. Vi vurderer fortløpende om h*n evt trenger å utredes eller ei. Men etter at h*n begynte med EYE-Q har alt gått bedre, så foreløpig avventer vi. Jeg ser stor forbedring på konsentrasjonen ved lekselesing, skrive og leseferdighetene er merkbart bedre.

Eye-q er et kosttilskudd du kjøper på helsekosten. Det er en sammensetning av fettsyrer som er bevist å ha effekt på bl.a leseferdighetene hos barn. Flere studier er gjort på dette. Noen barn fylte ikke lenger kriteriene for ADHD-diagnosen etter å ha brukt eye-q.

Det er i hvertfall et alternativ som ikke er skadelig på noen måte. Men det koster litt da.

Gjest alternativer

Barnet mitt er heller ikke utredet, men sliter veldig med konsentrasjonen. Vi vurderer fortløpende om h*n evt trenger å utredes eller ei. Men etter at h*n begynte med EYE-Q har alt gått bedre, så foreløpig avventer vi. Jeg ser stor forbedring på konsentrasjonen ved lekselesing, skrive og leseferdighetene er merkbart bedre.

Eye-q er et kosttilskudd du kjøper på helsekosten. Det er en sammensetning av fettsyrer som er bevist å ha effekt på bl.a leseferdighetene hos barn. Flere studier er gjort på dette. Noen barn fylte ikke lenger kriteriene for ADHD-diagnosen etter å ha brukt eye-q.

Det er i hvertfall et alternativ som ikke er skadelig på noen måte. Men det koster litt da.

Jeg leste litt om det nå. Hvor gammelt er barnet ditt og hvor mange kapsler gir du han for dagen? Mitt er barnehagebarn. Dette er jo bare helt fantastisk. Jeg skal kjøre til helsekosten seinere i dag og kjøpe. Penger spiller absolutt ingen rolle. H*n sliter med det sosiale i barnehagen og da har penger null betydning

Annonse

Gjest alternativer

Det er enormt mye hokus pokus ting som "skal" hjelpe adhd barn.Nesten på lik linje med alt som kan fjerne kreft.

Hvis vi skal prøve alt dette så blir det summer skal jeg si deg.

Har du prøvd eye-q som innleggeren detvirker skriver om? Jeg vil hvertfall prøve det samme hva det koster. Jeg ser det går dårlig i barnehagen med mitt barn. Det er verdt et forsøk.

Jeg leste litt om det nå. Hvor gammelt er barnet ditt og hvor mange kapsler gir du han for dagen? Mitt er barnehagebarn. Dette er jo bare helt fantastisk. Jeg skal kjøre til helsekosten seinere i dag og kjøpe. Penger spiller absolutt ingen rolle. H*n sliter med det sosiale i barnehagen og da har penger null betydning

Barnet får 6 kapsler om dagen. H*n er 8 år. Det anbefales at det gis 6 om dagen og etter 12 uker kan man redusere til 2 om dagen, men konsentrasjonen ble merkbart dårligere med 2 kapsler så nå får h*n 6 om dagen igjen. Vi skal prøve å justere ned til 4 om dagen etter hvert.

Du kan kjøpe flytende også hvis barnet ditt er for lite til å svelge kapsler. Evt kan du kjøpe Efalex, det er en annen produsent men stort sett likeverdig preparat. Det blir litt hipp som happ. De koster omtrent like mye.

Vi legger også vekt på å ha et sunt og variert kosthold med lite sukker, og forutsigbare grenser + faste trygge rutiner. Så langt fungerer det bra :o)

Gjest midia

Har du prøvd eye-q som innleggeren detvirker skriver om? Jeg vil hvertfall prøve det samme hva det koster. Jeg ser det går dårlig i barnehagen med mitt barn. Det er verdt et forsøk.

Hvis vi skulle prøvd alt som skal hjelpe så hadde det blitt dyrt.

