Gå til innhold

Irriterende storesøster...

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Vi hadde treårsdag for Billa i helgen, og hadde inviter seks andre på hennes alder. Men; en nabo har en datter til, på 8 (?).

Hun er ganske støyende og dominerende, og jeg har problemer meg å like henne. Hun har vært sånn alltid, og jeg føler rett og slett et ubehag når hun er i nærheten.

En time før selskapet fikk jeg sms med spørsmål om hun kunne være med. Jeg svarte at hun kunne det, men at det bare kom til å være små der, så det sikker ikke kom til å bli noe moro for henne (underforstått hint hint).

Hun kom, ble sur for at jeg ikke hadde dekket på til henne rundt spisebordet til de små, jeg sa hun fikk sitte med de voksne i sofaen. Likevel setter både hun og moren seg ved bordet.

Etter maten finner hun sparkesykkelen til Billa, og kjører rundt og rundt kjøkkenøye mens hun roper og hyler, jeg ber henne dempe seg flere ganger (hun overdøvet SEKS +/- treåringer!), og til slutt knekker hun en del på sykkelen. Hun kommer til meg og sier "oi, denne knakk", mens moren står ved siden av - gir meg delen, og sykler videre.

Min respons var å si til henne at jeg trodde hun hadde lekt nok med den sykkelen nå, ta sykkelen, og si at jeg hadde jo bedt henne roe seg ned flere ganger.

Moren sa _ingenting_.

Det er vanligvis ganske høyt under taket hjemme hos oss, jeg pleier stadig å ha hele bhg her f.eks, uten at det plager meg i det hele tatt, men denne jente.... Argh....

Uansett; jeg burde ha svart nei da de spurte, men hvordan sier man det på en pen men likevel tydelig måte? Og kan jeg ta kontakt med dem og be dem kjøpe ny sparkesykkel uten at det blir "evig konflikt" av det?

Kan jo legge til at de praktiserer veldig fri barneoppdragelse der, barna bestemmer alt selv, og far har sovet i eldstedatterens seng mens barna sover hos mor siden hun ble født... Ellers blir det så trangt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225342-irriterende-stores%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke invitert det eldste barnet flere ganger i alle fall, da sikkert med stor fare for at det yngste heller "ikke kunne komme", men det hadde bare fått være sånn.

Kan ikke tenke meg annet enn at hun forstyrret veldig for de andre bursdagsbarna også?

Ojsann! Du får avgjøre hva en eventuell konflikt vil gjøre for deg/dere. Kan du leve med det, så ber du dem kjøpe sparkesykkel. Da kan du også si ifra neste gang jenta er der om hvilke regler hun må følge - og konsekvens dersom hun ikke følger dem.

Høres ikke koselig ut idet hele tatt dette.

Fordelen med at far sover annet sted kan jo være at det ikke kommer flere barn da....

Gjest Persille

Jeg hadde ikke invitert det eldste barnet flere ganger i alle fall, da sikkert med stor fare for at det yngste heller "ikke kunne komme", men det hadde bare fått være sånn.

Kan ikke tenke meg annet enn at hun forstyrret veldig for de andre bursdagsbarna også?

Jeg inviterer aldri det eldste - for det er hun yngste som er like gammel som min, og den eldste er fem år eldre.

Hun ødelegger for alle ved at hun er så dominerende! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men f.eks når hun ble sur for at det ikke var dekket til henne, så blir alle de små i et annet humør også, og de voksne blir litt pinlig berørt om man kan si det sånn.

Jeg sa bare klart fra at det var de små som var i bursdag som skulle sitte der, og at det var satt frem kaffe og kaker til de voksne på bordet ved sofaen. De andre foreldrene som var med satt der og skravlet og koste seg, men altså ikke denne moren og søsteren...

Og det er ikke snakk om at yngstejenta ikke klarer seg selv eller noe...

Men nå føler jeg at jeg ikke har lyst til å invitere den yngste mer heller, selv om det er eneste nabobarnet her - jeg orker bare ikke hun eldste...

Gjest Persille

Ojsann! Du får avgjøre hva en eventuell konflikt vil gjøre for deg/dere. Kan du leve med det, så ber du dem kjøpe sparkesykkel. Da kan du også si ifra neste gang jenta er der om hvilke regler hun må følge - og konsekvens dersom hun ikke følger dem.

Høres ikke koselig ut idet hele tatt dette.

Fordelen med at far sover annet sted kan jo være at det ikke kommer flere barn da....

*ler*

Ja, du kan så si...

Mamma er venner med hennes foreldre, og har vært det i mange år. De er mye eldre enn meg, men nå har vi like gamle barn - så da er vi jo på de samme greiene likevel.

Jeg har ikke noe behov for noe vennskap med dem, men jeg er ikke så god på kreve meg i sånne ting som dette...

Jeg synes bare det var så dårlig at moren ikke sa noe, og like dårlig overfor den yngste - at hun aldri får gjøre noe alene.

Gjest PandaMiranda

Jeg inviterer aldri det eldste - for det er hun yngste som er like gammel som min, og den eldste er fem år eldre.

Hun ødelegger for alle ved at hun er så dominerende! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men f.eks når hun ble sur for at det ikke var dekket til henne, så blir alle de små i et annet humør også, og de voksne blir litt pinlig berørt om man kan si det sånn.

