Gå til innhold

Hente forsent i bhg = bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Du skriver om bot på 100,-. Det er alt for lite. Jeg ville lagt meg på 1000,- hvis det er noe som gjentar seg.

Kanskje en gradert bøtelegging:

1. gang 0,-

2. gang 100,-

3. gang 500,-

4. gang 800,-

5. gang 1000,-

Hver gang det skjer så blir det hele dokumentert.

Jeg vet ikke, jeg. Jeg er av dem som har fått barn fordi jeg har lyst til å være sammen med dem i ganske stor grad. (Selv om jeg innimellom blir kjempelei...)

Jeg klarer ikke å forstå at man bare "må handle" før man henter barnet sitt når barnehagen stenger.

Da kan man faktisk handle det etterpå...

Tanken er god - men hvordan regner man dette?

Alle kan jo komme for sent, og tre ganger på ett helt år er egentlig ikke så veldig mye for ett barn. Men; på 30 unger blir det 60 dager for bhg., og det er for mye.

Og skal man ha 1 gang per år gratis, 1 gang per måned, 1 gang per kvartal - hva er rettferdig? Og det må både være rettferdig for bhg., de ansatte, og foreldrene...

Fortsetter under...

• Svar 170
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

18

• mariamamma

11

• Yia

8

• jubalong70

7

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly

"Kan ikke forestille meg at noen sender bekymringsmelding til barnevernet på grunnlag av forsinket henting"

Vår barnehage truer ikke bare med bekymringsmelding, men med å levere barnet til barnevernsvakten.

Det siste er rein rutine i alle barnehager, tror jeg.

Da jeg jobba i barnehage for ca 10 år sida (før mobilalderen), hendte det en gang at vi ikke fikk tak i noen foreldre som ikke henta unga. Og da skulle vi rutinemessig ta kontakt med barnevernsvakta.

Gjest Persille

Jeg tar det ikke som kritikk. ;)

Poenget mitt er at det er ikke alle som kan gå fra jobben kl 14.30 (eller tidligere) for å rekke fram i tide. Eller har en nabo man kan alliere seg med.

Men jeg er enig i at det skal mye til. Man kan også alliere seg med en annen forelder i barnehagen, eller hvis man kjenner personalet godt - bruke dem som barnevakt (personen tar med seg ungen hjem og er der til foreldra kommer hjem) og betale bra. ;)

Den siste er jo et alternativ :)

Jeg har også foreldre som har tilbudt seg å kjøre de ansatte hjem fordi de ikke rakk tog etc., og det er positivt.

Det skal ikke være lett...

Gjest Persille

Stadig vil jeg definiere som flere ganger i måneden.

Det å sende bekymringsmelding til barnevernet er kanskje en litt drastisk måte. Men samtidig så bør de få seg en smekk på fingrene. Er virkelig jobben viktigere enn barna?

Men blir ikke da barnevernet på et vis misbrukt? Det skal jo være en instans til hjelp, ikke til trussel... Og jeg tror veldig mange foreldre vil oppleve det nettopp som en trussel om noe slikt står i vedtektene (for det må det gjøre).

Gjest Persille

dersom du ser at du ikke vil rekke det, er det jo bare å ta en telefon, og høre om barnet kan få bli med en annen hjem?

Jepp :)

Men det er ikke alle som gjør det skjønner du... Noen har faktisk en ganske ignorant holdning til det hele.

Og når de kommer forsent, så bruker de attpåtil et kvarter på å samle tingene og komme seg ut av barnehagen...

Gjest Elextra

"Kan ikke forestille meg at noen sender bekymringsmelding til barnevernet på grunnlag av forsinket henting"

Vår barnehage truer ikke bare med bekymringsmelding, men med å levere barnet til barnevernsvakten.

Jeg hadde hatt større forståelse for at barnehagen leverte barnet til barnevernsvakten om det ikke ble hentet, enn til at det ble sendt bekymringsmelding. På barnevernsvakten hadde barnet neppe lidd noen nød, og det var kanskje ikke andre alternativer. De barnehageasatte har ikke lov til å ta med barn hjem, uten etter avtale.

Å bruke bekymringsmelding i slike tilfeller som nevnt her er misbruk av hele systemet.

Annonse

serendipity

Barnevernet??? dette syntes jeg var svært drøyt. Dette er mer en sak mellom barnahagen og foreldrene. Og jeg syntes det er respektløst å til stadighet komme for sent. Og med til stadighet mener jeg mer enn 15 min forsinket hver 14. dag. sånn ca.

OG barnehagene bør være ved sin FULLE rett til å fakturere denne overtiden.

