Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanlig i denne forstand: begge beina plantet på jorda. Er han i dine øyne uvanlig fordi han har en jobb i tv? Han er intet overmenneske, han er en mann = menn formulerer seg ofte litt feil. Vel, veldig feil overfor tense adoptfolk :)

Jeg skjønner fortsatt ikke hvor han snakket "feil". Er det veldig farlig at man snakker normalt norsk med adoptfolk? Skal alt "pakkes inn"? Herregud.

* opplys meg * skrev du i et innlegg lenger opp. Jeg er ikke helt sikker på om det var ironi eller alvorlig ment, men det kan jo være forsøket verdt.

Ja, i mine øyne er han uvanlig fordi han har en jobb i tv. Uansett hvilken jobb man har stilles det noen krav som gjør at man ikke er som alle ande når man er på den jobben. Og i min verden stilles det andre krav til folk som uttaler seg i det offentlige rom sammenlignet med det å uttale seg "på privaten".

Når det gjelder det med å ha begge beina planta på jorda har jeg akseptert at mange synes det er flott. Personlig er det min erfaring at en da ikke kommer seg så mange steder, men hver sin lyst...

Men uansett er det vel ingen motsetning mellom det å ha beina planta på jorda og å reflektere over det språket en bruker?

Om det er spesielt vanlig for menn å ha dårlig språkkunnskap og være ureflekterte? Igjen, vi har åpenbart ulike meninger om eller erfaring med hva en vanlig mann er.

Jeg forstår at du synes vi er hårsåre og tense. Som jeg har sagt i et annet innlegg dreier dette seg ikke om at en skal "pakke inn" noe, men om å være reflektert og ha et bevisst forhold til språket. Jeg forstår at folk som ikke er inne i dette kan si "egne barn og adopterte barn" som om det var motsetninger eller tro at adopsjon handler om å redde et stakkars barn fra den fattige verden. Men Tore er inne i dette! Han har jobbet med det lenge, og har fått mange tilbakemeldinger på det han sier og gjør. Når han da sammenligner fjernadopsjon og adopsjon ville det være merkelig å ikke reagere på ordvalget. Synes jeg. For det han gjør blir faktisk som å sammenligne det å få egenfødte barn med det å fjernadoptere, og du er vel enig i at det virker litt rart?

At vi engasjerer oss i dette og irriterer oss over det, er vel ikke noe merkeligere enn at du engasjerer deg her og irriterer deg over oss? ;)

Men jeg forstår at vi har ulike oppfatninger om hva som er normalt norsk. Og jeg tror ikke at grunnen til det er at jeg er adoptant og du ikke er det.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

12

• trk1365380645

7

• snø

6

• trompet

5

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace
Skrevet

*opplys meg*

Vi som ikke er adopterte, eller som ikke har adoptivbarn, vi skjønner ikke alltid hvilke uttalelser som treffer spiker'n på hodet, nei. Beklager.

Dere er en kverulant og sår gjeng med følehår som står en halv meter for langt ut.

Tore er et vanlig menneske. Du kan ikke forlange at han skal kunne sette seg inn i den sår sinnsstemningen dere kan klare å vri ut at hver setning han sier!

Makan!!!

Men det er jo nettopp mitt poeng: At han ikke er et "vanlig menneske".

Som jeg sier: Hadde min hyggelige, enkle nabo sagt noe sånt, ville jeg aldri reagert på det. Men om du tror at Strømøy er en vanlig fyr, tar du skammelig feil. Alt han sier er nøye uttenkt, planlagt og gjennomgått av en hel redaksjon. Dette er jobben hans - og det er i tillegg en storindustri. Man bør forvente en helt annen kvalitetssikring av statskanalsens lørdagsflaggskip.

For øvrig synes jeg ikke tonen din er noe særlig. Jeg skrev et helt greit, nøkternt innlegg, og du svarer på en veldig lite ålreit måte. Derfor var jeg også litt krass. Men litt ydmykhet overfor det man ikke forstår selv, har aldri skadet noen.

Man fanger flere fluer med honning enn med eddik.

Mrs. Wallace
Skrevet

* opplys meg * skrev du i et innlegg lenger opp. Jeg er ikke helt sikker på om det var ironi eller alvorlig ment, men det kan jo være forsøket verdt.