Jeg sa bare klart fra at det var de små som var i bursdag som skulle sitte der, og at det var satt frem kaffe og kaker til de voksne på bordet ved sofaen. De andre foreldrene som var med satt der og skravlet og koste seg, men altså ikke denne moren og søsteren...

Og det er ikke snakk om at yngstejenta ikke klarer seg selv eller noe...

Men nå føler jeg at jeg ikke har lyst til å invitere den yngste mer heller, selv om det er eneste nabobarnet her - jeg orker bare ikke hun eldste...

Kanskje du kan øve deg på å være litt bestemt? Neste gang den eldste prøver å trenge seg på, går det kanskje an å si at det ikke passer idag? At idag er det den yngste som er invitert, men at hun godt kan få komme en annen dag?

Annonse

Gjest Persille

Kanskje du kan øve deg på å være litt bestemt? Neste gang den eldste prøver å trenge seg på, går det kanskje an å si at det ikke passer idag? At idag er det den yngste som er invitert, men at hun godt kan få komme en annen dag?

Ja, jeg må gjøre det...

Jeg kunne jo svart at det passer litt dårlig, for det kommer så mange små, og at jeg har lyst til at det skal være bare dem i dag. Eller noe...

Jeg tror jeg hadde droppet å "kreve innbetaling" -synes det bør komme naturlig fra dem, og gjør de det ikke så sier det sitt om dem! Hadde kanskje bare kommentert det i en eller annen sammenheng -hvis 5-åringen f.eks låner en annen leke en gang.

For senere anledninger hadde jeg sagt nei til at hun eldste fikk komme; fordi "de små ikke leker så godt hvis det er så store barn tilstede" e.l.

Gjest Persille

Jeg tror jeg hadde droppet å "kreve innbetaling" -synes det bør komme naturlig fra dem, og gjør de det ikke så sier det sitt om dem! Hadde kanskje bare kommentert det i en eller annen sammenheng -hvis 5-åringen f.eks låner en annen leke en gang.

For senere anledninger hadde jeg sagt nei til at hun eldste fikk komme; fordi "de små ikke leker så godt hvis det er så store barn tilstede" e.l.

Ja, jeg tror også det...

Jeg vet hvertfall at om Billa ødelegger noe, så skal jeg tilby meg å kjøpe nytt, eller fikse - alt ettersom. Rett og rimelig spør du meg...

Gjest PandaMiranda

Ja, jeg må gjøre det...

Jeg kunne jo svart at det passer litt dårlig, for det kommer så mange små, og at jeg har lyst til at det skal være bare dem i dag. Eller noe...

Lykke til neste gang det oppstår en liknende situasjon, i hvert fall!

:-)

Gjest Persille

Du må nok lære deg å bli litt mer tydelig. Noen mennesker oppfatter ikke hint. Si "nei, dette selskapet er for barn i alderen 3-4 år." Ikke gi deg inn på noen diskusjon. Ikke begrunn det heller.

Hilsen ei som er i hurpe-humør i dag ;-).

*ler* Ok!

Lykke til neste gang det oppstår en liknende situasjon, i hvert fall!

:-)

Utrolig irriterende at ikke moren skjønte det selv da at ikke storesøsteren kunne være med; noen foreldre ser jo ikke sånt tydeligvis! Si ifra VELDIG HYGGELIG neste gang at det ikke passer!lykke til

Annonse

Gjest Grønne prikker

Hvordan tør du å skrive slike innlegg? Med tanke på alt annet du har skrevet, er det jo stor sjanse for at noen vet hvem du er? Er du ikke noe redd for å bli gjenkjent? Og nå forteller du at du ikke liker ungen til naboen...

Bare for å ha det sagt, jeg kjenner deg ikke altså. Men jeg hadde aldri turt det der jeg.

Gjest Persille

Hvordan tør du å skrive slike innlegg? Med tanke på alt annet du har skrevet, er det jo stor sjanse for at noen vet hvem du er? Er du ikke noe redd for å bli gjenkjent? Og nå forteller du at du ikke liker ungen til naboen...

Bare for å ha det sagt, jeg kjenner deg ikke altså. Men jeg hadde aldri turt det der jeg.

Det gjør ingenting - jeg kan jo står for alt jeg skriver?

Og jeg tror egentlig ikke de frekventerer dette forumet så ofte...

Gjest Persille

Ok, jeg bare lurte :-) Hadde vært litt flaut/ekkelt om noen hadde kjent seg igjen, liksom.

Egentlig ikke.

Da hadde jeg sluppet det forklaringsproblemet jeg føler jeg har nå neste gang. Kanskje litt ekkelt umiddelbart, men jeg mener det jo - jeg synes barnet er litt uoppdragent, den eldste er veldig dominerende, og hun ødelegger for de som er mindre.

Det er kjipt å høre - men det er jo likevel sannheten. Så da slipper jeg å si det personlig...

I femårsdagen til barnet mitt var det en mamma som ringte og nærmest forlangte at lillesøsteren til den inviterte, også måtte få være med. Jeg trodde det var fordi hun kanskje var alene med ungene og ikke hadde noen til å passe den yngste, men nei. Det var fordi den yngste ville bli så lei seg hvis hun ikke fikk være med... Neste gang sier jeg nei til sånt tøv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...