Gjest Elextra

Stadig vil jeg definiere som flere ganger i måneden.

Det å sende bekymringsmelding til barnevernet er kanskje en litt drastisk måte. Men samtidig så bør de få seg en smekk på fingrene. Er virkelig jobben viktigere enn barna?

Å bruke bekymringsmelding som middel for å gi foreldre en smekk på fingeren er misbruk av hele systemet. Eller tror man barnevernet har kronisk overkapasitet? Hvordan skal det gå med de reelle bekymringsmeldingene om det skal flomme inn med meldinger om somlete foreldre?

Jøss, sier du det ?

Det var et sterkt virkemiddel, men kanskje det er nødvendig overfor enkelte foreldre som aldri skjerper seg.

Men det brukes vel som "siste instans", etter at andre virkemidler er prøvd, eller ?

Du skriver om bot på 100,-. Det er alt for lite. Jeg ville lagt meg på 1000,- hvis det er noe som gjentar seg.

Kanskje en gradert bøtelegging:

1. gang 0,-

2. gang 100,-

3. gang 500,-

4. gang 800,-

5. gang 1000,-

Hver gang det skjer så blir det hele dokumentert.

Jeg vet ikke, jeg. Jeg er av dem som har fått barn fordi jeg har lyst til å være sammen med dem i ganske stor grad. (Selv om jeg innimellom blir kjempelei...)

Jeg klarer ikke å forstå at man bare "må handle" før man henter barnet sitt når barnehagen stenger.

Da kan man faktisk handle det etterpå...

Ikke at jeg forsvarer at man kommer for sent til barnehagen pga shopping(!!), men det blir jo feil uansett hva man gjør skjønner jeg for når man drar med ungene for å handle etter barnehagen er det rene mishandlingen for de er slitne etter barnehagen, og når man handler uten dem er det også feil fordi man ikke tilbringer all tiden sin med dem?

Jeg for min del handler for det meste MED vesla men så er hun heller ikke sliten etter barnehagen til vanlig. Hun har ikke så lange dager.

Har dagen vært lang (skjer av og til) og jeg kommer tidligere fra skolen enn jeg hadde trodd så plager det meg jo ikke å la vesla være 10 minutter lengre i barnehagen mens jeg handler, så vi kan gå rett hjem.

Å handle 1 gang i uka uten bil er _så_ utelukket :-)

Min dårlige samvittighet ligger mer i at jeg har så mye frihet til å la oss stå opp når vi våkner osv (lite faste tidspunkter på studiene i perioder) at vesla ofte kommer sent i barnehagen. Og som jeg leser fra førskolelærerne på forum så er jo det et problem mht sosiale ting og at "lekegruppene" allerede har dannet seg.

Kronisk dårlig samvittighet skal man ha, som mamma.

Men da jeg oppdaget at kombinasjonen forelesning, samboers jobb og kronisk forsinkede bussruter ikke fungerte med barnehagen ja så begynte jeg å skippe forelesninger. Kanskje ikke hel-genialt for karakterene, men jeg kunne jo ikke komme for sent i barnehagen hver eneste tirsdag (selv om barnehagen faktisk stilte seg rimelig positiv til det også).

Gjest Elextra

Å sende bekymringsmelding til barnevernet for slikt er jo _virkelig_ å misbruke systemet. Tror de ikke barnevernet har mer alvorlige ting å bruke tiden til?

Selvfølgelig skal man unngå å komme for sent, men i den grad det skal finnes sanksjoner, bør i hvertfall barnevernet holdes utenfor.

Har mer tro på f.eks. et prikkesystem, hvor et visst antall prikker kan føre til tap av barnehageplassen. Alternativt bøter, men da må barnehagen være forberedt på at noen kanskje "kjøper" seg et kvarter i ny og ne (en hundrelapp er ikke så mye for de fleste).

Den siste der kan jeg tildels forstå. At de ansatte ikke vil være igjen om ingen dukker opp, og dermed overleverer barnet til en annen forsvarlig instans.

Men det er forskjell på det og å levere en bekymringsmelding, mener jeg.

Men vil ikke barnevernet oppfatte det at man leverer et barn dit som nettopp en bekymringsmelding, og selv ta initiativ til undersøkelse?

Det er absolutt ikke akseptabelt å hente for sent i barnehagen men ikke alle arbeidsgivere er villige til å korte ned arbeidstiden til den ansatte fordi de skal hente barn.