Ja, i mine øyne er han uvanlig fordi han har en jobb i tv. Uansett hvilken jobb man har stilles det noen krav som gjør at man ikke er som alle ande når man er på den jobben. Og i min verden stilles det andre krav til folk som uttaler seg i det offentlige rom sammenlignet med det å uttale seg "på privaten".

Når det gjelder det med å ha begge beina planta på jorda har jeg akseptert at mange synes det er flott. Personlig er det min erfaring at en da ikke kommer seg så mange steder, men hver sin lyst...

Men uansett er det vel ingen motsetning mellom det å ha beina planta på jorda og å reflektere over det språket en bruker?

Om det er spesielt vanlig for menn å ha dårlig språkkunnskap og være ureflekterte? Igjen, vi har åpenbart ulike meninger om eller erfaring med hva en vanlig mann er.

Jeg forstår at du synes vi er hårsåre og tense. Som jeg har sagt i et annet innlegg dreier dette seg ikke om at en skal "pakke inn" noe, men om å være reflektert og ha et bevisst forhold til språket. Jeg forstår at folk som ikke er inne i dette kan si "egne barn og adopterte barn" som om det var motsetninger eller tro at adopsjon handler om å redde et stakkars barn fra den fattige verden. Men Tore er inne i dette! Han har jobbet med det lenge, og har fått mange tilbakemeldinger på det han sier og gjør. Når han da sammenligner fjernadopsjon og adopsjon ville det være merkelig å ikke reagere på ordvalget. Synes jeg. For det han gjør blir faktisk som å sammenligne det å få egenfødte barn med det å fjernadoptere, og du er vel enig i at det virker litt rart?

At vi engasjerer oss i dette og irriterer oss over det, er vel ikke noe merkeligere enn at du engasjerer deg her og irriterer deg over oss? ;)

Men jeg forstår at vi har ulike oppfatninger om hva som er normalt norsk. Og jeg tror ikke at grunnen til det er at jeg er adoptant og du ikke er det.

Jeg tror det er flere grunner til akkurat det. ;o)

Mrs. Wallace
Skrevet

Dette har ikke noe med akkurat denne uttalelsen til Tore å gjøre, men til programmet generelt.

Jeg inrømmer at jeg sikkert er hårsår, i så fall i beste mening for mine barn.

Sønnen min vil gjerne se Tore på Sporet. Han er ni år.

Nesten alle adopsjonshistoriene går ut på å finne sine røtter. (Som har vært diskutert opp og i mente her.)

Han sitter mellom oss og ser på programmet. Jeg så på han som den lille gutten han er. Han ble veldig stille etterpå.

Alt han lurte på var inni han. Han er så sårbar. Han vet alt om sin opprinnelse. Han er stolt av den. Den er en del av han som gjør han til akkurat den han er. MEN han bor i Norge og er norsk, han har norsk mamma og pappa.

Han vet at vi kan hjelpe han til å finne familie i sitt fødeland hvis han vil det - dette har vi snakket om, men dette må da være hans valg?

Ikke ett program på tv som forteller hvordan man skal bli lykkelig og falle til ro ved å finne sine røtter.

Derfor har vi valgt programmet vekk her i familien. Vi gjør noe mye hyggeligere. Vi sitter og spiller kort og prater. Alle synes det er helt greit..... så lenge niåringen vinner i kortspill :o)

Jaja, her var noen hårsåre betraktninger fra en mamma.

Hvis det du skisserer her er hårsårhet, ja så er jeg stolt av å være hårsår.

*klem*

Gjest Blondetopp
Skrevet

Men det er jo nettopp mitt poeng: At han ikke er et "vanlig menneske".

Som jeg sier: Hadde min hyggelige, enkle nabo sagt noe sånt, ville jeg aldri reagert på det. Men om du tror at Strømøy er en vanlig fyr, tar du skammelig feil. Alt han sier er nøye uttenkt, planlagt og gjennomgått av en hel redaksjon. Dette er jobben hans - og det er i tillegg en storindustri. Man bør forvente en helt annen kvalitetssikring av statskanalsens lørdagsflaggskip.

For øvrig synes jeg ikke tonen din er noe særlig. Jeg skrev et helt greit, nøkternt innlegg, og du svarer på en veldig lite ålreit måte. Derfor var jeg også litt krass. Men litt ydmykhet overfor det man ikke forstår selv, har aldri skadet noen.

