Gjest Sporhunden Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg så ikke programment men det du sier setter det jo i en litt annen sammenheng. Likevel vil jeg stå ved det jeg sa - fjernadopsjon er IKKE et alternativ til å få barn, enten man får dem på den ene eller andre måten. Selv om denne aktuelle familien hadde gjort det til sitt alternativ. Men ok, når det gjelder den godeste Tore så er vi vel noen som spikker flisene ekstra små ;-) Jeg forstår bare ikke menneskets behov for å gasse seg i andres tragiske skjebner. Men det er jo skikkelig "inn" med reality, så det er tydelig at det finnes ekstreme mengder titter blant oss. Og ditto mennesker med eksponeringsbehov. En ting er med dem som velger det selv, noe annet med dem som presses til det fordi de ikke har noe annet alternativ. Adopsjonsforeningene kritiserer Tore på sporet, og jeg er enig i kritikken. Men forstår også dem som sier at det ikke finnes noe alternativ for dem. Så får vi bare håpe at adopsjonsforeninger og norske myndigheter kan bidra til at adopterte får muligheten til å søke røtter gjennom et opplegg som ikke tvinger dem til å selge privatlivet sitt til tv! For jeg er temmelig sikker på at de aller fleste ville foretrukket å slippe Tore på sporet om det fantes et reelt alternativ. Beste hilsen fra "Så får vi bare håpe at adopsjonsforeninger og norske myndigheter kan bidra til at adopterte får muligheten til å søke røtter gjennom et opplegg som ikke tvinger dem til å selge privatlivet sitt til tv!" Og inntil videre er det greit Tore på sporet ordner opp 0 Siter
piluttanlei Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg har ikke sett en eneste episode av Big Brother, helt sant. Men jeg leser regelmessig Se det snør på do hos svigermor. Og så følger jeg med på Idol ;o) Noe du føler for å bekjenne med det samme vi er i gang? Beste hilsen fra ...........vel....... ok da , jeg ser på BB , Tore , Idol,oppfinneren,familiens ære til og med reiseliv .Hjelp , jeg er blitt en reality slave , og det er snø som fikk meg til å innse det .... ;-) Hopp å hei 0 Siter
trompet Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 I akkurat den konkrete saken på siste Tore på sporet, så var det et alternativ. Paret som hadde fjernadoptert først ett, senere til sammen tre barn, hadde pga store funksjonshemninger selv, ikke mulighet til å få egne barn. De gjorde langt mer enn hva fjernadoptanter normalt gjør, sendte div. store gaver (som sykkel etc) og fulgte/følger barnas utvikling. Hun eldste kom til studioet. Hun hadde blitt forlatt av foreldrene tror jeg, hadde ikke biologiske foreldre, og var de norske adoptivforeldrene evig takknemlig, og var faktisk følelsesmessig knyttet til de. Nå var konen i paret død, men mannen møtte sin adoptivdatter, og møtet var sterkt for begge parter. Selvsagt blir det aldri det samme som å få barn gjennom fødsel eller adopsjon, men for dette paret, i deres livssituasjon, så var dette den måten de følte de kunne få barn, og gjorde derfor mye ut av det. Alle barn som blir adoptert blir før adopsjonen frigitt til adopsjon. Derfor er det giverlandets ære å ha reddet barna fra nød å det som værre er , ikke vi foreldre som var så heldig å få lov til å bli foreldre til barnet. 0 Siter
snø Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 ...........vel....... ok da , jeg ser på BB , Tore , Idol,oppfinneren,familiens ære til og med reiseliv .Hjelp , jeg er blitt en reality slave , og det er snø som fikk meg til å innse det .... ;-) Hopp å hei Hihihi, jeg kan brukes til det meste, bare si fra om det er noe mer du har lyst til å komme ut offentlig med. Kanskje jeg skal gå Tore i næringa? ;o) Beste hilsen fra 0 Siter
