Gå til innhold

faste dotider, men tisser seg likevel ut...


trollmora

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 4 1/2 år, som tisser seg ofte ut. Enkelte dager går bra, de fleste dagene er han våt flere ganger. Han tisser ikke alt, slik som tvillingbroren gjør når han rett og slett har holdt seg for lenge, og ikke rekker do, det er mer som skvetting. Dersom vi da følger han på do tisser han av og til mye, andre ganger lite. Dette skjer selv om det er en time eller mindre siden han tisset. Spesielt når han er opptatt med noe. Et halvt års tid har han blitt sendt på do hver andre time (til og begynne med bare 1,5 times mellomrom). Vi skriver i bok, og fører også opp hva han drikker. Dette er i samråd med barnelege. Likevel ser vi liten bedring. Det ble nevnt at blæremuskelen kan være for starm. Dette kunne han visstnok få medisiner for. Om natta er han av og til våt, av og til våkner han og går på do (evt sutrer i søvne, og vi tar han på do, sjelden at han ikke tisser på natta. Han fikk en bror for fem uker siden, vi har ikke merket forskjell i dovanene til noen av de to store etter det. Noen tips?

Hilsen noe oppgitt 3 barnsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til -trollmora.Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal råde dere til. Normalt sett ville jeg ikke anbefalt så tette dotider på et barn som ikke er eldre enn deres sønn. Han er ikke stor. Det kan ofte være lett å sammenligne barn når det er tvillinger, og den ene er tidligere tørr. Jeg er helt enig i at det er viktig med faste dotider tidlig, men jeg synes det er litt for ofte med hver annen time.Det er også viktig at han lærer seg til å bruke god tid når han skal tisse og at han slapper godt av.Det er fortsatt en del barn på hans alder som ikke er tørre.Det er sjelden uroterapeuter starter aktiv blæretrening hver annen time før barna er ca. 6 år.Grunnen til dette er at barna selv må være motivert og ønske å samarbeide om dette. Det kan være lurt å ikke fokusere på tissingen en periode,eller ha ca 4 - 5 faste tider i løpet av dagen. Kanskje er det andre foreldre som har vært igjennom det samme som kan gi dere noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...