Gå til innhold

Tvillinger: ett dobbeltbarn eller to individer?

Anbefalte innlegg

Gjest Tvillinger på godt og vondt

Jeg kjenner en del tvillingforeldre, og det er en ting som forundrer meg veldig. Noen av foreldrene opdrar dem som to individer, men andre behandler dem som "tvillingene" eller "Perogpål".

Jeg er klar over at tvillinger har et spesielt bånd, og det er jo flott. Men etter min mening er det også viktig for selvfølelsen å fungere som seg selv, ikke bare som en halvdel. Å lære å ta avgjørelser, å leke med venner uten tvillingen til stede, få lov til å utvikle egne interesser.

Det nære, gode båndet vil være der uansett tror jeg, men en dag skal de jo ut av redet og forhåpentligvis få sitt eget liv.

Jeg vet om tvillinger som konsekvent sier: "vi liker ikke melk", eller "liker vi eple?" Foreldrene synes det er søtt, men jeg synes synd på ungene, som ikke ser ut til å ha en "jeg"-følelse.

Barnehagen har tatt tak i det, men jentene likte ikke å være på hver sin avdeling, og foreldrene sa at de skulle være sammen igjen.

Fortsetter under...

Hve er det du egentlig mener i dette innlegget jeg syns det er veldig uklart.

Voksne behandler barn forskjellig, noen behandler konsekvent alle barna på samme måte uten noe hensyn til individualitet og noen behandler alle barna ulikt både bevisst og ubevisst.

Tror tvillingforeldre er akkurat som andre foreldre, se ovenfor.

Does this make any sense at all?

Gjest Tvillinger på godt og vondt

Hve er det du egentlig mener i dette innlegget jeg syns det er veldig uklart.

Voksne behandler barn forskjellig, noen behandler konsekvent alle barna på samme måte uten noe hensyn til individualitet og noen behandler alle barna ulikt både bevisst og ubevisst.

Tror tvillingforeldre er akkurat som andre foreldre, se ovenfor.

Does this make any sense at all?

Beklager, jeg satt med en liten mark på fanget og skrev ;) Det jeg skulle avslutte med var: er det noen her som har tanker rundt dette? Er det viktig å forberede dem på et liv på egne ben, eller er det greit å la de være "to halvdeler a en enhet" hvor de deler alt fra venner til klær?

Beklager, jeg satt med en liten mark på fanget og skrev ;) Det jeg skulle avslutte med var: er det noen her som har tanker rundt dette? Er det viktig å forberede dem på et liv på egne ben, eller er det greit å la de være "to halvdeler a en enhet" hvor de deler alt fra venner til klær?

Det er common sense at de skal læres til å leve uavhengig av hverandre, men med fellesskap sånn som andre søsken.

Mine jenter er/var veldig avhengige av hverandre selvom de ikke er tvillinger, av den grunn valgte vi å ha de på hver sin avdeling da de begge gikk i bhg. Slik at de skulle ha muligheten til å skaffe seg egne venner og lære å være litt mer uavhengige av hverandre. Det fungerte kjempebra her, de lekte ofte sammen ute i bhg siden alle avdelingene var ute samtidig. Vi har bare hatt positive erfaringer og jeg tror at overgangen når storesøster begynte på skolen ble lettere for lillesøster siden vi gjorde det på den måten.

Jeg vet jo ikke hvordan dette er når man har tvillinger siden jeg ikke har det selv, men jeg ville tro at det er i alles interesse at barna lærer å klare seg selv uansett om de er tvillinger eller ikke. Det er ikke noen skam å være individualist :)

mumitrollet

Ikke vet jeg, men noen jeg vet om skilte tvillingene fysisk da foreldrene skilte lag. Foreldrene har en tvilling boende hos seg en uke - så bytter de. Det ble påstått at det ble gjort for at ikke tvillingene skulle være så avhengingige av hverandre, men jeg tror det handler om at dette er mest "rettferdig" for foreldrene. Synes det høres helt forferdelig ut å skille (hel)søsken i det hele tatt, og det er kanskje neda verre med tvillinger.

Gjest Settlers

Ikke vet jeg, men noen jeg vet om skilte tvillingene fysisk da foreldrene skilte lag. Foreldrene har en tvilling boende hos seg en uke - så bytter de. Det ble påstått at det ble gjort for at ikke tvillingene skulle være så avhengingige av hverandre, men jeg tror det handler om at dette er mest "rettferdig" for foreldrene. Synes det høres helt forferdelig ut å skille (hel)søsken i det hele tatt, og det er kanskje neda verre med tvillinger.

"Foreldrene har en tvilling boende hos seg en uke - så bytter de."

Dette høres jo horribelt ut!! Når får tvillingene være sammen da?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...