Vanlig arbeidstid er fra 8.00 til 16.00, det spørs om ikke barnehagene burde utvidet barnehagetida. Jeg har hatt unger i 6 forskjellige barnehager og de har alle vært åpne fra 7.45-17.00. Jeg har aldri klart å få plass i de med utvidet åpningstid. Det er langt fra Oslo Nordøst til Oslo Vest når man bruker buss og trikk.

Den ene stedet jeg jobbet hadde jeg aldri lunsjpause pga at jeg kom forseint hver eneste dag pga barnehagen. Ikke hadde jeg slik jobb at jeg kunne spise mens jeg jobbet heller.

Annonse

Jøss, sier du det ?

Det var et sterkt virkemiddel, men kanskje det er nødvendig overfor enkelte foreldre som aldri skjerper seg.

Men det brukes vel som "siste instans", etter at andre virkemidler er prøvd, eller ?

Jeg vet ikke om det har skjedd noen gang. Antagelig er det bare for å skremme.

Det har vært vanlig i de barnehagene jeg har hatt unger i også. Jeg tror kanskje det er vanlig praksis i Oslo.

Gjest midia

Uten å ha lest hele tråden så sier jeg meningen min.

Det er skikkelig tamt for oss om et barn ikke blir hentet til riktig tid, da aksepterer jeg 2-3 minutter etter stengetid hvis det ikke gjentar seg gang på gang.

Hvis det er helt håpløst å få hentet et barn før stengetid så bør foreldrene se seg om etter annen plass å ha barnet når de er på jobb.

Oftest er det bare en igjen på jobb rett før stengetid og det er stor sannsynlighet for at denne arbeideren har noe han/hun skal rett etter jobb.

Vi har ikke betalt lengre enn til stengetid så alt må ryddes og ordnes før stengetid og ikke etter at siste barn er ute av huset som kanskje enkelte foreldre tror? og derfor ikke bryr seg så hardt om klokka blir litt over?

Oppforsringen blir derfor:Sørg for at barn blir hentet før stengetid og er det umulig så bør du vurdere annen løsning sånn er det bare, stengetid skal overholdes og gi gjerne folk som overtrer reglene en saftig bot.

Gjest midia

Jeg tar det ikke som kritikk. ;)

Poenget mitt er at det er ikke alle som kan gå fra jobben kl 14.30 (eller tidligere) for å rekke fram i tide. Eller har en nabo man kan alliere seg med.

Men jeg er enig i at det skal mye til. Man kan også alliere seg med en annen forelder i barnehagen, eller hvis man kjenner personalet godt - bruke dem som barnevakt (personen tar med seg ungen hjem og er der til foreldra kommer hjem) og betale bra. ;)

Da håper jeg barnevakta har vett nok til å si nei.

Gjest Persille

Men vil ikke barnevernet oppfatte det at man leverer et barn dit som nettopp en bekymringsmelding, og selv ta initiativ til undersøkelse?

Nei, for det er vanlig rutine at man gjør det når man ikke får kontakt med foreldre.

Og aller oftest skylder det at begge tror de har avtalt at den andre skal hente, og så dukker det hysteriske, flaue og takknemlige foreldre opp for å hente ungene.

Men det er klart, skjer det for fjerde gang - så vil de nok gjøre noe...

Gjest Persille

Det er absolutt ikke akseptabelt å hente for sent i barnehagen men ikke alle arbeidsgivere er villige til å korte ned arbeidstiden til den ansatte fordi de skal hente barn.

Vanlig arbeidstid er fra 8.00 til 16.00, det spørs om ikke barnehagene burde utvidet barnehagetida. Jeg har hatt unger i 6 forskjellige barnehager og de har alle vært åpne fra 7.45-17.00. Jeg har aldri klart å få plass i de med utvidet åpningstid. Det er langt fra Oslo Nordøst til Oslo Vest når man bruker buss og trikk.

Den ene stedet jeg jobbet hadde jeg aldri lunsjpause pga at jeg kom forseint hver eneste dag pga barnehagen. Ikke hadde jeg slik jobb at jeg kunne spise mens jeg jobbet heller.

Vi har åpent fra 07.30 til 16.30 - og jeg ser det er knapt for enkelte foreldre.

Men, det er krav til hvor mange som skal være på jobb til enhver tid, og de skal ikke jobbe mer enn 8 timer i strekk - det vil si at man på én dag trenger en som jobber fra 07.30 til 15.30 og en fra 15.30 til 16.30 på hver skift.

Det går ikke...

Derfor jobber en fra 07.30 til 15.30 og en fra 08.30 til 16.30 - med dobbelt så mange barn.

Skal man ha en time til må de være alene en time til, og det er rett og slett ikke forsvarlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...