Man fanger flere fluer med honning enn med eddik.

Så klag til NRK da, eller finn deg noe annet å se på. Det er ett av to!

Det skremmer meg mere at tolkninger at går i hytt og

pine på dette forumet. ALT tolkes i verste mening....

Av og til kan man faktisk undres over hvordan livet

blir for en del adoptivbarn, hvis foreldrene er ute

med klør og tenner for den aller minste ting og

beskytter ungene ut over alle grenser?

Nå er heldigvis ikke alle sånn, men jeg tror DOL har

en stooor andel av overhysteriske adoptanter.

Dessverre.

Er du ikke enig?

Nå er eddikflaska nesten tom...

*lete etter Ole Brum og honningen*

Skrevet

Hvis det du skisserer her er hårsårhet, ja så er jeg stolt av å være hårsår.

*klem*

Ja, ikke sant? Stolt jeg også - derfor innlegget med nick.

Vi har verdens viktigste misjon!

Vi er mammaer og pappaer.

Skrevet

Dessverre.

Er du ikke enig?

Når adoptivforeldre står opp for sine barn så er de "hårsåre", de "overreagerer", de "tolker alt i verste mening" osv, osv.

Når andre foreldre står opp for sine barn så er de løveforeldre som kjemper for at barna ikke skal mobbes/få det de har krav på osv.

Hva er det egentlig folk som deg forventer av adoptivforeldre?? At vi skal se på barna våre som alle andre ser på sine barn, men ikke oppføre oss deretter??

Jeg er helt sikker på at du ville reagert om du opplevde at noen sa ting til dine barn som du så at gjorde dem lei seg eller utrygge. Hvorfor skal ikke vi som adopterer ha samme rettighetene??

Men jeg har inntrykk av at det er myyyye lettere å kritisere oss for å være hårsåre enn å ta tak i det egentlige problemet - egne holdninger og behov for å kunne snakke uten å tenke seg om.

Og som Mrs Wallace har sagt et par ganger tidligere: Akkurat denne diskusjonen handler ikke om hva den uvitende mannen i gata sier, men hva en fyr som har et ferdigredigert manus sier på tv til en million + tv-serere. Stooor forskjell...

Og mht mitt barn så tror jeg faktisk at hun vil ta mer skade av at jeg bare overser kommentarer som "har du aldri hatt lyst på egne barn", "så snill du er som adopterer" og tilsvarende velmenende, men akk så teite kommentarerer....

Beste hilsen fra

Skrevet

En annen ting jeg reagerte på var bruk av ordet "fjernadopsjon". Det brukes vel strengt tatt ikke mer? Jeg er "fadder" til et barn gjennom SOS Barnebyer, Plan søker etter faddere til sine prosjekter og også adopsjonsforeningene bruker begrepet "fadder" i sine hjelpearbeid.

Hvorfor bruker da Tore det gammelmodige "fjernadopsjon" og sammenligner det med adopsjon?

fei1365380229
Skrevet

En annen ting jeg reagerte på var bruk av ordet "fjernadopsjon". Det brukes vel strengt tatt ikke mer? Jeg er "fadder" til et barn gjennom SOS Barnebyer, Plan søker etter faddere til sine prosjekter og også adopsjonsforeningene bruker begrepet "fadder" i sine hjelpearbeid.

Hvorfor bruker da Tore det gammelmodige "fjernadopsjon" og sammenligner det med adopsjon?

Jeg tror rett og slett han ikke gidder å sette seg inn i terminologien og at i dette tilfeller så skulle han berømme denne funksjonhemmende mannen, men klarte å gjøre det på en litt rar måte.

Ingen er jo i tvil om at denne mannen og den avdøde konen virkelig hadde gjort en god gjerning gjennom å være faddere for 3 barn.

Gjest berta blom
Skrevet

La merke til at jenta som kom opp for å hilse på han omtalte han som "sponsor". Likte egentlig det begrepet godt, jeg. Mens Toregutten var frampå og lurte på om hun omtalte han som "pappa".

fei1365380229
Skrevet

La merke til at jenta som kom opp for å hilse på han omtalte han som "sponsor". Likte egentlig det begrepet godt, jeg. Mens Toregutten var frampå og lurte på om hun omtalte han som "pappa".