Gemini Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Alle barn som blir adoptert blir før adopsjonen frigitt til adopsjon. Derfor er det giverlandets ære å ha reddet barna fra nød å det som værre er , ikke vi foreldre som var så heldig å få lov til å bli foreldre til barnet. Var det ment som en kommentar til noe av det jeg skrev? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg synes adoptivforeldre generelt er for hårsåre, og da særlig når det gjelder terminologi vedrørende barna (ups, sier jeg noe galt nå?). Hadde noen virkelig ventet en presis og politisk korrekt uttalelse fra Tore på Sporet om dette eller annet? 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg synes adoptivforeldre generelt er for hårsåre, og da særlig når det gjelder terminologi vedrørende barna (ups, sier jeg noe galt nå?). Hadde noen virkelig ventet en presis og politisk korrekt uttalelse fra Tore på Sporet om dette eller annet? Mange hører nå engang på den gjøken, og da får han tenke seg bedre om. Jeg vet ikke om det ville hjulpet forresten. 0 Siter
Gjest digger tore Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg liker HISTORIENE han formidler, det andre jeg måtte være uenig i lar jeg skli forbi.Jeg orker bare ikke hisse meg opp for hva han måtte komme av uttalelser, som enkelte av dere vrir og vrenger på. Jeg er så enig med deg KinaKinaKina, Jeg liker også historiene, men gidder ikke å anylsere hvert minste ord som blir sagt i det programmet. Er selv adoptant og ærlig talt jeg skjønner ikke hvorfor i all verden man skal rakke ned på dette programmet i tid og utide - tydelig at folk har litt for lite å gjøre for tiden 0 Siter
nedtelling Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg reagerte også på den uttalelsen... skulle tro at han kunne ordlegge seg litt anderledes spesielt når han har fått "pepper" tidligere. Men det er kanskje holdningen hans??? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg er glad ingen analyserer det jeg sier...;-) Han er da bare et menneske, for å si det på den måten. Det er ikke alltid lett å gjøre alle til lags. Jeg tror nok han ikke mente noe "feil" med det han sa. Nå er det ingen som sitter og skriver manus for alt du sier, heller. Med korrekturlesing og prøvefilminger. Tore Strømøy har dette som jobb. En svært vellykket sådan, utfra seertall og lønn. Da burde man kunne forvente bedre. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg synes adoptivforeldre generelt er for hårsåre, og da særlig når det gjelder terminologi vedrørende barna (ups, sier jeg noe galt nå?). Hadde noen virkelig ventet en presis og politisk korrekt uttalelse fra Tore på Sporet om dette eller annet? Vet du hva, om det var min velmenende, men litt klønete nabo som sa noe slik, ville jeg ikke løftet et øyenbryn en gang. Men her er det altså slik at Tore Strømøy og hans redaksjon skriver manus for alt som sies. Med korrekturlesing og prøvefilminger. Tore Strømøy har dette som jobb. En svært vellykket sådan, utfra seertall og lønn. Da burde man kunne forvente bedre. 0 Siter
Gjest Blondetopp Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg liker HISTORIENE han formidler, det andre jeg måtte være uenig i lar jeg skli forbi.Jeg orker bare ikke hisse meg opp for hva han måtte komme av uttalelser, som enkelte av dere vrir og vrenger på. Enig! På dette forumet er folk ekstremt hårsåre, og skal til stadighet plukke på enhver setning, sagt pr tiden av Tore. De som ikke liker fyren, kan finne et annet program å se på, etter min mening. 0 Siter
Gjest Cebuline Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 reagerer bare på den første setninga jeg. Ellers er det vel faktisk helt greit resten? Kan ikke se at det skal være noe galt i å si og mene det han gjør. Kan bare tilføye at jeg ikke er særlig glad i Tore på sporet, men dette syns jeg absolutt ikke var det verste. 0 Siter
Gjest Blondetopp Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Vet du hva, om det var min velmenende, men litt klønete nabo som sa noe slik, ville jeg ikke løftet et øyenbryn en gang. Men her er det altså slik at Tore Strømøy og hans redaksjon skriver manus for alt som sies. Med korrekturlesing og prøvefilminger. Tore Strømøy har dette som jobb. En svært vellykket sådan, utfra seertall og lønn. Da burde man kunne forvente bedre. Hva i alle dager har har sagt som gjør deg så opprørt? Om han irriterer deg, så se på noe annet. Tror du virkelig at han i dine øyne vil forbedre uttalelsene dine? Det tror ikke jeg. Men DU kan bidra til å trekke seertallene nedover ;o) Finn av-knappen. 0 Siter
