Gå til innhold

Hva er det med ham?

Gjest lilliane

Anbefalte innlegg

Gjest lilliane

Noe må det jo være? Gutten er 5 år (han er adoptert).

JEG STUSSER STADIG PÅ DETTE:

- Han kan skravle i ett sett og avbryter oss så når alle 3 er sammen er det ikke mye jeg og min mann får sagt til hverandre. På tur idag snakket gutten i ett i en time om samme tingen.

- Han er dårlig på å tegne, kan bare tegne sirkler.

- Han er liten av vekst, ligger ett år etter i vekst. Han er 5 år og er bare 105 cm. Han veier 16 kilo så han er tynn.

- Synes han skiller seg ut fra andre barn av utseende. Han har ganske lite hode og har uvanlig små litt tettsittende øyne.

- Han spiser lite, men drikker mye.

- Når han snakker høres han nesten full ut, virker som han snøvler med ordene. Noen ord uttales feil også f.eks åkne istededfor å si åpne, navnet Tord uttales Tod. bortenfor blir botenfo. Mange ord blir kuttet på denne måte. Han kan de egentlig for når vi spør sier han det riktig, men han kan slite litt.

- Det er nesten umulig å få han til å sitte stille når vi skal fotografere han, han griner og sutrer så det blir stort sett sutrebilder vi får eller helt andre vinkler av han for hode og kroppen sirkulerer og beveger seg hele tiden.

- Han snakker veldig fort.

- Han blir vanskleig og sutrete når det stilles krav til ham på enkelte ting.

HAN HAR JO POSITIVE EGENSKAPER OGSÅ:

- Han er stort sett blid og fornøyd.

- Han er veldig sosial og liker å leke med andre barn, han er titt og ofte hos nabovennen og har en fast bestevenn i barnehagen.

Han har empati og kjærlighet for mennesker og dyr. Jeg får stadig blomster.

- Han trives i barnehagen og de har bare godord å si om ham.

- Han kan sitte lenge med et blad, se en film og leke men foretrekker helst å leke sammen med andre barn. Han kjeder seg lett alene.

- Han er veldig tilpassningsdyktig

- Han er veldig observant og følger med på alt som skjer rundt seg.

- Han er flink til å høre når vi snakker til han og gjør stort sett som vi ser.

- Han er pliktoppfyllende og liker å hjelpe til.

Burde vi få undersøkt ham nærmere, kan det være noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes han høres ut som en ganske vanlig femåringe, jeg. Det er ganske vanlig at barn ikke taler rent når de er fem, men dersom dere er bekymret for dette, går det an å forhøre seg i barnehagen om deres opplevelser av barnet og hans utvikling (forutsatt at barnet går i barnehage). Dersom de også mener at han faller utenfor "normalen" (som er veldig vid når unger er fem!!!!) - så kan dere be PPT om en vurdering.

Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Hei lilliane.

Har du undersøkt barnet ditt for fas/fae?

Mange adoptivbarn har det.

Fas står for føtalt alkohol syndrom og er det som er kraftigst og fae står fot føtalt alkohol effekter og er mild.

Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...