Ja jeg så faktisk på Tore på sporet på lørdag og syns det var litt "påtrengde" for denne jenta stakkars. Selvfølgelig måtte hun var kjempetakknemlig for støtten hun hadde fått, men å skulle tro at man blir en "ordentlig pappa" bare ved å sende penger så har man et rart syn på det å være pappa.

Hun ble jo nesten "truet" av Tore til å si at han var som en pappa.

Mrs. Wallace
Skrevet

Dessverre.

Er du ikke enig?

Hvis det bare handlet om hva jeg liker og ikke liker, ville jeg selvsagt holdt kjeft og brukt av-knappen.

Problemet er at de holdningene som formidles via riksdekkende medier, er de samme som adopterte møter overalt rundt seg. Å hele tiden måtte forholde seg til fordommer som at adoptivforeldrene ikke er de ekte foreldrene, at adopsjon er en annenrangs løsning eller at man ikke er "hele" mennsker uten å ha funnet røttene sine, kan være slitsomt - i beste fall. Det kan også være veldig forvirrende for en liten person.

Det eksisterer fremdeles en masse myter og feilaktige oppfatninger rundt adopsjon og adopterte. Hver for seg og enkeltvis er de relativt greie å forholde seg til. Men når det arbeidet man gjør med å ufarliggjøre og oppklare adopsjon for omgivelsene blir svekket av norges største, riksdekkende TV-kanal i beste sendetid, er det lov å bli litt oppgitt.

Selvsagt kontakter vi også NRK. Tore Strømøy og redaksjonen hans har fått tilbakemeldinger fra både adopterte, eksperter og foreninger. Det mest overraskende der, er vel at han og redaksjonen totalt mangler ydmykhet i forhold til å lytte til tips fra de som er berørt av dette.

Det er derfor vi reagerer nå - fordi han burde visst bedre. Han har informasjonen tilgjengelig, og som NRK-journalist med et enormt nedslagsfelt, har han en plikt til å uttale seg på en måte som ikke virker til ulempe for den gruppen han omtaler.

Det hadde ikke kostet ham en kalori å skrive om noen av uttalelsene i manuset. Og han er ingen tulling, Tore Strømøy - han vet om han vil.

Så dette handler altså ikke om hvorvidt jeg liker eller misliker mannen og programmet.

Mrs. Wallace
Skrevet

Men når Tore Strømøy gang på gang får informasjon om hvordan dette virker på folk, og hvordan adopterte og adoptanter ønsker at det skal fremstilles for de som ikke har satt seg så godt inn i det; Hvordan kan det da ikke være bevisst?! Men jeg syns også at å vise i praksis kan være vel så virksomt som å oppdra!

Apropos ordbruk: Personlig har jeg en liten boikottaksjon mot Odd Nordstoga for han brukte n- ordet i "Typisk norsk" i går...;-)

Gjorde han? I hvilken sammenheng?

trk1365380645
Skrevet

Dette har ikke noe med akkurat denne uttalelsen til Tore å gjøre, men til programmet generelt.

Jeg inrømmer at jeg sikkert er hårsår, i så fall i beste mening for mine barn.

Sønnen min vil gjerne se Tore på Sporet. Han er ni år.

Nesten alle adopsjonshistoriene går ut på å finne sine røtter. (Som har vært diskutert opp og i mente her.)

Han sitter mellom oss og ser på programmet. Jeg så på han som den lille gutten han er. Han ble veldig stille etterpå.

Alt han lurte på var inni han. Han er så sårbar. Han vet alt om sin opprinnelse. Han er stolt av den. Den er en del av han som gjør han til akkurat den han er. MEN han bor i Norge og er norsk, han har norsk mamma og pappa.

Han vet at vi kan hjelpe han til å finne familie i sitt fødeland hvis han vil det - dette har vi snakket om, men dette må da være hans valg?

Ikke ett program på tv som forteller hvordan man skal bli lykkelig og falle til ro ved å finne sine røtter.

Derfor har vi valgt programmet vekk her i familien. Vi gjør noe mye hyggeligere. Vi sitter og spiller kort og prater. Alle synes det er helt greit..... så lenge niåringen vinner i kortspill :o)

Jaja, her var noen hårsåre betraktninger fra en mamma.