Holder oss til en type medisin til noen kan bevise og overbevise oss om at annet hjelper adhd barn.

Gjest alternativer

Barnet får 6 kapsler om dagen. H*n er 8 år. Det anbefales at det gis 6 om dagen og etter 12 uker kan man redusere til 2 om dagen, men konsentrasjonen ble merkbart dårligere med 2 kapsler så nå får h*n 6 om dagen igjen. Vi skal prøve å justere ned til 4 om dagen etter hvert.

Du kan kjøpe flytende også hvis barnet ditt er for lite til å svelge kapsler. Evt kan du kjøpe Efalex, det er en annen produsent men stort sett likeverdig preparat. Det blir litt hipp som happ. De koster omtrent like mye.

Vi legger også vekt på å ha et sunt og variert kosthold med lite sukker, og forutsigbare grenser + faste trygge rutiner. Så langt fungerer det bra :o)

Hjemme går det helt fint med faste rutiner og grenser. Det er i barnehagen det er et problem. Hvor leser en om dosering? Står det på flasken? Min er bare 3 år. Er det for ungt? En på 3 kan jo ikke få samme dose som en på 8

Gjest alternativer

Hvis vi skulle prøvd alt som skal hjelpe så hadde det blitt dyrt.

Holder oss til en type medisin til noen kan bevise og overbevise oss om at annet hjelper adhd barn.

Det blir sikkert litt annerledes med større barn. Da har du vært borti det i mange år. Mitt barn er bare 3 år og jeg har ikke prøvd noe ennå. Det kan jo hende at jeg gir fort opp

Gjest alternativer

Jeg er så glad for at du svarte på innlegget mitt. Nå skal jeg opp på helsekosten. Jeg har lest litt. Jeg tenkte jeg skulle prøve efalex først. Vi får holde kontakten. Pleier du å være her inne?

Annonse

Hjemme går det helt fint med faste rutiner og grenser. Det er i barnehagen det er et problem. Hvor leser en om dosering? Står det på flasken? Min er bare 3 år. Er det for ungt? En på 3 kan jo ikke få samme dose som en på 8

Til en treåring ville jeg gått for flytende ja, og det står nok i pakningsvedlegget, dessuten kan du få brosjyrer med infornasjon på helsekosten. Det er jo bare fettsyrer med små mengder E-vitamin. Derfor kan man gi høyere doser enn tran. Jeg gir sana-sol i tillegg til eye-q sånn at h*n får vitaminer også.

Jeg er så glad for at du svarte på innlegget mitt. Nå skal jeg opp på helsekosten. Jeg har lest litt. Jeg tenkte jeg skulle prøve efalex først. Vi får holde kontakten. Pleier du å være her inne?

Ja, jeg titter innom stadig vekk :)

Lykke til, det er jo uansett sunt, så det skader ikke å forsøke. Jeg gir også eye-q til mitt andre barn som ikke har konsentrasjonsvansker. Det er jo bra for dem begge :)

Gjest alternativer

Ja, jeg titter innom stadig vekk :)

Lykke til, det er jo uansett sunt, så det skader ikke å forsøke. Jeg gir også eye-q til mitt andre barn som ikke har konsentrasjonsvansker. Det er jo bra for dem begge :)

Det er det som er så fint hvis dette virker. At det er naturmedisin. Alternativ medisin blir jo mer og mer brukt og har blitt mer godtatt nå i forhold til før. Jeg skal ikke ha altfor høye forventinger, men dette gir et lite håp.

Bare for å nyansere litt: Undersøkelsen fra Durham er svært lovende, det er ingen tvil om at resultatene er målbare. Men barna har ikke hatt adhd-diagnose for å være med i studien, bare adhd-problematikk, og det er særlig konsentrasjonsvansker de har undersøkt.

I Norge forskes det på Efalex og konsentrasjonsvansker, i forbindelse med lese- og skriveopplæring. Foreløpige resultater er visst lovende der også.

