Gå til innhold

Hente forsent i bhg = bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

Jeg er også alene, og ser _helt klart_ på problemet ditt.

Men:

1 - det er ikke de ansattes problem heller, så du kan og skal ikke skyve det over på dem.

2 - det er en grunn til at ting er organisert som de er, og det er sjelden fordi noen _vil_ være vanskelige. Derfor må man gjøre noe med grunnene til problemet, før man kan løse problemet.

3 - når det først er slik, så har vi å respektere det. Så spørsmålet var egentlig hva er en akseptabel konsekvens? Det er ikke bhgs. problem at du ikke klarer å organisere dagen din til å passe det tilbudet du har fått.

Jeg er enig i at det var litt snaue åpningstider i de du beskrev, men likevel - det skyldes ikke de ansatte.

Men jeg har jo aldri skylt på de ansatte heller. Jeg er vel vært mer sinna på bydelspolitikerne som ikke ser at barnehagene bør være åpne slik at folk rekker jobben.

Fortsetter under...

• Svar 170
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

18

• mariamamma

11

• Yia

8

• jubalong70

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest abrahamsen

Jeg tror ikke folk som kommer til legen til timeavtalen sin, er så happy hvis døra er stengt fordi legesekretæren kjører ungene i barnehagen heller.

Men Dorthe da, legen avtaler ikke timer etter at barnehagen har stengt. Nå er du virkelig ute på jordet.

Utrolig tåpelig sagt Dorthe. De barnehageansatte yter selvsagt sørvis i arbeidstida si. Man kan overhodet ikke forvente at de skal jobbe 10-15 min ekstra hver eneste dag.

Man får finne seg en annen jobb dersom man til stadighet ikke rekker å hente barna i tide. ELLER, man får andre til å hente barna.

Det var en av mange grunner til at jeg sluttet å jobbe. da slapp jeg bl.a det problemet med å rekke jobben annen hver dag.

Akkurat nå har jeg litt uortodoks arbeidstid fordi jeg jobber 50% over tre dager men de andre på jobben må være der fra 8-16 hver dag. Og dessuten er minstemann blitt så stor at han klarer seg sjøl noen timer.

Mrs. Wallace

Jeg mener at man faktisk MÅ kaste alt man her i hendene for å rekke å hente barna før stengetid. Å være for sen i ny og ne er nok til å sende bekymringsmelding. er man forsein gjentatte ganger uten å forandre på busstider, arbeisslutt ol, ja da tar man ikke foreldrerollen på alvor.

Jeg skjønner at man kan miste bussen EN gang eller at an KAN gå tom for bensin, men ellers har jeg liten forståelse.

(Jeg har lagt opp jobben min etter barnehagens åpningstider, og kan ikke skjønne at andre har problemer med det. Har man det, ja da har man valgt feil jobb. Eller man skulle ikke hatt unger)

Regner med masse reaksjoner på dette, men står absolutt for det jeg har skrevet, så fyr løs!!

Jeg er helt enig med deg.

Gjest printa

En betraktning:

At barn blir hentet for sent i barnehagen er i prinsippet ikke et ansvar for barnevernet. Det er etter min mening et kommunalt, virksomhet -og samfunnsansvar.

Alt for mange barnehager, kaller seg en brukervennlig barnehage, uten at de har sett på om åpningstidene er tilpasset foreldrenes arbeidsdag. Et eksempel: Jeg er bruker av en kommunal barnehage med åpningstid fra kl. 0715 - 1615.

Jeg er alene med et barn. Jeg jobber fra 0830 - 1530, etter å ha justert arbeidstiden, med tillatelse fra arbeidsgiver, fra 0900 - 1600. Jeg pendler til og fra jobb i bil. Turen tar ca 35 min.

Barnehagen er fin på alle måter. Personalet kan jeg ikke få fullrost, men åpningstiden er ikke tilpasset min arbeidstid. Barnehagen har imidlertid et tilbud om utvidet åpningstid om TO barn behøver det, noe som er svært sjeldent. I tillegg må jeg skrive meg opp på liste EN uke i forveien, før å kunne få utvidet åpningstid.

