Gå til innhold

stort sugebehov/gulp


jiipp

Anbefalte innlegg

gutten vår er 18 dager og veldig glupsk. sluker masse luft ved amming. begynner på en måte å "grue" meg til amming...fordi jeg er så engstelig for disse gulpene han får hvor det også kommer masse hmelk gjennom nesa, og han snapper etter pusten etterpå. en gang ble han nærmest blå.

nå har vi begynt å rape etter ca. kun 2 min. da kommer en stor rap ofte..men tar litt tid, og det er så ille når han bare søker og søker etter puppen, mens jeg instendig venter på denne rapen.

også prøver vi å rape etter 5 minutter og det kommer kanskje ikke noe luft, og da gruer jeg meg liksom til å fortsette matingen for da er det stor sjanse for disse gulpene gjennom nesa.

av og til raper han ikke i det hele tatt! da er det vel helt sikkert at dette skjer?

huff a mej...

også vet jeg at disse gulpene ofte kommer når han bare ligger og suger og suger og suger (kanskje oppå masse luft i tillegg)...derfor må jeg rett og slett av og til ta han vekk fra puppen etter en periode, selv om det står i bøkene at de skal slippe puppen selv. men som sagt, orker ikke denne sette-i-halsen-og-nesa-gulpingen!

kan det kanskje skyldes stort sugebehov, og dermed får han i seg for mye melk?

er det kanksje en idé å prøve sutt eller er det for tidlig?

tusen takk for svar!!! håper noen har noen gode råd!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære jiipp.

Vanligvis er det ikke farlig og heller ikke uvanlig at det kan komme melk ut fra nesen, men det høres litt kavete og slitsomt ut for gutten din. Du har antagelig mye melk og sterk utdrivning og han suger meget effektivt. Har du prøvd å melke ut litt melk før du ammer for å få bort den verste strømmen? De skal jo puste, suge og svelge så det tar for noen litt tid å koordinere dette.Det høres fornuftig ut, slik du gjør, å ta ham vekk for at han skal roe seg ned, fortsett med det. Dette blir nok bedre etterhvert. Pass også på at han har et godt tak slik at han ikke suger inn så mye luft. Jeg tror ikke dette har med sugebehov å gjøre eller at det vil hjelpe med smokk.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...