Gå til innhold

Bæsja på potte idag tidlig!

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Lillebolla (22 mnd) har en god stund vært opptatt av at hun vil begynne med "pruse" (truse) sånn som storesøstrene. Hun har også snakka mye om at det er bare hun og X (fetteren på tre år) som har brukt bleie. For to uker siden slutta fetteren med bleier og da ble hun en smule betenkt...

Idag lå vi i senga allemann og Lillebolla fikk det plutselig travelt. Hun løp inn på do og ble der en stund. Noen minutter etter kom hun tilbake, splitter naken, og forkynte at hun hadde bæsja på potta (står en potte til "pynt" på badet ;-)).

Jammen var det ikke en stor bæsj i potta!! Storesøstrene klappa og jubla og lillesøster skjønte at hun hadde gjort en bragd! Når hun skulle kle på seg, forkynte hun: "Ej vil itte ha bleie, ei ha bynt me pruse!" ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225113-b%C3%A6sja-p%C3%A5-potte-idag-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girasol

He, he, så herlig, og så tidlig ute lillejenta di er! Kanskje fordi ho har storesøsken og andre i nærheten som ho sammenligner seg med?

Knærten min på 25 mnd.bæsjet også på potte første gang da han var 21 mnd.men etter det har entusiasmen avtatt. Sannsynligvis fordi han som regel gjør sitt morgentoalett i barnehagen, og så har vel ikke vi vært flinke nok til å oppmuntre ham i helgene. Men han også er veldig opptatt av potta si, og setter seg der hver kveld i påvente av å tisse - men det kommer aldri noe da ;-)

De sier vel at lukkemekanismene til avføring er ferdig før de til urinen, så det er vel naturlig at det er pottetrening i forhold til avføring først kanskje...?

Knærten var dessuten med og kjøpte truser her forleden. Det var han som bestemte at han måtte ha dem, og han satt og holdt på dem i vogna en times tid etterpå =)

Blir spennende å se hvordan det utvikler seg, og om han er ferdig pottetrenet i løpet av våren/sommeren!

Hilsen

*Klapper!*

Minsten her i huset er også litt "preget" av at storebror og storesøster går på do/potte. I går gjrde han (nesten...)det samme som lillebolla di: gikk på badet, dro av seg pysjen, deisa ned _ved siden av_ potta, - og bæsja!;-)

Dem er nå søte, da! (Minsten her er 21 mnd.)

Gjest togli

*Klapper!*

Minsten her i huset er også litt "preget" av at storebror og storesøster går på do/potte. I går gjrde han (nesten...)det samme som lillebolla di: gikk på badet, dro av seg pysjen, deisa ned _ved siden av_ potta, - og bæsja!;-)

Hihi, du får satse på at han er mer treffsikker neste gang ;-)

Gjest togli

He, he, så herlig, og så tidlig ute lillejenta di er! Kanskje fordi ho har storesøsken og andre i nærheten som ho sammenligner seg med?

Knærten min på 25 mnd.bæsjet også på potte første gang da han var 21 mnd.men etter det har entusiasmen avtatt. Sannsynligvis fordi han som regel gjør sitt morgentoalett i barnehagen, og så har vel ikke vi vært flinke nok til å oppmuntre ham i helgene. Men han også er veldig opptatt av potta si, og setter seg der hver kveld i påvente av å tisse - men det kommer aldri noe da ;-)

De sier vel at lukkemekanismene til avføring er ferdig før de til urinen, så det er vel naturlig at det er pottetrening i forhold til avføring først kanskje...?

Knærten var dessuten med og kjøpte truser her forleden. Det var han som bestemte at han måtte ha dem, og han satt og holdt på dem i vogna en times tid etterpå =)

Blir spennende å se hvordan det utvikler seg, og om han er ferdig pottetrenet i løpet av våren/sommeren!