Dette kan tyde på at en del barn ikke får i seg nok riktig fett, og at dette går ut over funksjoner i hjernen. Ikke i seg selv noe overraskende funn, men viktig å vitenskapelig dokumentere. Nervecellene er innkapslet i fett, og mange kjente og alvorlige sykdommer skyldes mangel på dette fettet. (Noen som så Lorenzos olje?)

Barn med adhd skal pr. definisjon ha andre årsaker til sine problemer. De skal ha problemer med signaloverføringen mellom hjerneceller pga svikt i de stoffene eller mekanismene som står for overføringen. Det betyr i praksis at noen barn vil respondere godt bare med fettsyretilskudd, andre vil bare respondere på medisiner (f.eks. ritalin), mens det for noen vil være nødvendig med begge deler.

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville startet med Eye-Q i ditt tilfelle. Barnet er lite og formbart, og dersom problemene bare er synlige i barnehagen er det ikke nok for en diagnose i alle fall. Samtidig som du tester ut Eye-Q med tålmodighet, bør du utfordre barnehagen til å legge til rette. Dersom barnet ikke mestrer barnehagehverdagen, så er det barnehagen som må tilpasse seg og gjøre verden overkommelig for barnet. Det er ikke treåringen som skal ta seg sammen. Dette er banal pedagogisk teori, de vet det. Men å gjøre det...

• 4 uker senere...

Vi har hatt utrolig god effekt av å prøve Eye-Q, selv om vi kun har gitt 2 om dagen.

Ikke dermed sagt at vi dropper Ritalin, men vi vurderer om deler av Ritalinen kan bli eventuelt-medisin som tas ved behov.

Det føles teit å skulle forstyrre en unge som sitter samlet og konsentrert med tegnesaker for at han skal ta Ritalinen sin, liksom.

Dropper vi Ritalinen en dag blir det heller ikke greit, så for oss ser det ut til at Eye-Q og Ritalin er en god kombinasjon sammen.

Det samme gjelder Melatoninen. Det virker som om man ikke trenger like store doser for å oppnå ønsket effekt når det suppleres med Eye-Q.

Vi hadde forøvrig samme gunstige effekt da vi i en periode testet ut et kosthold med fisk 3-4 ganger i uken.

Vår konklusjon er at tilskuddet ikke kan erstatte annen behandling, men at det er et fint supplement som gjør at dosene av Ritalin kan justeres litt ned.

Det barnet som har ADD har forøvrig ingen merkbar effekt av Eye-Q foreløpig, selv om han har fått det samtidig med broren. Så det er nok litt personavhengig også.

Det er enormt mye hokus pokus ting som "skal" hjelpe adhd barn.Nesten på lik linje med alt som kan fjerne kreft.

Hvis vi skal prøve alt dette så blir det summer skal jeg si deg.

Jeg skjønner hva du vil frem til, og er i grunnen ganske skeptisk til at man stadig skal prøve alt mulig alternativt.

Men akkurat Eye-Q bestemte jeg meg for å prøve etter å ha lest om undersøkelsene som hittil har blitt gjort, etter å ha lest at resultatene er så interessante at andre nå forsker på det og etter at lederen for Nasjonalt kompetansesenter uttalte at det kan være verdt et forsøk.

I tillegg til at jeg jo kjenner min sønn og vet at hans atferd til en viss grad kan forsterkes eller dempes etter hva han har spist. På linje med mange andre barn med og uten diagnose.

Men jeg skjønner godt at man er skeptisk. For som foreldre til et funksjonshemmet barn er det kanskje ikke så uvanlig at man får tips, anbefalinger, utklipp fra diverse ukebladartikler fra velmenende venner og familie. Og når man ikke prøver ut absolutt alt, anklages man ofte for å ikke stå på for barnet sitt.

Men for meg skilte altså dette seg ut fra alt det andre, fordi det var en rekke lovende resultater som også fagmiljøet har fattet interesse for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...