Det er svært sjeldent at noen har dette behovet, samtidig. For meg kan det virke som den ene klausulen, slår ihjæl den andre. Har du sagt i fra en uke på forhånd, kan du være sikker på at det ikke er noen andre som har behov for utvidet åpningstid, den samme uka.

For en familie som pendler, kan det oppstå ting på veien, ulykker, forsinkelser, eller andre uforutsatte ting. Jeg mener det blir for enkelt å rope etter barnevern, når barn blir hentet for sent i barnehagen.

Jeg ser da selvfølgelig bort fra de som er uheldig og kommer for sent, en gang.

Men jeg kan ikke se bort fra at kommunene, eierne, virksomhetene (barnehagens personell) bør begynne å revurdere, evt. evaluere hva de mener med en brukertilpasset barnehage.

Jeg er ikke så sikker på at virksomhetens syn på en brukertilpasset barnehage, og dens åpningstider, alltid er så tilpasset de yrkesaktive som de skulle tro.

En fleksibel og brukertilpasset virksomhet, skal være tilpasset brukerne (foreldre og barn) sitt behov. og ikke de som jobber der, eller eier virksomheten.

Etter min mening er ofte det sistnevnte alternativet, det vanlige. Småbarnsforeldre må tilpasse seg arbeislivet og ikke omvendt.

Resultat: Vi kjører på grensen til lovlig fartsgrense, med dårlig samvittighet og trussel om at barnevernet snart griper inn, fordi vi rett og slett er fanget i en "tidsklemme" som er samfunnsskapt.

Om bekymringsmelding til barnevernet er passende reaksjon når foreldre "ofte" kommer for sent?

Enhver melding til barnevernet er en vurderingssak.

Utgangspunktet skal være bekymring for barna, ikke ergrelser over foreldrene.

Er begge foreldrene i jobb, kan det vel bli såpass press av og til at man ikke rekker i tide. Skjer det flere ganger i uka, er det for ofte. Skjer det en gang pr uke, er det ofte.

Er en eller begge foreldrene hjemme, er det veldig rart hvis de ikke klarer å hente barnet før stenging. Da mener jeg en bekymringsmelding skal vurderes.

For sen henting "ofte", kombinert med dårlige klær (f. eks manglende regntøy over tid) begynner også å nærme seg en bekymringsmelding, uavhengig av om foreldre er i jobb eller ikke.

Selvsagt må man ha tatt opp tingenes tilstand med foreldrene flere ganger. Man må kunne referere til når det ble tatt opp, med hvem osv.

Som ansatt i en barnehage er man forpliktet til å melde til barnevernet når man er bekymret. Man har ikke lov til å la være.

Har barnehagen åpningstider som ikke samsvarer med folks arbeidstider, er det også et viktig moment. (Noen barnehager stenger f eks kl 16.00)

Annonse

Gjest printa

Utrolig tåpelig sagt Dorthe. De barnehageansatte yter selvsagt sørvis i arbeidstida si. Man kan overhodet ikke forvente at de skal jobbe 10-15 min ekstra hver eneste dag.

Man får finne seg en annen jobb dersom man til stadighet ikke rekker å hente barna i tide. ELLER, man får andre til å hente barna.

Jeg syns overhodet ikke det var tåpelig sagt av Dorthe.

Det Dorthe peker på er faktisk virkeligheten for mange.

Og jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor det skal være så vanskelig for barnehagepersonell å jobbe 10 -15 min ekstra, når det er behov for det.

Vis meg gjerne den personen ved et seriøst kontor (legekontor), som hyver ut pasienten/kunde på slaget 1615, fordi legen/kundebehandler må stenge kontoret?

Vi snakker om et serviceyrke.

nei, det har du rett i. Da er det nok bedre at de ansatte i barnehagen jobber overtid, slik at legesekretæren får gjort unna pasientene, studenten får fullført hele kapittelet i boka, "husmoren" får gjort unna husarbeidet, såklart legen skal få sy igjen pasienten før han går, og butikkmedarbeideren må hjelpe siste kunde med å velge mellom rosa eller stripete topp.

Siden alle andre har så viktige jobber, er det på sin plass at barehageansatte stiller opp når det trengs. Og hva med barna? joda, de kan godt gå på overtid. For de er jo ikke slitne etter en ti timers dag.

Jubel ;o)! Bra skrevet!

