Gå til innhold

Hjelpestønad

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hvor går grensene mellom de forskjellige satsene?

Hvor mange timers arbeid per dag/uke berettiger sats 1?

Og hva regnes som "vesentlig større behov for tilsyn, pleie, og annen hjelp" enn sats 1 med tanke på forhøyet hjelpestønad?

Finnes det noen retningslinjer for dette?

Hvordan vet jeg om jeg bør klage på et evt. vedtak om ordinær hjelpestønad? Jeg har jo bare erfaring med egne syke barn, og kan vanskelig sammenligne med noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22509-hjelpest%C3%B8nad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Grensen er skjønnsmessig, men skal i utgangspunktet kompensere det man må betale for hjelpen.

For å få sats 1 skal utgiftene minst tilsvare denne satsen. RTV mener satsen tilsvarer kostnader med leid hjelp ca 2-3 timer pr uke, så hvis dere ikke leier hjelp, så må pleiebyrden tilsvare minst 2-3 timer mer pr uke enn det som er tilfelle for friske på samme alder.

Sats 2 skulle tilsvare ca 7 timer. Men ikke bare tidsbruk, også graden av funksjonshemming, bundethet for foreldrene/omsorgspersonene, avlastningstiltak m.m. spiller inn.

Rikstrygdeverket har gitt retningslinjer til saksbehandlerne i sitt rundskriv, mens Trygderetten ved sine kjennelser er med på å trekke opp grensene i den enkelte sak. Det er vel ved å lese premissene for TRs kjennelser i enkeltsaker man best finner ut hvor grensene går.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22509-hjelpest%C3%B8nad/#findComment-96206
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...