Hilsen

Jeg tror nok ikke hun slutter med bleie med det første. Faktisk mistenker jeg at bæsjinga i potta var litt tilfeldig... Hun bæsja nemlig ikke på hele dagen igår og hun pleier stadig vekk å sette seg på potta og vente spent på det store som _kanskje_ kommer til å skje. Idag kom det endelig en bæsj ;-)

Hun maser litt om "pruse" istedetfor bleie, men jeg tviler på om hun er fysisk klar for bleieslutt... Til sommeren får vi gjøre et forsøk :-)

Annonse

Jeg tror nok ikke hun slutter med bleie med det første. Faktisk mistenker jeg at bæsjinga i potta var litt tilfeldig... Hun bæsja nemlig ikke på hele dagen igår og hun pleier stadig vekk å sette seg på potta og vente spent på det store som _kanskje_ kommer til å skje. Idag kom det endelig en bæsj ;-)

Hun maser litt om "pruse" istedetfor bleie, men jeg tviler på om hun er fysisk klar for bleieslutt... Til sommeren får vi gjøre et forsøk :-)

Så morsomt med stor og flink jente:-) hun blir nok helt sikkert påvirket av sine større søstre og det er klart hun gleder seg på å ha truse:-)

Du får nok ingen problem med å få henne bleiefri til sommeren. Når hun _vil_ gjøre fra seg på potta så er man jo langt kommet.

Lillemann her i huset (15 mnd)bæsjer på potta daglig nå. Han gjorde det første gang da han var ni mnd. Han hadde store problem med å bli kvitt avføring som var altfor hard og det var da jeg fikk ideen om at det måtte være mye bedre på potta uten "bleiemotstand" når bæsjen var så hard. Han var noe forundret da han så resultatet i potta de første gangene, men mest av alt letta fordi det hele hadde foregått forholdsvis smertefritt. Jeg fortsatte å sette han på potta så fort jeg så "bæsjerynkene" i ansiketet hans. Vi kaller det bæsjerynker, fordi det overhodet ikke er noe problem å se når han har noe stort på gang, he he..

Nå har han overtatt kontrollen selv. Han har ikke mange ordene enda,men bæsj var nok ett av de første som kom. Nå river han i klærne sine og roper "bæsss" når noe er på gang og når vi kommer ned på badet hiver han seg ned på gulvet og drar fram potta. Det hele er rett og slett blitt veldig stas og han ler så han nesten triller av potta når storebror kommer inn og klyper seg selv over nesa og forlanger at mamma setter på vifta med en gang:-)

Og dessuten så har jeg verdens herligste jeg også. Er vi ikke heldige?

Gjest togli

Kjempeflink jente :) I forhold til mine er hun tidlig ute. Hun har jo både kjent det selv, bestemt seg for å gå på do, og gjort jobben - på eget initiativ!

Jeg er litt usikker på om bæsjinga var tilfeldig eller ikke... Hun setter seg ofte på potta og venter spent på at noe skal skje. I og med at hun fikk det så travelt og løp inn på do, så er det godt mulig hun merka at bæsjen var på vei. Vi venter nok uansett til sommeren før vi prøver på "skikkelig" bleieslutt!

Mellomsøster var 2 år og 2 mnd når hun slutta, så det kan se ut som det blir der minsten også lander :-)

Annonse

Gjest togli

Greit at det er to uker mellom småttisene våre, men likevel er som på to ulike planeter, virker det som!

De får sikkert andre "perspektiver" av å ha eldre søsken, men likevel. Synes hun virker veldig tidlig ute med både språk og forståelse :-)

Jeg får ofte kommentarer fra folk på at hun er veldig tidlig ute. Ekstra snålt blir det fordi hun også ser så liten ut (litt under snittet høy) ;-)

Mine to eldste var like tidlig ute og jeg har en teori om at det er bruken av tegnspråk og talespårk om hverandre som er noe av årsaken. Unger får god begrepsforståelse av tegnspråk fordi det er et visuelt språk (unger er visuelt sterke!). Jeg ser de samme tendensene hos andre hørende barn med døve foreldre...

Enten ungene er tidlig eller sent ute som små, ender de heldigvis vanligvis opp med å stå likt ettersom årene går ;-)

*Klapper!*

Herlig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...