Gjest Persille

Det høres veldig bra ut.

Jeg tror særlig aleneforeldre sliter. Er man to, kan den ene bringe og den andre hente. Dessuten er det ikke alle som kan jobbe fleksitid. Barnehageansatte er jo også i den gruppen som ikke kan det da :o)

Ikke sant :)

Gjest Persille

Jo, du har nok rett. Men samtidig så kan man jo spørre seg om barna blir prioritert i familier der de til stadighet blir hentet for sent...

Vel, om man har to barn i forskjellige barnehager, og skal rekke alt mellom 7.30 og 16.30 - så tror jeg egentlig ikke det handler om barnas velferd...

Man har jo begge deler, men det er enkelte, som Dorthe f.eks beskriver, det er vanskelig for...

Gjest Persille

Jeg aner ikke, satt egentlig bare å tenkte "høyt".

Men det er ikke holdbart at noen til stadighet kommer for sent.

Har det blitt tatt opp på foreldremøter? Hva blir sagt da?

Nei, for det har ikke vært noe problem hos oss egentlig. Jeg tar en runde på det hver høst - sier det som det er, at det går utover de ansatte osv.

Men; nå er det nye regler, så jeg er nødt til å skrive noe om det i vedtektene, og jeg er veldig usikker på hvor jeg skal legge lista. Det hjelper ikke å komme med regler når skaden allerede er skjedd, da har jeg ingen virkemidler.

Gjest Persille

Har ikkelest alle innleggene, men jeg synes å koble inn barnevernet ikke kan være riktig.Hvis forsent-hentingen ikke er et tegn på omsorgssvikt, da.

En barnehageplass er jo et avtaleforhold, så oppsigelse av plassen vil kanskje være den saklig riktige reaksjonen på vedvarende mislighold ?

Ja, jeg tror også det.

Det skal litt til før jeg kobler inn barnevernet hvertfall...

Annonse

Gjest Persille

Men jeg har jo aldri skylt på de ansatte heller. Jeg er vel vært mer sinna på bydelspolitikerne som ikke ser at barnehagene bør være åpne slik at folk rekker jobben.

Det er jeg som bestemmer mine åpningstider - ikke politikerne. Det eneste kravet er at jeg skal ha oppe i 41 timer, det er det vi får støtte for.

Gjest Persille

Bra skrevet!

(Dessverre) tror jeg man nesten må jobbe i bhg selv for å skjønne hvor omfattende problemet egentlig er

Det er nok der det ligger, ja :)

På samme måte som at alle burde hatt en runde på kundeservice for å lære hvordan man ikke behandler dem. Eller i butikk, eller andre steder man har for vane å skjelle ut folk...

Gjest Persille

Jeg syns overhodet ikke det var tåpelig sagt av Dorthe.

Det Dorthe peker på er faktisk virkeligheten for mange.

Og jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor det skal være så vanskelig for barnehagepersonell å jobbe 10 -15 min ekstra, når det er behov for det.

Vis meg gjerne den personen ved et seriøst kontor (legekontor), som hyver ut pasienten/kunde på slaget 1615, fordi legen/kundebehandler må stenge kontoret?

Vi snakker om et serviceyrke.

Vi snakker om et yrke der folk ofte tjener under hundre kroner timen...

De er ansatt for å gjøre en jobb, de for overhodet ingenting ut av den jobben annet enn lønnen sin, ikke noe bonus, sjelden overtid, og det kreves enormt av dem.

Og skyve dine problemer over på barnehageansatte synes jeg er å gå over streken.

Har du et problem med å forholde deg til de åpningstidene som er satt så får du gjøre en innsats for å endre dem, ikke argumentere med at de får vise litt service og jobbe et kvarter gratis!

Gjest Persille

Hva skal skje videre etter bekymringsmelding til barnevernet?

Min erfaring tilsier at barnevernet har mere enn nok med vanskelige saker hvor de sliter med å få gjort noe. Å pålegge barnevernet å være politi om noen kommer for sent til å hente barn i barnehage henger ikke på greip. Det kunne like så godt være politiet.

Jeg syntes også den var vel drøy...

Ser liksom ikke for meg at det er en sanksjon jeg kan bruke.