Takk for fine betraktninger, ban:) Og selvfølgelig skal vi sloss for barna våre og deres rett til å være seg selv og finne sine egne veier i livet!

Mvh

trk1365380645
Skrevet

Gjorde han? I hvilken sammenheng?

Han snakket om at han ikke var neger i Harlem (eller et annet kjent negersted;) ) og derfor ikke sang på engelsk. Jeg syns det virker som om det ikke er så stor bevissthet om ordet, hun svenske etiopiskfødte skuespilleren i Cæsar reagerte også på det, sto det i dagbladetMagasinet.

Mrs. Wallace
Skrevet

Han snakket om at han ikke var neger i Harlem (eller et annet kjent negersted;) ) og derfor ikke sang på engelsk. Jeg syns det virker som om det ikke er så stor bevissthet om ordet, hun svenske etiopiskfødte skuespilleren i Cæsar reagerte også på det, sto det i dagbladetMagasinet.

Ja, jeg så det i Magasinet - og var veldig glad for at de tok det med.

Litt interessant når de som insisterer mest på å bruke n-ordet alltid hevder at vi her i Norge maser så fælt om det, i motsetning til i andre land.

Grunnen er jo at i stort sett resten av den siviliserte verden, er begrepet utdatert og tabu for lenge siden. Det er vi som henger sørgelig etter der...

Jeg har en amerikansk venninne som har bodd her etpar år, og som stadig blir sjokkert over hvor bevisstløst vi bruker slike begreper her til lands.

Mrs. Wallace
Skrevet

Akkurat det er forresten et tema som Typisk norsk absolutt burde tatt opp.

trk1365380645
Skrevet

Ja, jeg så det i Magasinet - og var veldig glad for at de tok det med.

Litt interessant når de som insisterer mest på å bruke n-ordet alltid hevder at vi her i Norge maser så fælt om det, i motsetning til i andre land.

Grunnen er jo at i stort sett resten av den siviliserte verden, er begrepet utdatert og tabu for lenge siden. Det er vi som henger sørgelig etter der...

Jeg har en amerikansk venninne som har bodd her etpar år, og som stadig blir sjokkert over hvor bevisstløst vi bruker slike begreper her til lands.

Helt sant- også at det burde tas opp i Typisk norsk (det er typisk norsk å ikke bry seg om hvilke ord vi bruker?!- det passer jo også bra i forbindelse med Tore-diskusjonen!)

Mrs. Wallace
Skrevet

Helt sant- også at det burde tas opp i Typisk norsk (det er typisk norsk å ikke bry seg om hvilke ord vi bruker?!- det passer jo også bra i forbindelse med Tore-diskusjonen!)

Nemlig! La oss maile redaksjonen!

Gjest blir provosert
Skrevet

*opplys meg*

Vi som ikke er adopterte, eller som ikke har adoptivbarn, vi skjønner ikke alltid hvilke uttalelser som treffer spiker'n på hodet, nei. Beklager.

Dere er en kverulant og sår gjeng med følehår som står en halv meter for langt ut.

Tore er et vanlig menneske. Du kan ikke forlange at han skal kunne sette seg inn i den sår sinnsstemningen dere kan klare å vri ut at hver setning han sier!

Makan!!!

Har du ikke forstått at vi adoptivforeldre har gått på "svangerskapskurs" sammen?Du sier at du ikke er adoptert eller har adoptert ...å alikevel så kommer du med synspunkter om oss adoptivforeldre som om vi var noe andeledes enn deg.. Huff , jeg blir så provosert over at noen kan komme med slike utsagn .. Men da liker du vel å kikke i korta til andre da siden du leser innlegga her, Har du et barn i en klasse å er på foreldremøte så er det vel barna i den klassen dere er bekymret for om det skulle være noe problemer? Det er vel der dere diskuterer det som er å diskutere?

Da er vi jo på lik linje siden vi også antagelig kan ha barn i den samme klasse , da er problemet det samme , Har du barn med spessielle behov så er det også de som også har det du diskuterer med,Altså problemet er ikke barna våre som blir diskutert men adopsjon generellt å derfor også hva som kan bli sagt på feil måte , å mange har da deltatt i diskusjonen.. å sier også sine meninger her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...