Gjest Cebuline Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg er så enig med deg KinaKinaKina, Jeg liker også historiene, men gidder ikke å anylsere hvert minste ord som blir sagt i det programmet. Er selv adoptant og ærlig talt jeg skjønner ikke hvorfor i all verden man skal rakke ned på dette programmet i tid og utide - tydelig at folk har litt for lite å gjøre for tiden Usj, Tore på sporet stinker. Jeg blir så vanvittig provosert når jeg en og annen gang ser på. (Må se det de gangene jeg er sammen med min mor på lørdagskveldene) De fleste kvelder bestemmer jeg selv og da ser jeg/vi IKKE på Tore. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Vet du hva, om det var min velmenende, men litt klønete nabo som sa noe slik, ville jeg ikke løftet et øyenbryn en gang. Men her er det altså slik at Tore Strømøy og hans redaksjon skriver manus for alt som sies. Med korrekturlesing og prøvefilminger. Tore Strømøy har dette som jobb. En svært vellykket sådan, utfra seertall og lønn. Da burde man kunne forvente bedre. Når jeg tenker meg litt mer om, ser jeg at du har rett. Utrolig, men sant, alt han sier er vel gjennomtenkt av flere på forhånd. 0 Siter
trompet Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Var det ment som en kommentar til noe av det jeg skrev? Jeg mente at Tore på sporet har ved flere anledninger sagt at adoptivforeldrene til dem han har repressentert har gjort en god gjerning... men mener at giverlandet har ved å frigi barnet til adopsjon gjort en god gjerning.Folk flest tror jo at siden det er så mange barn rundt i verden som bor på gata eller på barnehjem hele livet, at det er vi som har reddet dem bort derfra, noe som da ikke stemmer. 0 Siter
Gjest litchi Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg synes adoptivforeldre generelt er for hårsåre, og da særlig når det gjelder terminologi vedrørende barna (ups, sier jeg noe galt nå?). Hadde noen virkelig ventet en presis og politisk korrekt uttalelse fra Tore på Sporet om dette eller annet? Jeg er enig i at adoptivforeldre kan både virke og være håsåre. På adopsjonsforberedende kurs traff jeg en voksen adoptert som nettopp tok opp dette. Hun sa blant annet at det er vi adoptivforeldre som er modeller for hvordan våre (adoptiv)barn kommer til å forholde seg til verden og folk rundt seg, og dersom vi er nærtagende, blir barne våre det også. Det tror jeg hun har veldig rett i, og jeg prøver som sagt å ha det i bakhodet når folk feks snakker om "egne" versus adopterte barn osv. Det er egentlig en filleting, og "alle" vet at de mener biologisk når de sier "egne". I dette tilfellet er det imidlertid ganske annerledes. Tore Strømøy uttaler seg som om vi adoptivforeldre gjør en så fantastisk innsats, vi er så "strålende" som orker og har overskudd til å ta oss av andres barn osv osv osv. Det reagerer jeg veldig på. Vi har adoptert av rene egoistiske hensyn. Adopsjon er vel den minst effektive form for u-hjelp, dersom det skulle være målet. Vi ønsket oss barn! Det fikk vi! Et biologisk, et fra Kina. Begge er like dyrebare, begge er like elsket, det lå egoistiske motiver, og nesten bare det, bak begge "svangerskapene". Og - fremfor alt: Begge barna våre var ØNSKET fordi VI ville ha barn! Ingen av dem kom til oss fordi vi skulle gjøre dem en tjeneste. Slik Tore fremstiller det, kan det lett høres ut som om barna egentlig skulle være takknemlige over at noen påtar seg en "slik, stor oppgave". Det blir veldig feil - for de barna det gjelder, og ikke minst i forhold til dumme folk som sitter og ser på, og som faktisk bruker Tore S som sannhetsvitne for slike tåpeligeheter. Ikke minst bidrar det til stakkarsliggjøring av adopterte. Det synes jeg Tore S og NRK bør spare seg for å bidra til! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Hva i alle dager har har sagt som gjør deg så opprørt? Om han irriterer deg, så se på noe annet. Tror du virkelig at han i dine øyne vil forbedre uttalelsene dine? Det tror ikke jeg. Men DU kan bidra til å trekke seertallene nedover ;o) Finn av-knappen. Du har virkelig ikke forstått noen verdens ting, har du vel? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.