Vi snakker om et yrke der folk ofte tjener under hundre kroner timen...

De er ansatt for å gjøre en jobb, de for overhodet ingenting ut av den jobben annet enn lønnen sin, ikke noe bonus, sjelden overtid, og det kreves enormt av dem.

Og skyve dine problemer over på barnehageansatte synes jeg er å gå over streken.

Har du et problem med å forholde deg til de åpningstidene som er satt så får du gjøre en innsats for å endre dem, ikke argumentere med at de får vise litt service og jobbe et kvarter gratis!

*applaus*

Det er jeg som bestemmer mine åpningstider - ikke politikerne. Det eneste kravet er at jeg skal ha oppe i 41 timer, det er det vi får støtte for.

Men du åpner halv åtte du og det er et helt kvarter før de kommunale åpner.

Men uansett kunne jeg ikke hatt unger hos deg tror jeg :o)

Gjest Persille

En betraktning:

At barn blir hentet for sent i barnehagen er i prinsippet ikke et ansvar for barnevernet. Det er etter min mening et kommunalt, virksomhet -og samfunnsansvar.

Alt for mange barnehager, kaller seg en brukervennlig barnehage, uten at de har sett på om åpningstidene er tilpasset foreldrenes arbeidsdag. Et eksempel: Jeg er bruker av en kommunal barnehage med åpningstid fra kl. 0715 - 1615.

Jeg er alene med et barn. Jeg jobber fra 0830 - 1530, etter å ha justert arbeidstiden, med tillatelse fra arbeidsgiver, fra 0900 - 1600. Jeg pendler til og fra jobb i bil. Turen tar ca 35 min.

Barnehagen er fin på alle måter. Personalet kan jeg ikke få fullrost, men åpningstiden er ikke tilpasset min arbeidstid. Barnehagen har imidlertid et tilbud om utvidet åpningstid om TO barn behøver det, noe som er svært sjeldent. I tillegg må jeg skrive meg opp på liste EN uke i forveien, før å kunne få utvidet åpningstid.

Det er svært sjeldent at noen har dette behovet, samtidig. For meg kan det virke som den ene klausulen, slår ihjæl den andre. Har du sagt i fra en uke på forhånd, kan du være sikker på at det ikke er noen andre som har behov for utvidet åpningstid, den samme uka.

For en familie som pendler, kan det oppstå ting på veien, ulykker, forsinkelser, eller andre uforutsatte ting. Jeg mener det blir for enkelt å rope etter barnevern, når barn blir hentet for sent i barnehagen.

Jeg ser da selvfølgelig bort fra de som er uheldig og kommer for sent, en gang.

Men jeg kan ikke se bort fra at kommunene, eierne, virksomhetene (barnehagens personell) bør begynne å revurdere, evt. evaluere hva de mener med en brukertilpasset barnehage.

Jeg er ikke så sikker på at virksomhetens syn på en brukertilpasset barnehage, og dens åpningstider, alltid er så tilpasset de yrkesaktive som de skulle tro.

En fleksibel og brukertilpasset virksomhet, skal være tilpasset brukerne (foreldre og barn) sitt behov. og ikke de som jobber der, eller eier virksomheten.

Etter min mening er ofte det sistnevnte alternativet, det vanlige. Småbarnsforeldre må tilpasse seg arbeislivet og ikke omvendt.

Resultat: Vi kjører på grensen til lovlig fartsgrense, med dårlig samvittighet og trussel om at barnevernet snart griper inn, fordi vi rett og slett er fanget i en "tidsklemme" som er samfunnsskapt.

Jeg er enig i alt du skriver.

Men; forsøk å løse dette for meg.

Jeg har åtte barn, så jeg _må_ ha to ansatte på jobb. Hver ansatt kan ikke jobbe mer enn åtte timer hverseg. Jeg har dispensasjon til å ha bare én voksen en time morgen, og en time ettermiddag - fordi det er sjelden alle åtte er der.

Men; hvordan skal jeg da klare å ha lenger åpningstid enn ni timer?

Jeg kan ansette en til, én time på ettermiddagen - men hvem vil vel ha en sånn jobb? Og det betyr fem timer i uken, 20 timer i mnd. Det er ca 10% stilling, 28.000 mer i året - og hvem skal betale for det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...